معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از آغاز پروژه توسعه خوشه فرش دستباف این استان خبر داد و گفت: توسعه خوشه فرش دستباف فارس با انتخاب عامل توسعه خوشه، وارد مرحله عملیاتی شد.
کد خبر: ۳۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵ 21 May 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:سید هاشم موسوی بابیان اینکه پروژه توسعه خوشه فرش دستباف فارس به‌منظور حمایت از فعالان فرش دستباف است، گفت: خوشه‌های کسب‌وکار مجموعه‌ای از واحدهای اقتصادی خرد، کوچک و متوسط در یک گرایش صنعتی را در برمی‌گیرند که در یک منطقه جغرافیایی متمرکزشده و دارای فرصت‌ها و چالش‌های مشترکی هستند.

وی بابیان اینکه پروژه توسعه خوشه فرش دستباف فارس از اردیبهشت‌ماه امسال با حمایت مالی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، همچنین همکاری مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، آغازشده است، عنوان کرد: هدف از اجرای این پروژه مهم استانی بررسی مشکلات اصلی فرش دستباف و تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی مناسب، در راستای حل ریشه‌ای مشکلات با همکاری و مشارکت فعالان فرش و ادارات و سازمان‌های مرتبط است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به جایگاه مهم این استان درزمینهٔ فرش دستباف بیان کرد: واحدهای مختلف پشتیبانی و خدمات تولید شامل بافندگان، صادرکنندگان، طراحان و نقاشان، رفوگرها، رنگرزها، پرداخت‌کارها، فروشندگان مواد اولیه، فروشندگان دار، ابزار قالیبافی و نقشه قالی و قالی‌شوئی‌ها عضو خوشه فرش دستباف هستند.

وی در ادامه به برخی از مشکلات فرش دستباف اشاره کرد و تأمین مواد اولیه، رکود بازار و ضعف در بازاریابی و تبلیغات به‌ویژه تبلیغات و بازاریابی خارجی، وجود واسطه‌ها و دلالان را ازجمله مشکلات برشمرد.

موسوی با اشاره به اینکه بر اساس آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات فرش دستباف استان فارس از میزان 10 میلیون دلار در سال 92 به رقم 13.5 میلیون دلار در سال 93 رسید و نسبت به مدت مشابه سال 1392 رشد 35 درصدی را تجربه کرده است گفت: این میزان متناسب با توانمندی‌های استان نیست و در این زمینه ظرفیت بالایی وجود دارد.

موسوی اظهار داشت: توسعه خوشه فرش دستبافت فارس راهکاری برای برون‌رفت از رکود بازار است و درصورتی‌که استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی دفتر توسعه خوشه فرش دستباف به‌خوبی پیاده‌سازی شود، به‌یقین در آینده‌ای نزدیک، شاهد رونق بازار فرش دستباف خواهیم بود.

وی افزود: پروژه خوشه فرش دستباف پس از پایان مراحل امکان‌سنجی و انتخاب عامل توسعه، وارد مرحله مطالعه شناختی شده تا با نتایج حاصل از این مرحله، برنامه‌های توسعه تدوین و در مدت سه سال عملیاتی شود.

وی همچنین به برگزاری نخستین جلسه شورای راهبردی خوشه توسعه فرش دستباف فارس اشاره کرد و گفت: در این جلسه که با محوریت شورای راهبری خوشه فرش دستباف با حضور مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، روسا و مدیران تعاونی‌های فرش دستباف این استان، رئیس اتاق تعاون، معاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان شرکت شهرک‌های صنعتی، مربیان، طراحان و سایر متصدیان حوزه فرش دستباف فارس برگزار شد، عامل توسعه خوشه فرش این استان ضمن معرفی همکاران خود مراحل اجرایی پروژه را تشریح و افراد حاضر در جلسه در مورد فعالیت این خوشه صنعتی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار