کد خبر: ۳۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 26 May 2015

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زکات يکي از پايه هاي رشد اقتصادي و موجب پيشرفت و بالندگي اقتصادي جامعه است و پرداخت آن یک امر واجب است که در قرآن و روایات بسیار به آن تأکید شده است.

به گزارش حبرنگار تابناک تبریز، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در جلسه شورای زکات شهرستان هشترود ضمن اشاره به موارد مشمول زکات اظهارداشت: غلات اربعه از جمله گندم، جو، خرما، کشمش و اغلام ثلاثه مانند شتر، گاو، گوسفند، طلا و نقره از موارد مشمول زکات واجب می‌باشد که براساس احکام و شرایط لازم پرداخت می گردد و نخستین محل مصرف زکات هزینه آن برای خانواده‌های فقیر و نیازمند است و بايد از طريق زکات مشکلات اجتماعي مردم در محيط اجتماعي خويش حل شود.

وی بابیان اینکه زکات دادن یک عبادت اجتماعی آشکار است گفت: بعضی از افراد تصور می‌کنند که زکات باید به صورت پنهانی داده شود اما سفارش شده که بصورت آشکار پرداخت شود تا دیگران با الگو گرفتن به این امر ترغیب شوند.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در فرازی دیگر از سخنانش گفت: فريضه زکات در اسلام به اين معنا است که جامعه هم رشد اقتصادي پيدا کند چون مال بايد به حدي برسد که زکات بر آن واجب شود و هم باعث از بين رفتن فقر شود و با مديريت و مهندسي اجتماعي از طريق زکات محروميت زدايي، رفاه و آسايش همگاني و حفظ موجوديت نظام اسلامي محقق مي شود علاوه بر آن  روحيه تعاون و همبستگي را ايجاد و تقويت مي کند و باعث پيشرفت و بالندگي اقتصادي جامعه مي شود چون روح همدلي و همکاري در جامعه اتفاق مي افتد.

وی ضمن اشاره به سیر مراحل ساختاری وتشکیلاتی زکات به بیان پاره ای ازمشکلات و موانع زکات پرداخت و گفت: تغییرکاربری اراضی، ساخت وسازهای غیرمجاز، خسارتهای ناشی از شرایط جوی و وضعیت دریاچه ارومیه که فعلاً به منزله دشت وسیع نمکزار است و توجه و اقدام عملی مسئولین نظام را می طلبد ازعوامل تهدید کشاورزی وزکات بشمار می آیند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان در خاتمه سخنانش گفت: مسلمان بايد زكات و ديگر انفاق هاي مالي را، مانند نماز و روزه، تكليفي الهي بداند كه انجام دادن آن واجب است و همان گونه كه به ديگر واجبات دين عمل مي كند، در عمل به تكاليف مالي نيز كوتاهي نكند و آن را وظيفه شرعي خود بداند. دولت اسلامي نیز در اجراي احكام نوراني اسلام، نقش مهمي دارد و مي تواند با اقدام هايي حمايت گرانه، به ترويج فرهنگ زكات در جامعه ياري رساند. نقش مبلغین زکات وحوزه های علمیه بسیار پر رنگ است. حوزه هاي علميه و روحانيان بايد توجه داشته باشند همان گونه كه به بيان مسائل نماز و روزه مي پردازند، در مورد مسائل زكات نيز به مردم آگاهي دهند تا اين تكليف شرعي هم در جامعه رواج يابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :