حشمت اله عسگری؛
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام گفت:بعد از پيگيريهای متعدد توسط مقامات استان و دولت تدبير و اميد، ايجاد مرز مشترك چيلات بين دو استان ايلام و ميسان عراق توسط دولت مركزي عراق تصويب و برای اجرا به وزارت كشور عراق و استان ميسان ابلاغ گرديده است.
کد خبر: ۴۲۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹ 21 May 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ حشمت اله عسگری از این مصوبه و ابلاغ ان در کمترین فاصله از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان تحقق یکی از مطالبات جدی و مورد پیگیری استان ایلام به خصوص مردم و مسولان شهرستان دهلران نام برد.
 
وی با ذکر ضرورت اجتماعی ، اقتصادی و اهمیت ارتباطی گشایش گذرگاه در محدوده مرزی شهرستان دهلران با کشور همسایه خاطر نشان کرد: مردم و مسوولان استان میسان عراق نیز مستمر بر گشایش چیلات به عنوان گذرگاه مرزی تاکید داشته و مطرح کرده اند.
 
وی اظهار کرد: این خبر خوشی در اولین روز بعد از پیروزی دولت تدبیر و امید برای مردم شریف و مرزدار استان ایلام است که بتوانند مراودات خود با کشور عراق را گسترش دهند.
 
افزود: با توجه به پیگیری مستمر مدیریت استان و با رایزنی مسئولان وزارت امور خارجه، به تازه گی دولت عراق ایجاد گذرگاه ارتباطی چیلات بین دو استان ایلام و میسان عراق را تصویب و به وزارت داخلی عراق و استان میسان برای اجرا ابلاغ کرده است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام تصریح کرد: بزودی یک کمیته مشترک برای هماهنگی و انجام دیگر مراحل مورد نیاز برای گشایش این نقطه مرزی در 27 کیلومتر شهر دهلران به عنوان یکی از نزدیکترین نقاط دسترسی به مناطق راهبردی و جمعیتی کشور عراق تشکیل می شود.
 
عسگری گفت: هم‌اکنون احداث زیرساخت‌های لازم از قبیل راه دسترسی در این نقطه مرزی در دست اقدام است.
 
او فاصله نقطه مرزی چیلات تا شهر نجف اشرف را 300 کیلومتر عنوان کرد و گفت: گشایش چیلات به خصوص در ایام اربعین به منظور تسهیل در تردد زائران عتبات عالیات دو کشور بسیار حائز اهمیت است .
 
 
وی ابراز امیدواری کرد که با تدبیر دولت دوازدهم بازگشایی این مرز علاوه بر استفاده به‌عنوان گذرگاه رسمی برای سفر زائران در ایام اربعین، در رونق اقتصادی و معیشتی منطقه نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
 
حدود نیمی - 220 کیلومتر -از مجموع 430کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور همسایه در محدوده شهرستان دهلران و همجوار با استان میسان عراق قرار دارد.
 
قرابت های فرهنگی و مراودات تاریخی - اجتماعی شهرستان های مرزی ایلام ، مهران و دهلران در غرب کشور با استان های واسط ، میسان و دیالی در شرق عراق موجب مطالبه مراوده بیشتر مردمان دوسوی مرز شده است.
 
مرز بین المللی و واقع در جوار استان واسط در شرق عراق هم اکنون به عنوان اصلی ترین کانون تردد زائران سالانه پذیرای سفر بیش از 2میلیون نفر زائر است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار