رسولی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین اقدام درزمینهٔ بهداشت، ایجاد فرهنگ بهداشتی است که رسانه‌ها در این زمینه نقش قابل‌توجهی دارند، گفت: چیزی مهم‌تر از این نیست که هم استانی‌ها نقش بازرس افتخاری را درزمینهٔ کنترل مواد خام دامی، رستوران‌ها، مرغ فروشی‌ها و... ایفا کنند.
کد خبر: ۳۹۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 11 March 2017
مدیرکل دامپزشکی استان همدان از فعاليت 31 اکیپ ثابت و سیار دامپزشكي در استان همدان طي ايام نوروز خبر داد و گفت:‌ ماهي قرمز از مراكز مجاز تهيه شود.

به گزارش فارس؛ محمودرضا رسولی با اشاره به نزدیکی ایام نوروز از طرح تشدید بازرسی‌ها از سوی اداره دامپزشکی همدان خبر داد و افزود: این طرح از 25 اسفندماه آغاز شده و تا 15 فرودین سال 96 ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به تشکیل ستاد خدمات بهداشتی نوروزی و اکیپ‌های ثابت و سیار در راستای حفظ و سلامت بهداشتی جامعه، گفت:‌ برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و 31 اکیپ ثابت و سیار در این طرح فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه استعداد این اکیپ‌ها به میزان 673 نفر روز است، افزود: آنها بیشتر در اماکن عرضه مواد گوشتی و مکان‌های توریستی و رستورن‌ها فعالیت خواهند داشت اما به این معنا نیست که در راستای تولید مواد خام دامی غافل شد.

وی ادامه داد: بازرسان دامپزشکی در قالب اکیپ مشترک و یا انفرادی به اماکن عرضه مراجعه کرده و الزمات بهداشتی را در زمینه عرضه مواد غذایی بررسی و با متخلفان برخورد می‌کنند.

رسولی با بیان اینکه امسال زیرساخت‌های لازم در زمینه کشتارگاه‌ها انجام شده است، گفت: راه‌اندازی پیش‌سرد کشتارگاه، نصب لیبل بر روی مواد گوشتی و بسته‌بندی آلایش دامی از جمله اقداماتی بوده که انجام شده است.

 وی با اهمیت به فراهم کردن امنیت بهداشتی برای شهروندان و مسافرین طی ایام نوروز، افزود: مردم هنگام تهیه مواد خام دامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و ماهی از مراکز مجاز به مجوزهای دامپزشکی اعم از لیبل، مهر، تاریخ تولید و انقضا و نحوه نگهداری دقت داشته باشند.

 مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: آنها با مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی از سوی تهیه،توزیع و عرضه‌کنندگان مواد خامی دامی مراتب را با شماره 1512 اداره کل دامپزشکی استان در جریان بگذارند.

وی با بیان اینکه بازرسی‌های بهداشتی همواره مورد توجه است، گفت: خوشبختانه نحوه عرضه مواد خامی در استان ارتقا یافته چرا که دورانی اینکه مواد گوشتی بو نداشته باشد حائز اهمیت بود اما اکنون اینکه جنس بسته‌بندی بوده و تاریخ مصرف آن نگذشته مورد توجه است.

رسولی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین اقدام در زمینه بهداشت، ایجاد فرهنگ بهداشتی است که رسانه‌ها در این زمینه نقش قابل توجهی دارند، گفت: چیزی مهمتر از این نیست که هم‌استانی‌ها نقش بازرس افتخاری را در زمینه کنترل مواد خام دامی، رستوران‌ها، مرغ‌فروشی‌ها و... ایفا کنند.

وی توجه به نکات بهداشتی را در خرید ماهی قرمز شب عید مورد تاکید قرار داد و افزود: بازرسان  دامپزشکی رصد کرده تا ماهی‌های دارای مجوز بهداشتی وارد بازار شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه نباید ماهی قرمز را از دستفروشان خرید بلکه باید از مراکز مجاز تهیه شود، گفت: ماهی‌های قرمز باید در اماکن مجاز که توسط صنف مربوطه مجوز داشته و دارای امکانات بهداشتی هستند، به فروش برسد.

رسولی با بیان اینکه استفاده از ماهی قرمز در ایام نوروز رسم دیرینه است اما باید در همراهی مردم توصیه بهداشتی را مد نظر قرار داد، گفت: ماهی قرمز موجود زنده و حساسی است و حتما باید فضای نگهداری آن کمترین دما و اکسیژن را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آب نگداری این موجود باید بین 10 تا 25 درجه حرارت داشته باشد، افزود:‌ برای عوض کردن آب داخل تنگ ماهی اگر آب شهری است حتماً 24 ساعت داخل ظرف دیگر نگهداری شود تا گاز کلر موجود جدا شده و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی همدان با تاکید به اینکه برای غذای ماهی یکی دو نوبت در روز غذاهای سبک حاوی ترکیبات نشاسته و سبزیجات استفاده شود که البته غذای این موجود در بازار موجود است، گفت:‌ افراد تا جایی که می‌توانند از دست زدن به ماهی بدون دستگش خودداری کنند.

وی با بیان اینکه دست زدن به ماهی قرمز امکان آسیب و خراش به بدنه ماهی را فراهم کرده و باعث از بین رفتن آن می‌شود، خاطرنشان کرد: با دست زدن به این موجود زنده امکان ابتلای انسان به بیماری قارچی است.

رسولی با اشاره به اینکه در صورت دست زدن به ماهی خصوصاً از سوی کودکان هرگونه علائم پوستی مشاهده شد سریع به پزشک مراجعه شود، خاطرنشان کرد: پس از ایام نوروز به دلیل امکان ایجاد مشکلات زیست‌محیطی از رها کردن ماهی در رودخانه‌ها، استخرها و سدها خودداری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار