مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری:
مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری تاکید کرد که خاصیت و ویژگی شاخص ادبیات دفاعی و پایداری، مردمی بودن آن است.
کد خبر: ۳۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷ 23 May 2015
به گزارش مهر، مرتضی سرهنگی در نشست تخصصی ادبیات پایداری به همت حوزه هنری اردبیل تصریح کرد: ادبیات از جمله موضوعاتی است که در سایه جنگ ها متاثر شده وتغییر می یابد.

وی با اذعان به توجه ویژه کشورها به ادبیات جنگ افزود: می توان نمونه این تاکیدات را در اتحادیه نویسندگان مسکو مشاهده کرد.

مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری ویژگی شاخص ادبیات دفاعی و جنگ را مردمی بودن آن می داند و معتقد است نقطه کلیدی این ادبیات با وجود اشاره گسترده به نابودی و ویرانی توجه به نقطه امید است.

سرهنگی با بیان اینکه این نقطه امید را نباید در ادبیات پایداری از دست بدهیم، اضافه کرد: امروز کشور صاحب ادبیاتی است که به قیمت گران و خون شهدا حاصل شده است و باید در حفاظت از این میراث تلاش کند.

وی در ترسیم سه ضلع ادبیات پایداری ادامه داد: این سه ضلع شامل خاطرات عراقی ها، خاطرات اسرا و آزادگان و خاطرات رزمندگان است که در هر سه حوزه باید بشناسیم و بشناسانیم.

چهره برجسته هنر انقلاب اسلامی با اشاره به کتاب هنر جنگ اثر سنتزو تاکید دارد که با شناخت خود و دشمن می توان ادبیات دفاعی شاخصی را خلق کرد.

سرهنگی این شکل از شناخت را ضروری می داند و معتقد است در سایه این آگاهی می توانیم به ناملایمات چیره شده و درس های لازم را از دفاع و جنگ بگیریم.

مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری با ذکر مثالی به داستان های قابل توجه از زبان فرماندهان عراقی اشاره کرد و گفت: نظامیان عراقی در ایران ۶۵ عنوان کتاب نوشتند و رفتند و این نشان می دهد باید نگاه عمیق تری به ادبیات دفاعی داشت.

این مسئول با بیان اینکه در فتح خرمشهر داستان های عجیبی از سوی همین فرماندهان عنوان می شد، اضافه کرد: اینکه یکی از افسران عراقی گفته است در ۱۹ ماه حضور در خرمشهر یک شب راحت نخوابیده نکات قابل توجه دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه نباید از خاطرات فرماندهان عراقی غافل شد اضافه کرد: بنده حتی با برخی از این فرماندهان رفت و آمد برقرار کردم و احساس نکردم کسی که در مقابل من ایستاده دشمن است.

سرهنگی معتقد است جنگ هم به عراقی ها و هم ایرانی ها تحمیل شده و برخی عراقی ها متوجه شدند که آلت دست دیگران هستند و برخی هیچ گاه متوجه نشدند.

مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری با اشاره به اعجاز ها و رویدادهای قابل توجه جنگ افزود: کارشناسان بسیاری از استحکامات دفاعی عراقی ها دیدن کردند و گفته بودند خرمشهر برای ابد از آن عراقی ها خواهد بود.

وی افزود: در روز اول جنگ ۱۹۲ هواپیما به آسمان ایران اعزام شدند که فقط یک مورد سرنگون شد و روز بعد ایران ۱۴۰ هواپیما اعزام کرد که این تعداد همگان به ویژه دشمن را شگفت زده کرده بود.

سرهنگی با تاکید به اینکه در نهایت بر خلاف نظر دشمنان خرمشهر آزاد شد، اضافه کرد: آزادی خرمشهر حیثیتی برای صدام باقی نگذاشت.

به گفته این مسئول ما شاهد سالگرد آزاد سازی خرمشهری هستیم که عراقی ها گفته بودند اگر ایرانی ها خرمشهر را می خواهند بروند کره ماه و این پیروزی در ادبیات دفاعی باید تبلور یافته و بازگو شود.

چهره  برجسته هنر انقلاب اسلامی معتقد است امروز ادبیات دفاع مقدس یک دارایی و ثروت ملی است و باید نویسندگان به این ثروت ملی چیزی بیفزایند و‌آن را حفاظت کنند.

وی در عین حال به نقش زنان در ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: به عقیده بنده زمانی که جنگ طولانی می شود مقاومت مردان در سایه استقامت زنان شکل می گیرد.

سرهنگی تاکید دارد که این مادران بودند که ایستادند و صدام از مادران ایرانی شکست خورد و همین ها موجب شده است ادبیات دفاعی به قیمت گران حاصل شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از نویسندگان مبنی بر استفاده از قوه خیال در ادبیات دفاع مقدس اضافه کرد: خیال نباید به قدری پیشرفته باشد که داستان را باور ناپذیر سازد.

این مسئول تاکید دارد که در ادبیات دفاع مقدس نباید حقیقت قربانی خیال شود و خیال نباید به شکلی استفاده شود که به اصل داستان لطمه وارد سازد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار