مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ارزش سرمایه دامی استان را حدود 12 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با تولید سالیانه بیش از 170 هزار تن انواع فرآورده های دامی به ارزش بیش از هشت هزار میلیارد ریال در استان اهمیت و نقش فعالیت های دامپزشکی در اقتصاد و سلامت فرآورده های دامی استان برجسته تر شده است.
کد خبر: ۳۷۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 02 February 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر وهاب پیرانی افزود: دامپزشکی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظیفه تأمین بهداشت دام و کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام ، نظارت بهداشتی بر مراکز تولید ، توزیع ، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی و تضمین امنیت غذایی جامعه و سلامت آحاد مردم را بر عهده دارد.
 
وی یادآوری کرد: نظارت بر غذای مردم از مزرعه تا سفره از وظایف اساسی دامپزشکی است و این دستگاه از طریق تأمین بهداشت دام نقشی اساسی در حفظ سرمایه عظیم دامی استان، افزایش تولید فرآورده های دامی، کمک به خودکفایی و اقتصاد ملی و تثبیت اشتغال در بخش دامپروری را بر عهده دارد.
 
پیرانی اظهار کرد: در سال های فعالیت دولت تدبیر و امید مایه کوبی گوسفند و بز، بره و بزغاله، گاو و گوساله به تعداد 22 میلیون و 83 هزار نوبت سر دام برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام که 85 درصد آن به صورت رایگان بوده در استان انجام شده است.
 
وی از جذب سالیانه حدود 40 میلیارد ریال اعتبار در قالب واکسن ها و نهاده های دامپزشکی از طریق سازمان دامپزشکی کشور و مصرف رایگان این واکسن ها و سموم در سطح دامداری های استان برای پیشگیری از بیماری ها خبرداد و به پرداخت هفت میلیارد و 780 میلیون ریال خسارت به دامداران خسارت دیده از لمپی اسکین و VHS اشاره کرد.
** اقدام های بهداشتی، کنترلی و بهداشتی
 
به گفته وی در این مدت چهارمیلیون و 415 مورد سمپاشی بدن دام علیه انگل های خارجی، سمپاشی جایگاه نگهداری دام بر علیه انگل های خارجی بدن دام به تعداد چهارمیلیون و 690 هزار متر مربع، صدور مجوز جوجه ریزی و نظارت بهداشتی بر مرغداری های گوشتی به تعداد 65 میلیون و 460 هزار قطعه از جمله اقدام های این اداره کل بوده است.
 
کنترل اپیدمی بیماری های لمپی اسکین ، تب برفکی ، VHS در آبزیان ، نیو کاسل و آنفلوآنزا در طیور ، پایش سالیانه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان و انجام کلیه آزمایش های تشخیصی دام، طیور و خوراک دام و طیور در آزمایشگاه مرکزی استان از جمله PCR و آنالیز خوراک دام از دیگر خدمات انجام شده مورد اشاره پیرانی بود.
 
** فعالیت های عمرانی و تلاش برای تقویت بخش خصوصی
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در حوزه فعالیت های عمرانی نیز گفت: شروع عملیات احداث 2 باب ساختمان فنی و آزمایشگاه دامپزشکی در شهرستان های ایوان و سیروان با اعتباری بالغ بر 85 میلیاردریال، پیگیری پرداخت تسهیلات برای احداث اولین بیمارستان دامپزشکی توسط بخش خصوصی از دیگر فعالیت های بخش عمران است.
 
وی اظهار کرد: همچنین شروع عملیات اجرایی ساختمان فنی و آزمایشگاه دامپزشکی شهرستان آبدانان با اعتباری بالغ بر 43 میلیاردریال با پیشرفت فیزیکی 50 درصد، راه اندازی سامانه های اطلاعات جغرافیایی (GIS) طیور، زنبور عسل، آبزیان و قرنطینه و بهره برداری از آنها از دیگر اقدام های ارزنده اداره کل دامپزشکی استان است.
 
وی در راستای تقویت بخش خصوصی هم افزود: فعالیت هایی چون واگذاری کلیه آزمایش های تشخیصی بجز موارد حاکمیتی به بخش خصوصی در راستای اصل 44 قانون اساسی، واگذاری 40 تا 50 درصد عملیات های مایه کوبی دام به بخش خصوصی در جهت پیشگیری از شیوع بیماری های دامی و حمایت از فارغ التحصیلان دامپزشکی شاغل در بخش خصوصی انجام شده است.
 
** نظارت مستمر بر فرآورده های صادارتی مرز مهران و تایید سلامت آنها
وی افزود: باتوجه به نقش و جایگاه صادرات و حمایت از تولید داخلی، از طریق قرنطینه مرزی مهران نظارت های بهداشتی لازم بر صادرات فرآورده های خام دامی صورت گرفته که در این راستا از سال 92 تا 95 نظارت بر سلامت انواع گوشت قرمز و سفید ، آلایش مرغ و تخم مرغ، خوراک دام و طیور، تخم مرغ نطفه دار دام زنده انجام شده است.

** نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی
 
وی در خصوص نظارت های شرعی و بهداشتی بر کشتار دام و طیور در کشتارگاه ها و مراکز عرضه فرآورده های خام دامی هم یادآور شد: در این مدت 229 هزار و 18 موارد بازدید کارشناسی از مراکز انجام شده که در این بازرسی ها تعداد 38 هزار و 398 کیلوگرم فرآورده های غیر بهداشتی ضبط شده است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: 12 هزار و 79 کیلوگرم لاشه از احشام ذبح شده و 133 هزار و 321 قطعه طیور غیرقابل مصرف ضبط شد و در مجموع 130 هزار و 972 راس دام سبک و سنگین و هشت میلیون و 986 قطعه طیور در کشتارگاه های مجاز استان ذبح شده است.
 
استان ایلام دارای 390 مرغداری گوشتی با ظرفیت پرورش هفت میلیون قطعه در هر دوره، 80 مزرعه پرورش ماهی با توان 652 تن ، یک مزرعه پرورش مرغ تخم گذار30 هزار قطعه ای و 262 واحد گاوداری شیری و گوشتی با ظرفیت 26 هزار و 282 راس دام است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار