افزایش بحران های زیست محیطی در قرن های اخیر موجب به خطر افتادن حیات انسان ها و موجودات زنده بر روی کره زمین گردیده است و این بحران ها به طور فزاینده ای رو به گسترش اند و می توانند منجر به حوادثی غیر قابل جبران در تمام کره زمین گردند
کد خبر: ۳۷۲۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 05 February 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛افزایش بحران های زیست محیطی در قرن های اخیر موجب به خطر افتادن حیات انسان ها و موجودات زنده بر روی کره زمین گردیده است و این بحران ها به طور فزاینده ای رو به گسترش اند و می توانند منجر به حوادثی غیر قابل جبران در تمام کره زمین گردند. 

بنابراین با وجود این مشکلات نیاز است که انسان کمی به خود بیاید و تعاملی سازنده و اخلاقی با محیط زیست در جهت حفظ آن  برقرار کند. ذکر این نکته ضروری است که توجه به اخلاق زیست محیطی از دهه 1970 در جهان آغاز گردید که بی شک ناشی از توسعه فناوری، صنعت، رشد اقتصادی و رشد جمعیت وتاثیر این موارد بر محیط زیست است.

 بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان، اخلاق زیست محیطی شاخه‌ای از مطالعات است که تعاملات انسان با محیط غیر انسانی را از منظر اخلاقی بررسی می‌کند. این رویکرد بر این پایه استوار است که اخلاق باید به شکلی گسترش یابد تا روابط انسان ها و طبیعت به صورت اخلاقی و خردمندانه درآید. لذا نیاز به آن در جوامع مختلف به شدت احساس می شود و باید علایق انسان نسبت به علایق سایر موجودات و طبیعت در تعادل باشد تا از آسیب های انسانی مصون بمانند. 

همچنین ارزش های اخلاقی مربوط به محیط زیست باید فراگیر و جهانی شود و از سوی همه جوامع و مکاتب پذیرفته گردد چرا که اگر رویکرد انسان نسبت به طبیعت اخلاق مند باشد، علاوه بر منافع زیست محیطی می تواند به منافع انسانی نیز گره بخورد و در واقع انسان به خود و اطرافیانش در جامعه ارج نهد؛ زیرا بحران های زیست محیطی در نهایت می تواند خود انسان را به نابودی و قهقرا بکشاند. 

بنابراین فواید این رویکرد می تواند در آ تاثیرات مثبتی بر طبیعت داشته باشد. از جمله فواید آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
- نگرش مناسب و اصولی به محیط زیست: نگرش مناسب می تواند منجر به تغییر رفتار  انسان در طبیعت گردد و دیدگاه انسان را از فاتح طبیعت به محافظ آن تغییر دهد.
- تبیین وظیفه انسان نسبت به محیط زیست: انسان نسبت به محیط زیست وظیفه ای غیر قابل انکار دارد که باید بر اساس فاکتورهای حفظ طبیعت و توجه به حق حیات جانداران باشد.

- ایجاد تعامل سازگار با محیط زیست: اخلاق انسان ها را در مقام کارگزار طبیعت می داند و برای او در پایداری طبیعت و حفظ آن برای نسل های آینده مسئولیت اتخاذ می کند. 

شایان ذکر است که چگونگی رفتار انسان با محیط زیست بیش از آنکه بر زندگی امروز انسان تاثیر گذارد روی زندگی آیندگان تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین لازم است تا دولت ها بر اساس یک برنامه ریزی مدون در جامعه، آموزش اخلاق زیست محیطی را گسترش دهند تا همه افراد و گروه های سنی مختلف  به اهمیت این مساله پی ببرند.

 البته در ادیان مختلف نیز از جمله اسلام آموزش هایی در این زمینه ارائه شده است؛ برای مثال در اخلاق اسلامی دستورات و توصیه های فراوانی در حفاظت از محیط زیست و بهسازی آن آمده است. اسراف و بهره برداری درست از منابع طبیعی، اجازه استفاده از زمین به شرط احیا، منع از قطع درختان میوه دار و منع استفاده از مواد آلاینده محیط زیست حتی در جنگ ها نمونه هایی از آن است. 

ایران و بحران های زیست محیطی 
کشور ایران نیز از بحران های زیست محیطی بی بهره نبوده است و استان خوزستان کانون این بحران هاست چرا که با داشتن آلودگی هوا، انتقال آب، آلودگی های ناشی از صنایع و کارخانجات متعدد و حتی انقراض برخی گونه های گیاهی و جانوری، نیاز به برخوردی خردمندانه و اخلاق مند با این بحران ها احساس می گردد. 

ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر سازمان های دولتی، سازمان های مرم نهاد نیز باید آموزش های مبتنی بر حفظ محیط زیست را برای گروه های مختلف جامعه برگزار کنند که البته این مساله نیاز به امکانات، تجهیزات و پشتیبانی مالی دارد و باید از طرف ارگان های دولتی مورد حمایت قرار گیرد چرا که بحران های زیست محیطی در هر مکانی که باشد ملی و گاها بین المللی تلقی شده و نیاز است که با آموزش مدون و اصولی جوامع محلی در کنار آموزش نیروی شاغل در کارخانجات صنعتی و تولیدی، اخلاق زیست محیطی در جامعه گسترش یابد، تا حداقل کار برای حفظ محیط زیست خوزستان در سطح استان انجام گردد.

منبع: تابناک
برچسب ها: زیست محیطی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار