شهردار اهواز به همراه معاونین و مدیران شهرداری در مراسم پاسداشت هفته درختکاری و نهال کاری همگانی شرکت کرد
کد خبر: ۳۸۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 04 March 2017
شهردار اهواز به همراه معاونین و مدیران شهرداری در مراسم پاسداشت هفته درختکاری و نهال کاری همگانی شرکت کرد.

در ابتدای این مراسم سیدخلف موسوی با تسلیت ایام فاطمیه از مشارکت شهروندان در توسعه ی فضای سبز قدردانی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که دوستداران محیط زیست در موضوع مهم توسعه ی فضای سبز مشارکت جدی دارند و قطعاً مشارکت این مردم فهیم و با فرهنگ در حفظ محیط زیست، خجسته و مبارک است.

وی سپس به معضل ریزگردها اشاره کرد و اظهار داشت: همه ی ما در خوزستان و اهواز از ریزگردها و عوارض آن در رنج هستیم اما نباید با طبیعت قهر کنیم. قهر کردن با طبیعت دردی را دوا نمی کند. خداوند طبیعت را برای ما انسان ها آفریده و ما موظف به حفظ و نگهداری از آن هستیم. پس بیایید تا قدر طبیعت را بدانیم وگرنه دچار اتفاقات ناخوشایندی خواهیم شد.

شهردار اهواز، بحران محیط زیست را امری منطقه ای دانست و گفت: این مساله صرفاً مختص ایران نیست و همانگونه که رییس جمهور گفتند محصول اقدامات منطقه ای است. 

سدسازی ترکیه روی رودخانه های دجله و فرات،( و همچنین برخی سدسازی های داخلی) اقدامات رژیم بعث در خشک کردن هورالعظیم، عدم ثبات سیاسی در عراق جهت توجه به موضوعات محیط زیستی، بی توجهی دولتهای منطقه، ناهماهنگی های داخلی و خارجی و خشکسالی های متعدد از جمله ی این عوامل هستند.

وی با اشاره به آمارهای موجود حدود 65درصد از ریزگردها را ناشی از عوامل خارجی و حدود 35 درصد را عامل داخلی ریزگردها را ذکر کرد.

موسوی با بیان اینکه تنها راه مقابله با ریزگردهای داخلی توجه به طبیعت است، خاطر نشان کرد: همه ی ما باید در این موضوع احساس وظیفه کنیم. 

شهرداری و ارگانهای محلی به تنهایی و بدون مشارکت مردم قادر به مقابله با  بحران های محیط زیستی نیستند همانگونه که رییس جمهور گفتند در جریان بحرانهای محیط زیست و ریزگردها مردم و دولت باید در کنار هم باشند.

شهردار اهواز به پیام مقام معظم رهبری در جریان بحران اخیر محیط زیست اشاره کرد و گفت: فرمایشات امام خامنه ای در خصوص بحران، تقویت روحیه مردم و اهتمام بیشتر مسوولین را در پی داشت. ایشان به درستی فرمودند که به جای اینکه بخواهیم تقصیرها را گردن گذشتگان بیاندازیم همگان باید در جهت رفع مشکل بکوشند.

موسوی یکی از راهکارهای موثرمبارزه با اثرات زیان بار ریزگردها را توسعه ی فضای سبز و درختکاری خواند و گفت: حفظ توسعه ی فضای سبز کلانشهر اهواز از اقدامات ضروری در این راستاست. درخت باید جزو لاینفک زندگی ما خوزستانیها شود و خود را مقید به نهال کاری بدانیم. این خود نوعی همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت است.

شهردار اهواز با ارائه آماری به وضعیت موجود فضای سبز اهواز اشاره کرد و گفت: در اهواز ما حدود 1500 هکتار فضای سبز و درخت داریم و از 7200 هکتار فضای سبز پیش بینی شده طرح کمربند سبز اهواز ( که طبق توافق باید همه ی ارگانها در احداث آن مشارکت داشته باشند) صرفاٌ شهرداری اهواز به تعهد خود عمل کرده و  800 هکتار را در اطراف اهواز احداث کرده است که بدون احتساب کمربند سبز سرانه فضای سبز برای هر شهروند 13/5 مترمربع و با احتساب کمربند سبز 19/5 مترمربع سرانه فضای سبز شهر اهواز است.

وی این سرانه را ناکافی دانست و گفت: طبق استانداردها در شهرهای صنعتی باید حداقل 25 مترمربع برای هر نفر سرانه فضای سبز داشته باشیم. لذا مردم اهواز باید تکمیل کمربند سبز را از مسئولین مطالبه کنند.

سیدخلف موسوی با اشاره به هجمه های صورت گرفته بر علیه گیاه کونوکارپوس اظهار داشت: متاسفانه این جوسازی سبب تخریب این گیاه در نقاط مختلف شهر شده است. 

در حالیکه هیچ یک از مجامع علمی مضر بودن گیاه کونوکارپوس را تایید نکرده اند. اصولاً همه ی گیاهان در فصول مختلف کلونی خاصی را ایجاد می کنند که ممکن است به حساسیتهایی در برخی افراد منجر شود که این مشکل هم با هرس به موقع از بین می رود.

شهردار اهواز تاکید کرد: اگرچه در سه چهار سال گذشته در کلیه ی زمینه ها شاهد ایجاد تحول در زمینه های شهری از قبیل فضای سبز و کاشت گونه های متعدد گیاهان بوده ایم اما بی نیاز از گیاه کونوکارپوس نبوده و نیستیم. این گیاه به صورت گسترده معابر و بلوارهای شهرمان را به زیبایی مزین کرده و من به عنوان خدمتگذار مردم از کلیه ی شهروندان اهواز تقاضا می کنم که جلوی تخریب این گیاه را بگیرند.

موسوی لزوم فرهنگسازی و اطلاع رسانی در این امر را از طریق سازمانهای مردم نهاد حامی محیط زیست خواستار شد و افزود: فضای سبز و درختان شهر از جمله کونوکارپوس از سرمایه های اهواز و نتیجه ی زحمات شبانه روزی صدها تن از پرسنل خدوم، بی ادعا و زحمتکش شهرداری اهواز هستند، پرسنلی که هم اکنون ناجوانمردانه در فضای مجازی مورد بی مهری و هجمه قرار گرفته اند.

همچنین در ادامه ی این مراسم شهردار اهواز همگام با سایر شهروندان حاضر، با کاشتن نهال در این برنامه مشارکت کرد.

منبع: تابناک
برچسب ها: سیدخلف موسوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار