کد خبر: ۴۲۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ 21 May 2017
به گزارش تابناک یزد،اسکواش یزد از ورزش    های انفرادی مدال‌آور استان است و هر چند این روزها به ظاهر حال و روز خوبی دارد اما در واقع با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می    کند که این رشته را دستخوش ناملایمات کرده است.
رفع مشکلات این رشته ورزشی در یزدکه در چند سال گذشته در رده اول ورزش استان قرار داشته و در لیگ برتر اسکواش کشور سکان‌دار مسابقات است، نیازمند راه‌حلی اورژانسی و سریع است.
اسکواش یزد تاکنون ورزشکاران قدر و بنام زیادی مانند «نوید ملک‌ثابت» و «محمد حسین جعفری» را به اردو‌های تیم ملی و مسابقات مختلف برون مرزی اعزام کرده و افتخارات زیادی را کسب کرده است.
این دو ورزشکار یزدی با توجه به تمرینات و وجود مربیان خوب این رشته در استان  درخشش خوبی داشتند و توانستند در مسابقات بین‌المللی ابوظبی به جدول اصلی این رقابت‎ها راه پیدا کنند که این مهم افتخار ویِژه‌ای برای اسکواش استان به شمار می‌رود.
البته این در حالی است که این 2 ورزشکار در کنار تمرین، برای تامین هزینه های ورزشی خود به حرفه مربیگری نیز پرداختند که این موضوع برای یک ورزشکار در رده ملی خیلی خوشایند نیست چرا که این مهم سبب می‌شود ملی‌پوشان از تمرینات خود در سطح حرفه‌ای دور شوند و بعید نیست که در آینده نه چندان دور ورزش حرفه‌ای خود را برای همیشه کنار بگذارند.
با وجود این که ورزشکارانی که در سطح حرفه‌ای و بین‌المللی فعالیت می    کنند، نیازمند منبع درآمد و حامی مالی مناسب به عنوان پشتوانه هستند تا با خیالی آسوده به ورزش حرفه‌ای بپردازند، این امکان در استان با وجود شرکت‌های صنعتی فراوان نادیده گرفته شده و یکی از اصلی‌ترین مشکلات ورزشکاران یزدی است.
ورزشکاران یزدی به دلیل همین مشکل نمی‌توانند با فراغت و آسودگی خاطر به ورزش بپردازند چرا که هر لحظه به فکر تامین مایحتاج زندگی و ورزشی خود هستند و زمانی را برای ورزش کردن در اختیار ندارند.
نبود اعتبارات و بودجه در ورزش اسکواش استان سبب شده تا «مجید روحانی» یکی از قدیمی‌ترین و با افتخارترین مربیان یزدی نیز حرفه مربیگری را به سبب نبود حامی مالی در این رشته برای ورزشکاران، کنار بگذارد در حالی که اسکواش یزد در این روزها به‌شدت به چنین مربیان کارکشته و با تجربه‎‎ای نیازمند است. همشهری در این رابطه با این مربی برجسته یزدی گفت‎‎وگویی را ترتیب داده است که در ادامه مشروح آن را می‎‎خوانید.

      برای حل این معضلات با مسئولان ورزش استان و هیات اسکواش مذاکره کرده‌اید؟

بله، در این رابطه جلسات متعددی با مسئولان هیات داشتیم ولی تا زمانی که کسی از این ورزش حمایت نکند و حامی مالی مناسبی برای حمایت از ورزشکاران در این رشته وجود نداشته باشد، اوضاع اسکواش استان بهبود نخواهد یافت.
این موضوع باعث شده که روز به روز بر تعداد ورزشکارانی که اسکواش را کنار می‌گذارند، افزوده ‌شود که این مهم جای تامل دارد.

    اسکواش استان ورزشکارانی با توانایی پوشیدن پیراهن تیم ملی در آینده دارد؟

در استان یزد با توجه به وجود استعدادهای فراوان در این رشته، ورزشکاران خوبی به اسکواش استان معرفی شده‎‎اند که «محمد خانی» یکی از همین ورزشکاران است که در آینده می‌تواند با پوشیدن پیراهن تیم ملی، افتخار ورزش استان و کشور شود.
البته باید در نظر داشت که استعداد به تنهایی سبب پیشرفت یک ورزشکار نمی‌شود بلکه باید تمام فاکتورهای حمایت ورزشکار از جمله بودجه تامین شود تا ورزشکار بتواند در رده ملی نام‌آور شود.
ورزشکاران دیگری نیز در سنین پایین در اسکواش استان وجود دارند که می‎توانند در آینده صاحب  نام شوند.

    اسکواش ورزش پرهزینه‌ای است؟

اسکواش، ورزشی است که برای ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند، هزینه‌هایی دارد به طوری که هر ورزشکار در طول سال حداقل نیازمند دو کفش ورزشی و راکت و توپ است که به طور متوسط هزینه نسبتاً زیادی است.
زمانی که ورزشکار به سمت این ورزش می‌آید نیازمند حامی مالی است و خانواده‌ها نیز تا حدودی می‌توانند ورزشکاران خود را حمایت کنند و در نهایت ورزشکار با توجه به نبود حامی و تامین نشدن تجهیزات ورزشی، ورزش را برخلاف میل خود کنار می‌گذارد که این مهم سبب سرخوردگی ورزشکار می‌شود.

    همین مسائل سبب شد تا شما حرفه‌مربیگری را کنار بگذارید؟

مشکلات موجود در ورزش استان و نبود حامی مالی در این رشته سبب شد تا مربیگری را کنار بگذارم و هر چند بارها این مشکلات را با مسئولان هیات اسکواش در میان گذاشتم اما به سبب نبود حامی مالی و کسی که ورزشکاران و مربیان را در این رشته حمایت کند، تصمیم گرفتم مربیگری را کنار بگذارم.
البته امیدوارم زمانی در ورزش کشور و استان، دغدغه مالی ورزشکار حرفه‌ای مرتفع شود و با حمایت مسئولان ورزش، اسکواش یزد نیز به روزهای اوج خود و حضور در رده‌های بالای لیگ برتر بازگردد و این مهم با وجود استعداهای ناب استان دور از دسترس نخواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار