دکتر میرزاده در جلسه هیات امنای استان خوزستان؛
جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، صبح امروز به ریاست دکتر حمید میرزاده و با حضور معاونان دانشگاه، نمایندگان وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضای هیات امنای استان برگزار شد
کد خبر: ۳۷۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 31 January 2017
جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، صبح امروز به ریاست دکتر حمید میرزاده و با حضور معاونان دانشگاه، نمایندگان وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضای هیات امنای استان برگزار شد.

دکتر میرزاده در جلسه هیات امنای استان خوزستان:فعالیت جدی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برای اشتغال فارغ‌التحصیلان
 

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان صبح امروز به ریاست دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه و با حضور دکتر غلامرضا شریعتی، استاندار استان خوزستان، آیت الله حسن زاده امام جمعه موقت اهواز و سایر اعضا ی هیات امنا و معاونان دانشگاه برای بررسی بودجه سال ۹۶ این استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه شهرام لک دبیر هیات امنا و رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذار و مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح وضعیت واحدها و مراکز آموزشی استان خوزستان پرداخت. در ادامه حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی فسنجانی (ره)، گفت: «تاثیر راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور برکسی پوشیده نیست. با وجود نزدیک به ۶ میلیون فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد اسلامی که ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان کشور را شامل می‌شود، بیشتر به عظمت تاسیس این دانشگاه از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پی می‌بریم.»

ارتباط مستقیم میزان افزایش تحصیلات با کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تحقیقات و مطالعات روانشناسی اخیر درباره تاثیر سطح تحصیلات در زندگی افراد با جامعه آماری زندانیان اشاره کرد و گفت: «نتایج این تحقیقات نشان داد که تنها ۲ درصد زندانیان دارای تحصیلات عالی بودند. این موضوع شاخصی است که نشان می‌دهد هر چه تحصیلات عالی افراد بالاتر باشد، افراد کمتر دچار ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شوند. در واقع میزان تحصیلات ارتباط مستقیمی با کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و افزایش تولید ناخالص ملی دارد.»

او افزود: «آمار نشان می‌دهد در کشورهای پیشرفته دنیا بین ۳۵ تا ۵۵ درصد افراد دارای تحصیلات بالا هستند این در حالی است که در کشور ما تنها ۱۵ درصد جمعیت کشور دارای تحصیلات عالیه هستند.»

میرزاده گفت: «دانشگاه‌ها به طور ذاتی مسئول ایجاد اشتغال نیستند. اما با این وجود دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه دانش‌بنیان فعالیت‌هایی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان خود شروع کرده است.»

علم‌پژوهی و علم‌اندوزی باعث افزایش فرهیختگی جامعه می‌شود رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر اینکه علم‌پژوهی و علم‌اندوزی باعث فخر اجتماعی، افزایش فرهیختگی جامعه و کاهش هزینه‌های ملی می‌شود، تاکید کرد و گفت: «اگر در کشور بسترهای لازم برای آموزش عالی و تحصیلات در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام نشود، باعث خروج جوانان از کشور و خروج ارز می‌شود و این موضوع تبعات فرهنگی و اجتماعی برای کشور به دنبال خواهد داشت.»

میرزاده افزود: «در حال حاضر نزدیک به ۸۰ هزار دانشجوی ایرانی در کشورهای خارج از ایران مانند کشورهای آسیای میانه تحصیل می‌کنند. از آنجا که بیشتر دانشگاه‌های کشورهای اطراف از کیفیت لازم از نظر فضا، استاد، آزمایشگاه و... برخوردار نیستند، ما باید بتوانیم دانشگاه‌های کشور خود را برای تحصیل این تعداد متقاضی با توجه به استانداردهای لازم که قابل رقابت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی باشد توسعه دهیم.»

تاثیر غیر‌قابل‌انکار دانشگاه آزاد اسلامی در رشد تولید علمی ایران او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یادگار پایدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (ره) در رشد تولید علمی ایران بسیار موثر بوده است. 

براساس آمار پایگاه علمی ESI دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای رتبه ۱۵۸ در تولید علمی جهانی است، البته این آمار تنها مربوط به ۳۹ واحد مجری دوره‌های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه است. نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی باعث شده است که کشور در سال ۲۰۱۵ از لحاظ تولید علمی در رتبه ۱۶ دنیا قرار بگیرد. خوشبختانه در حال حاضر ۲۰ درصد تولید علمی ایران متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است اما این کافی نیست و باید همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همه اعضای هیات علمی این دانشگاه در این زمینه فعال باشند.»

او به تولید علمی در دنیا به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه و سرآمدی اشاره کرد و گفت: «براساس برنامه افق ۱۴۰۴ باید ایران در این سال از لحاظ تولید علمی در منطقه اول باشد و دانشگاه آزاد اسلامی در راه رسیدن به این هدف فعالیت‌های خود را با جدیت آغاز کرده است.»

میرزاده بر لزوم جذب هیات علمی تمام‌وقت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان خواست تا جذب استادان تمام‌وقت را در دستور کار خود قرار داده و نسبت به این امر سختگیری‌های لازم را انجام دهند.»

دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان که زیر‌بنای اقتصاد مقاومتی است، اقدام و عمل کرده است او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان که زیر‌بنای اقتصاد مقاومتی است، اقدام و عمل کرده است. خوشبختانه در حال حاضر ۱۰۷ مرکز رشد، ۱۷ شهرک فناوری آزاد (شفا)، هزارو ۱۰۶ شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور در دانشگاه فعالیت می‌کنند و در حال افزایش اثر‌بخشی دانشگاه در توسعه اقتصادی کشور هستند که امیدوارم در آینده این اثربخشی افزایش بیشتری داشته باشد.»

میرزاده بر اهمیت مسائل فرهنگی در دانشگاه تاکید کرد و از مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خواست تا طرح معرفی مفاخر و مشاهیر استان را در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری جدی بگیرند.

کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه علمی، مسائل را دنبال کنند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «قرآن به مثابه چشمه فیاضی است که علم از درون آن می‌جوشد. بسیاری از علوم در قرآن مانند انتقال جرم در کسری از ثانیه مطرح شده است که هنوز بشر نتوانسته به این امر دست پیدا کند. از این رو باید کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه علمی مسائل را دنبال کنند و از این کتاب آسمانی ایده‌های علمی بگیرند. خوب است مفسران قرآن با دانشمندان رشته‌های علمی دیگر از طریق کانون‌های قرآن برای این مهم همکاری کنند.»

میرزاده در پایان افزود: «توسعه زبان فارسی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است. پاسداشت و توسعه زبان فارسی باید در راس امور فرهنگی واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد و در این ارتباط سیاست‌گذاری‌های لازم انجام شود.»

در پایان جلسه هیات امنای استان خوزستان بودجه این استان شامل ۵۰۳ میلیارد تومان از حیث منابع و مصارف و ۳۸۱ میلیارد تومان از حیث درآمد و هزینه، به تصویب اعضای هیات امنای خوزستان رسید.

منبع: تابناک
برچسب ها: دکتر میرزاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار