رئیس سازمان غذا و دارو کشور: سه سال گذشته میزان واردات دارو نسبت به دوره مشابه قبل حداقل 500 میلیون دلار کمتر بوده و ضمن اینکه بحران دارو و کمبود آن نیز در کشور وجود نداشته است.
کد خبر: ۴۲۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 10 May 2017

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو کشور صبح امروز در حاشیه سیزدهمین گردهمایی مدیران آزمایشگاه‌های غذا و دارو سراسر کشور در این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آرامش موجود در بازار دارویی کشور ناشی از به‌کارگیری ظرفیت‌های تولیدی کشور برای تأمین نیازهای دارویی مردم است.

دیناروند اشاره داشتن که شرکت‌ها داروسازی کشور موفق شدند به‌صورت میانگین در ماه حدوداً 2.5 قلم دارو را تولید کنند و در چهار سال گذشته بیش از 100 قلم داروی جدیدی که تا پیش‌ازاین وارداتی بودند در داخل تولیدشده است.


وی افزود: با تولید دارو در داخل کشور هزینه آن برای مردم کاهش‌یافته و چون وابستگی به خارج از کشور ندارد از نظر تأمین و قیمت و کیفیت نظارت بیشتری اعمال می‌شود.


رئیس سازمان غذا و دارو کشور بهبود شرایط بین‌المللی در کشور را از دیگر عوامل ثبات بازار دارو دانست و بیان کرد: مسیرهایی که در سال‌های گذشته در بعد بحران تحریم‌ها وجود داشت بر طرف شده و تعاملات تجاری بهبود یافته و محدودیت‌های معاملات و استفاده از روش‌های عادی بانکی برطرف شده به همین دلیل واردات دارو آسان‌تر شده اما راحت‌تر شدن واردات مساوی با بیشتر شدن واردات دارو نبود و در سه سال گذشته میزان واردات دارو نسبت به دوره مشابه قبل حداقل 500 میلیون دلار کمتر بوده و ضمن اینکه بحران دارو و کمبود آن نیز در کشور وجود نداشته است.


وی با اشاره به افزایش سهم داروهای تولید داخل در کشور با کاهش واردات دارو عنوان کرد: در چهار سال پیش سهم داروهای تولید داخل حدوداً 60 درصد بازار کشور بود اما امروز این سهم به بالای 70 درصد رسیده و هدف برنامه ششم این است که به 75 درصد برسیم.


دیناروند رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه اشتغال در این حوزه و اتکا به تولید داخل با کاهش واردات را ازجمله اهدافی دانست که در این برنامه کشور به آن‌ها دست‌یافته و تصریح کرد: به‌طور میانگین در سال 30 قلم دارو وارد بازار می‌شود که بر خی از آن‌ها داروهای مهمی هستند و درمجموع میزان واردات دارو در سه سال گذشته حدوداً یک میلیارد دلار بوده درحالی‌که در سه سال قبل از آن یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده که نشان‌دهنده کاهش واردات  دارویی است.


وی گفت: در حال حاضر سه  داروی بیوتکنولوژی در دست ارزیابی است و مراحل مختلف کنترل کیفیت آن در حال طی شدن برای ورود به بازار دارویی کشور طی امسال است که این اقلام دارویی بسیار مهم هستند و تولید آن‌ها در دنیا بسیار کم و گران‌قیمت است و برای بیماری‌های صعب‌العلاج مورداستفاده قرار می‌گیرد.


رئیس سازمان غذا و دارو کشور بابیان اینکه حدود 500 هزار نفر انواع بیماران صعب‌العلاج تحت حمایت هستند، افزود: این تعداد از بیماران تقریباً یک‌سوم بازار مصرف دارویی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و معمولاً هزینه دارویی آن‌ها بالاتر است اما در سه سال گذشته دولت با قرار دادن اعتبارات ویژه‌ای حمایت‌های خاصی از این گروه انجام داده که قبل از این دولت هزینه پرداخت در جیب بیماران صعب‌العلاج 45 درصد بوده و امروز این هزینه به میانگین 11 درصد رسیده است.


وی خاطرنشان کرد: کل هزینه پرداخت از جیب مردم در حوزه دارویی قبل از این دولت نزدیک به 60 درصد بوده و امروز به حدود 35 درصد رسیده و در چارچوب طرح سلامت که یکی از اهداف آن کاهش پرداخت از جیب مردم است موفقیت‌های خوبی کسب‌شده و در کل طرح تحول سلامت هزینه پرداخت از جیب مردم را به حدود 40 درصد رسانده درحالی‌که درگذشته حدود 58  درصد بود.


دیناروند بیان کرد: در حال حاضر کمبودهای دارویی درجایی وجود ندارد اما کمبودها صفر نیست و به‌طور میانگین در سه سال گذشته این اقلام کمتر از 30 قلم بوده‌اند اما این تعداد قابل‌جایگزینی هستند و کمبود آن‌ها درمان بیماران را مختل نمی‌کند و سقف کمبودهای دارویی ما در سه سال اخیر در بالاترین میزان 30 قلم در ماه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار