کد خبر: ۳۹۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 08 March 2017
سارا گلابگیریان‌
توسعه فضای سبز در شهرهای کویری بسیار ارزشمند است چرا که سرسبزی و نشاط را در دل کویر به ارمغان می‌آورد اما همواره کمبود آب، دغدغه اصلی برای توسعه فضای سبز شهرهای استان است، با این اوصاف سرانه فضای سبز شهرها رضایت بخش است.بسیاری از شهرهای استان این روزها با توسعه کاشت فضای سبز، به میانگین کشوری نزدیک شده و یا از آن پیشی گرفته‌اند و این نشان از تلاش مدیران شهری برای توسعه فضای سبز شهر با وجود دشواری‌های مکرر کاشت فضای سبز در شهرهای کویری به ویژه اقلیم خشک کویر است.
شهرداری‌های استان در این سال‌ها نسبت به توسعه فضای سبز اهتمام ویژه‌ای داشتند که نتیجه آن جلب رضایت شهروندان و تامین نیازهای آنها به فضای سبز شهری است. ایجاد پارک‌های درون محله‌ای با مساحت متفاوت، یکی از اقداماتی است که فضای سبز را به درون محله‌ها برده و به ساکنان محله‌ها شادی و نشاط بخشیده است.
نمونه بارز این خدمات در شهر حمیدیا اتفاق افتاده است به‌طوری که شهروندان این شهر رضایت قابل توجهی از عملکرد شهرداری برای ایجاد فضای سبز دارند.

ایجاد فضای سبز در شهرهای استان
در شهر یزد توجه شهرداری برای ایجاد فضای سبز به ایجاد پارک‌های منطقه‌ای با مساحت قابل توجه و وسعت بالای فضای سبز معطوف شده است که نمونه آن ساخت و بهره‌برداری از پارک حسن آباد، پارک مهرآوران، کمربندی سبز شهری و سایر پارک‌های بزرگ و کوچکی است که در گوشه و کنار شهر در‌حال ساخت است.
ساخت پارک بزرگ شهر و پارک بانوان با فضای سبز قابل توجه در شهر اشکذر نیز موید توجه مدیران شهری این شهر، به ایجاد فضای سبز جدید برای نشاط و شادابی شهروندان و تلطیف اقلیم گرم و خشک شهرهای کویری است.
شهرهای زارچ و شاهدیه هم وضعیت رضایت‌بخشی در حوزه ایجاد فضای سبز شهری دارند اما آنچه توسعه فضای سبز را با چالش مواجه کرده است، کمبود آب با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کاهش آبدهی چاه‌های غیرشرب است.
مسئولان استان برای بهره‌مندی شهرداری‌ها از آب مناسب برای آبیاری فضای سبز موجود و ایجاد فضای سبز جدید، استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر را در دستور کار قرار دادند و قرار است با تخصیص قابل توجه و مناسب پساب به شهرداری‌ها، اندکی از دغدغه موجود کاسته شود اما قطعا افزایش بهره‌وری نیز باید در کنار ایجاد منابع جدید آبی، مورد توجه قرار گیرد.

چالش آب
رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد وعضو شورای اسلامی استان یکی از دغدغه‌های شهرهای استان برای توسعه فضای سبز را کمبود آب عنوان می‌کند و می‌افزاید: این بحران یکی از مسائل اصلی شهرداری‌ها برای نگهداری از فضای سبز موجود و ایجاد فضای سبز است.
«محمد فقیه خراسانی» ادامه می‌دهد: البته با وجود شرایط اقلیمی گرم و خشک و دشواری‌های شهرداری‌ها برای نگهداری از فضای سبز موجود شهری، شاهد توسعه متوسط فضای سبز در شهرهای استان هستیم که این نشان دهنده توجه شهرداری‌ها به فضای سبز برای نشاط و شادابی شهروندان و تلطیف هوا است.وی می‌گوید: بخشی از این نگرانی با بهره‌برداری از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد مرتفع خواهد شد چرا که سهمیه مناسبی از این پساب برای آبیاری فضای سبز در اختیار شهرهای شهرستان یزد قرار می‌گیرد که از سهم مرکز استان برای آبیاری فضای سبز بلوار جمهوری و بلوار ولایت استفاده خواهد شد.
این عضو شورای اسلامی شهر یزد اضافه می‌کند: طرح بهره‌برداری از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد با مشارکت موسسه کوثر در حال اجرا است. این طرح مراحل تکمیل را طی می‌کند اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است اما بعد از تکمیل مسیر انتقال به مخزن اصلی، این آب بر اساس سهمیه بین شهرداری‌های استان تقسیم خواهد شد.
وی می‌افزاید: اما در کنار ایجاد منابع جدید برای آبیاری و توسعه فضای سبز شهری، باید برای صرفه جویی و مدیریت مصرف نیز برنامه‌ریزی کرد و اولین گام برای مدیریت مصرف، توقف آبیاری غرقابی و اجرای آبیاری قطره‌ای است.

ضرورت مدیریت مصرف و قطره‌ای کردن آبیاری فضای سبز
رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد با اشاره به هزینه‌های اجرای طرح آبیاری قطره ای برای شهرداری‌ها، از ناتوان بودن شهرداری‌ها برای پرداخت این هزینه خبر می‌دهد و می‌افزاید: امیدواریم با حمایت دولت این فرصت برای همه شهرهای استان فراهم شود.
فقیه خراسانی ادامه می‌دهد: این طرح در برخی از شهرهای استان از جمله شهر یزد با دریافت تسهیلات از سازمان شهرداری‌های کشور اجرا شده و در حال تکمیل است و قطعا سایر شهرهای استان نیز از این فرصت برای مدیریت مصرف آب برای آبیاری فضای سبز شهر، بهره‌گرفته‌اند.
وی از تغییر کاربری چاه‌های کشاورزی غیر قابل استفاده در بخش آبیاری فضای سبز شهری خبر می‌دهد و می‌گوید: بسیاری از این چاه‌ها در اثر کاهش بارندگی، از کیفیت لازم برای آبیاری در بخش کشاورزی برخوردار نیستند از این رو شهرداری‌ها با خریداری این چاه‌ها، منابع جدید برای آبیاری فضای سبز شهری ایجاد خواهند کرد.
عضو شورای اسلامی استان اظهار می‌کند: در این سال‌ها اقدامات شایسته‌ای برای توسعه فضای سبز شهری انجام شده است که در قالب پارک‌های درون محله‌ای و یا منطقه‌ای از جمله پارک حسن‌آباد، پارک مهرآوران، پارک بانوان، بوستان فخار و بسیاری از پارک‌های کوچک و بزرگ دیگر، در اختیار شهروندان قرار گرفته است.وی ادامه می‌دهد: متوسط فضای سبز شهرهای استان خوب است اما قطعا با تامین آب برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهری، روند توسعه سرانه فضای سبز در شهرهای استان تسریع می‌یابد و شهروندان از مواهب آن بهره‌مند خواهند شد.

   اهمیت فضای سبز برای سلامت شهروندان
رئیس شورای اسلامی استان می‌گوید: شهرهای استان کویری یزد بیش از سایر شهرهای کشور به فضای سبز نیاز دارند. فضای سبز جدید هم فرصت سرگرمی و شادابی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد و هم از آثار زیانبار آلودگی هوا می‌کاهد از این رو هزینه‌هایی که برای توسعه فضای سبز می‌شود، سرمایه گذاری برای آینده استان و سلامت شهروندان است.
«محمد فقیه خراسانی» ادامه می‌دهد: توسعه فضای سبز شهری به ویژه در شهرهای مرکز استان، امری ضروری است چرا که این شهرها در مسیر کریدور بادهای غالب قرار گرفته‌اند که آلودگی صنایع را به سمت مرکز استان هدایت می‌کنند و فضای سبز ایجاد شده به عنوان ریه شهر، از شدت آلودگی‌ها می‌کاهد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار