کارشناس ارشد امور دریایی مطرح کرد
کارشناس ارشد امور دریایی کشور از رکود کامل صنایع دریایی کشور خبر داد و با اشاره به این‌که عدم عمل کشتی‌سازان به تعهدات باعث شده تا شرکت ملی نفتکش سفارشات خود را به خارجی‌ها بدهند، گفت:ذهن مالکان ایرانی کشتی نسبت به ساخت داخل منفی است.
کد خبر: ۴۰۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰ 17 April 2017
علی استیری با اشاره به رکود کامل صنایع دریایی در شرایط کنونی اظهار کرد: اگر چه مباحث اقتصادی از دلایل اصلی رکود است اما موضوع مهم در این خصوص بحث سفارش و کیفیت ساخت است. 

وی افزود: ساخت کشتی در موعد مقرر یکی از عوامل اصلی در صنعت کشتی سازی است که هم در قیمت و هم در تعهدات طرفین تاثیر گذار است. اما متاسفانه این امر تاکنون در صنایع دریایی ایران اتفاق نیفتاده است. به همین دلیل متقاضیان، به ساخت کشتی در داخل اعتقادی ندارند. 

استیری تصریح کرد: در تمام دنیا زمانیکه کشتی سازی ها سفارشی را می پذیرند سعی می کنند آن را به موقع و با قیمت توافق شده انجام دهند. اما تجربه نشان داده است تا به امروز هر سفارشی که به کشتی سازان داخلی داده شده به هیچ وجه در تاریخ مقرر تحویل نشده است.
وی افزود: قطعا تغییر در تاریخ تحویل کشتی باعث تغییر در قیمت آن می شود که معمولا کشتی سازان سعی می کنند، تغییر در قیمت را بر عهده مالک شناور قرار دهند. این مسائل اختلافاتی را ایجاد می کند که به همین دلیل ذهن مالکان ایرانی نسبت به ساخت داخل منفی است. 

کارشنای امور دریایی  با بیان این نکته که صنعت دریایی کشور باید همانند سایر نقاط دنیا سفارش بگیرد و به تعهدات خود عمل کند، گفت: خوشبختانه کلیه امکانات و زیربناهای لازم در کشور وجود دارد، تنها باید کسانی که ساخت کشتی را به عهده می گیرند به تعهدات خود عمل کنند.

استیری خاطرنشان کرد: عدم عمل سازندگان به تعهدات خود باعث شده مالکان شناورهای بزرگ مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران سفارشات خود را به کشتی سازی های خارجی بدهند و مالکان شناورهای کوچکتر نیز اقدام به خرید کشتی دست دوم از خارج از کشور کنند. 

وی ادامه داد: کشتی سازی ها مدعی ساخت نفتکش های 400 هزار تنی هستند هرچند از نظر تکنولوژی این امکان وجود دارد اما آیا توانایی بالقوه این کار هم وجود دارد؟ 


کارشنای امور دریایی، گفت: علیرغم وجود امکانات و زیربناهای بسیار خوب برای ساخت کشتی در کشور اما متاسفانه کشتی ساخته نمی شود. زیرا اکثرکشتی سازی ها دولتی و وابسته به دولت هستند و مدیران آنها بدون توجه به تخصص انتخاب می شوند.

استیری با تاکید بر لزوم واگذاری کشتی سازی ها به بخش خصوصی واقعی با حمایت نسبی از سوی دولت افزود: عمل به تعهد حرف نخست را در کشتی سازی ها می زند و با توجه به زیرساخت های موجود در کشور سایر مسائل قابل حل است.

وی با بیان این‌که با توسل به قانون حمایت از صندوق توسعه صنایع دریایی و سفارش مسئولان اجرایی صنعت کشتی سازی راه نمی افتد، گفت: در سایر نقاط دنیا دولت حمایت های کلی از کشتی سازی ها انجام می دهد اما هیچگاه مالک را وادار نمی کند که حتما ساخت کشتی را به کشتی سازان داخلی بسپارد.

استیری صنعت تعمیرات کشتی در کشور را قدم اول در رونق کشتی سازی و راه حل دیگر را حضور بخش خصوصی واقعی در صنعت دریایی دانست و افزود: وزارتخانه های مرتبط با صنایع دریایی باید حمایت نسبی و دورادور از صنعت ساخت کشتی داشته باشند و تنها برای حل مشکلات ورود پیدا کنند. 

وی با اشاره به عدم وجود اعتماد بین سازنده و مالک به مانا گفت: تا زمانیکه مالک ایرانی به کشتی سازی داخلی سفارش نمی دهد نباید این توقع وجود داشته باشد که مالکین خارجی به کشتی سازی های ما سفارش دهند.  برای توسعه صنایع دریایی اعتقادی به حمایت مالی ندارم، چون معمولا با تغییر وزرا این حمایت ها ادامه پیدا نمی کند.

به گفته وی، برای رونق صنعت دریایی دولت باید با انجام یک  سیاستگذاری کلان کاری کند تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد. 

انتهای پیام/


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار