وزیر نیرو:
وزیر نیرو گفت: اجازه نداریم، جز برای تامین مصارف شرب، آب را از سرشاخه های کارون انتقال دهیم.
کد خبر: ۴۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ 28 May 2015
به گزارش تابناک یزد،حمید چیت چیان در نشست مشترک با عبدالحسن مقتدایی استاندار و مدیران صنعت آب و برق خوزستان در مهمانسرای استانداری، در خصوص اختصاص آب سرچشمه های کارون به سایر استانها گفت: رییس جمهوری در سفر به خوزستان گفت که آب کارون به جز برای شرب برای هیچ مصرفی به حوضه های دیگر منتقل نمی شود.

وی اظهار کرد: من یقین دارم که با غیرت و انسانیتی که در مردم ایران هست، نمی پذیرند که سایرین در مضیقه باشند و اکنون مردم کرمان و یزد در خطر بی آبی هستند و با این انتقال که مقدار کمی است،باید کاری کنیم که حیات انسانی به خطر نیفتد.

وی اضافه کرد: در اصفهان که سال های گذشته صنایع زیادی ساخته شده است استفاده از آب چاه یا سطحی برای صنایع مطلقا ممنوع شده و صرفا می توانند از پساب های شهری آب مورد نیاز صنایع را تامین کنند که به نظر می آید این سخت گیری عادلانه باشد.

وزیر نیرو در ادامه در باره طرح انتقال آب از رودخانه زهره برای اراضی کشاورزی بوشهر گفت: این برنامه در گذشته مدنظر دولت بوده و با توجه به کاهش آب رودخانه زهره، حتی اگر این طرح اجرا شود، آبی در آن نخواهد بود و قرار است این طرح تجدید نظر شود.

وزیر نیرو در پاسخ به خواسته مسوولان استانی مبنی بر حل مشکل زیست محیطی سد گتوند علیا نیز اظهار کرد: کارگروهی متشکل از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با همکاری دانشگاه تهران مطالعه سد گتوند علیا را آغاز کرده است.

گتوندعلیا بزرگترین سد خاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون است که در 10 کیلومتری شهر گتوند قرار دارد.

وجود گنبدهای نمکی در مخزن این سد باعث شور شدن آب رودخانه کارون و مشکلات زیست محیطی در پایین دست شده است.

وزیر نیرو همچنین با بیان اهمیت مدیریت مشکلات کم آبی خوزستان، اظهار کرد: بارش ها در سال های اخیر به شدت کاهش یافته و از ابتدای سال آبی جاری (مهر93) تاکنون 45 درصد نسبت به متوسط سال های قبل کاهش داشته که این نشانه وضعیت خشکسالی و نگران کننده است.

چیت چیان از کاهش 50 درصدی آورد رودخانه های کشور نسبت به 44 سال پیش خبر داد و افزود: سال 1350 آورد رودخانه های کشور 88 میلیارد مترمکعب در سال بود که اکنون به 42 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است و معضل کم آبی در تمام کشور وجود دارد.

به گفته وی از سال 63 تا 93 علیرغم کاهش منابع آبی، سطح زیر کشت باغها هر سال به طور متوسط 70 هزار هکتار و زراعت کشور نیز هر سال 40 هزار هکتار افزایش یافته است.

چیت چیان تبعات اصلی خشکسالی و کاهش بارندگی و آورد رودخانه ها را محدودیت در تامین آب کشاورزی عنوان کرد.

وزیر نیرو در پاسخ به انتقاد مشاور استاندار خوزستان از سدسازی بر آب های های سطحی، گفت: با وجود کاهش سالانه آوردها، در سال های گذشته کشاورزی توسعه یافته که این مهم به برکت سدهایی است که ساخته شده است.

وی تصریح کرد: البته باید بگویم که ساخت همه سدهای کشور درست نبوده و در بعضی از آنها باید تجدید نظر کرد و بعضی سدها اگر به نحو دیگری اجرا می شد این مشکلات بوجود نمی آمد.

چیت چیان همچنین آورد رودخانه کارون از ابتدای سال آبی تاکنون را 10 میلیارد مترمکعب اعلام کرد که تا پایان سال آبی در شهریور به 12.7 میلیارد مترمکعب می رسد اما در همین زمان میزان خروجی از سد گتوند 14.7 بوده است.

به گفته وی دوم فروردین امسال خروجی کارون در مقطع گتوند شش هزار متر مکعب بر ثانیه بود که اگر سدها نبود اهواز بر اثر سیل از بین می رفت به این معنی که سدها در خوزستان علاوه بر تولید آب و برق، جلوی سیلاب را هم گرفته اند.



*عدالت در بالادست و پایین دست

وزیر نیرو درباره سد کرخه توضیح داد: بر اساس آمارهای گذشته وزارت نیرو و نظر مشاوران داخلی و خارجی، سد کرخه با ظرفیت هفت میلیارد مترمکعب ساخته شد، ولی در این 13 سال هرگز بیش از 2.9 میلیارد متر مکعب آب در آن ذخیره نشده است که به معنی نادرستی نظرات گذشته نیست بلکه نشانه تغییرات آمارهای منطقه است.

وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی حوضه های آبریز زاینده رود افزود: شورای هماهنگی حوضه های آبریز کرخه نیز با حضور شش استان و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و در آن تمام منابع و مصارف حوضه رودخانه کرخه بررسی شده است.

چیت چیان با بیان اینکه در این شورا، برای تالاب هورالعظیم حقابه مشخص در نظر گرفته شده است، افزود: با نظر هر استان تخصیص های مرتبط با هر استان نهایی می شود.

وی با تاکید بر مدیریت عادلانه منابع کرخه در استان های حوضه این رودخانه اظهار کرد: نمی توان به مردم بالادست این رودخانه گفت که هیچ برداشتی نداشته باشند و نمی توان اجازه داد که برای پایین دستی ها سهمی نماند.



*کمبود آب برای اجرای طرح 550 هکتاری احیای اراضی کشاورزی استان خوزستان

چیت چیان تصریح کرد: دلیل کاهش طرح توسعه کشاورزی خوزستان موسوم به طرح رهبری از 850 هزار هکتار به 550 هزار هکتار، نبود آب به اندازه کافی بوده است.

وی یکی از اهداف سفر خود به خوزستان را یافتن راهکار برای تامین آب طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم که وعده رییس جمهوری درباره اجرای طرح توسعه 550 هکتار اراضی کشاورزی خوزستان موسوم به طرح رهبری را محقق کنیم البته در صورت اجرای سیستم های آبیاری و افزایش بهره وری آب کشاورزی این طرح با همین مقدار آب نیز قابل اجراست.

وی افزود: برای احیای نخیلات آبادان و خرمشهر نیز پیشنهاد دادیم که سد مارد ساخته شود.

وزیر نیرو در در سفر به خوزستان بعد از دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان در این نشست مشترک شرکت کرد.

وزیر نیرو در پایان این نشست از پاسخ به سوال خبرنگاران امتناع کرد.

چیت چیان قرار است در سفر دو روزه خود به خوزستان چند طرح در حوزه آب و برق را افتتاح کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار