کد خبر: ۴۱۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ 06 May 2017
 به گزارش تابناک یزد،مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به رایگان بودن مراقبت باردای و زایمان طبیعی در بیمارستان دولتی، از تولد بیش از یک میلیون و 500 فرزند سالم طی یک سال گذشته خبر داد.

دکتر«محمد اسماعیل مطلق » در حاشیه کارگاه آموزشی سلامت، اظهار کرد: تحت پوشش گرفتن و مراقبت از مادران باردار باعث شد که در سال 95 بیش از یک میلیون و 500 فرزند سالم متولد شوند.

وی با بیان این که مراقبت‌های بارداری در متولد شدن نوزادان سالم را موثر است، گفت: طی دوران بارداری 9 بار مراقبت‌های لازم از مادران در مراکز و پایگاه سلامت صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از قرار گرفتن تمام مسائل ناباروری زیر پوشش بیمه سلامت در آینده نزدیک خبرداد و افزود: 80 درصد از خدمات درمانی مردم با دفترچه خدمات سلامت انجام می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مراقبت از مادران باردار و زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان و سزارین نیز باپنج درصد تعرفه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: مراقبت از زنان باردار از ماه اول بارداری، زایمان و 40 روز پس از فرزند آوری بر عهده واحد سلامت وزارت بهداشت است.

مطلق در ادامه به ملایم شدن شیب سقط جنین در کشور هم اشاره کرد و گفت: مردم باید اگاهی بیشتری پیدا کنند و بدانند سقط جنین علاوه براینکه نوعی قتل محسوب می شود روحیه افراد را افسرده و عذاب‌های روحی و روانی ایجاد می‌کند و بیماری‌های عفونی را نیز در پی خواهد داشت.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی همچنین افزایش سن ازدواج را به طور متوسط پنج سال عنوان کرد و افزود: از سال 86 تا 96روند ازدواج کاهش نشان می‌دهد اما در شش ماه گذشته شتاب این روند ملایم و کمتر شده است.

اسماعیل مطلق با اشاره به این که عواملی مختلفی در این امر دخالت دارند اظهار کرد: در بعد سلامت وزارت بهداشت و درمان متولی سلامت است که از این نظر بهترین سن برای ازدواج جوانان ۱۸ تا 25سالگی است.

وی همچنین عواملی چون اشتغال، تحصیل و مسکن را در امر ازدواج جوانان دخیل دانست و بیان کرد: ارگان‌ها و نهادهای مختلف کشور برای کاهش سن ازدواج باید وارد عمل شوند و روحانیون در وعظ و خطابه‌های خود به این سنت حسنه پیامبر مکرم اسلام بیش از پیش تاکید کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ایجاد نهضت فرا گیر ملی برای تسهیل و ترویج فرهنگ ازدواج و نفی تجرد با وضع سیاست های اجرایی و حمایتی و فرهنگ ساز بر اساس موازین شرعی و سنت الهی مفید و کارساز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برطرف کردن مشکلات جوانان کشور را در کاهش سن ازدواج دخیل و موثر دانست و گفت: با مداخله بزرگان و خیرین و فرهنگ سازی و فراهم کردن زمینه آرامش و آسایش قشر جوان سن ازدواج در کشور کاهش خواهد یافت.

مطلق همچنین با بیان این که در بحث طلاق شورای فرهنگی وارد کار شده است تصریح کرد: وزارت کشور با تشکیل کمیته‌های مختلف به بررسی و پیگیری عوامل و عوارض طلاق پرداخته است تا آمار این پدیده در جامعه کاهش پیدا کند.

وی گفت: آگاهی خانواده ها از نظر فرهنگی، بحث طلاق و سلامت و همچنین عواقب بعد از طلاق از نظر بعد سلامت جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی می تواند در انسجام کانون خانواده و جلوگیری از فرو پاشی آن تاثیر گذار باشد.

مطلق افزود: برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته باید همه دستگاههای متولی وارد عمل شده و همکاری کنند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار