تابناک: میراث فرهنگی بودجه چندانی تاکنون برای مرمت دوهزار خانه در استان و شهر اصفهان نداشته و عمدتا این خانه در بافت تاریخی و قدیمی شهر به حال خود رها شده‌اند.
کد خبر: ۴۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ 06 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، استان اصفهان دارای دو هزار واحد خانه تاریخی است که از این تعداد 700 خانه در شهر اصفهان قرار دارد.

هم اکنون نزدیک به 200 خانه تاریخی در شهر اصفهان و 500 خانه در استان اصفهان به ثبت ملی رسیده اند.

این بدان معناست که میراث فرهنگی در مورد خانه هایی می تواند تصمیم گیر باشد که به فهرست آثار ملی پیوسته اند و قانون می تواند در خصوص آنها حکم کند.

دیگر خانه های تاریخی اصفهان که به ثبت ملی نرسیده است اغلب در وضعیت بلاتکلیفی و در معرض تخریب به سر می برند.

بخشی از این بلاتکلیفی به دلیل مالکیت خصوصی خانه های تاریخی و عدم توجه مالکان به مرمت اینگونه خانه ها به علت هزینه های بسیار زیاد مرمت اصولی بناهای تاریخی است.

از سوی دیگر نیز میراث فرهنگی بودجه چندانی تاکنون برای مرمت این تعداد خانه در استان و شهر اصفهان نداشته است و عمدتا این خانه در بافت تاریخی و قدیمی شهر به حال خود رها شده اند.

این وضعیت در حالی است که اصفهان به عنوان یک استان و شهر دارای قابلیت های گردشگری با کمبود مکان های اقامتی مناسب مواجه است؛ مشکلی که می توان در صورت مرمت خانه های تاریخی و تغییر کاربری آنها به مکان های اقامتی برای گردشگران، آن را مرتفع ساخت.

در سال های اخیر تنها 200 میلیون از بودجه میراث فرهنگی استان اصفهان اختصاص به مرمت بناهای تاریخی داشت که مسلم است، بناهای شاخص اصفهان در اولویت مرمت قرار داشتند و کمتر قرعه به نام خانه های تاریخی شهر می افتاد.

با سفر رئیس جمهور در بهمن ماه سال گذشته به اصفهان اعتبارات خوبی برای این بخش که از ظرفیت های بسیار ناب اصفهان برای توسعه صنعت گردشگری به شمار می رود، اختصاص یافت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در همان روزها در اصفهان گفت: در نشستی با رئیس جمهور آسیب های در انتظار بناهای تاریخی اصفهان به دلیل عدم بازسازی مطرح شد و ایشان علاوه بر اعتبارات استانی رقم قابل توجه ۴۰ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی خانه های تاریخی استان و به ویژه شهر اصفهان اختصاص دادند که از رشد یک هزار درصدی برخوردار است.

در صورتیکه این اعتبار به استان اصفهان تخصیص یابد، اصفهان می تواند در زمینه مرمت خانه های تاریخی عقب افتادگی چندی ساله خود را جبران کرده و چرخ های گردشگری را با سرعت بیشتری به حرکت درآورد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار