کد خبر: ۴۵۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 01 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي با تاييد پاسخگو نبودن تعداد تخت‌هاي آي.سی.یو موجود در بيمارستان‌هاي يزد براي تامين نياز تمام بيماران، از كمبود حداقل 40 تخت وي‍ژه ديگر در استان خبر مي‌دهد.

 سال‌هاست شهر یزد به دلیل وجود پزشکان کاربلد و حاذق و نیز بیمارستان‌های مجهّز و کارآمد، به قطب پزشکی کشور تبديل شده به نحوي كه ميزبان بیمارانی از شهرها و استان‌های همجوار به ویژه از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.

شهر يزد هم‌اكنون با جمعيت 530 هزار نفر داراي 11 بیمارستان دولتی و خصوصی است كه تقریباً تمام بیمارستان‌های مهم آن مانند شهيد صدوقي، سيدالشهدا، مرتاض، شهداي كارگر و مجيبيان مجهز به بخش‌های مهم و ضروری مانند بخش مراقبت‌هاي وي‍ژه(آی.سي.یو) هستند.

البته ظرفيت تخت‌هاي آي.سي.يو( I.C.U ) موجود در بيمارستان‌هاي يزد تنها 120 تخت است كه حتي كفاف جمعيت بيماران خود شهر يزد را هم نمي‌دهد.

اين کمبود تخت و همچنين نوبت‌های طولانی برای بستری شدن در بخش آی.سی.یو باعث شده تا برخی بیماران در مواقع ضروری ناچار به رفتن به شهرهای اطراف مانند میبد و حتی استان‌های مجاور مانند اصفهان باشند و به نظر مي‌رسد كه ضرورت افزايش حدود 100 تخت آی.سی.یو ديگر در شهر یزد محسوس است.

این ضرورت زمانی بیشتر احساس می‌شود که حادثه ترافيكي با تلفات زياد در نزدیکی شهر یزد كه در محل تلاقي شريان‌هاي اصلي ترانزيت بار و مسافر كشور قرار گرفته، روي دهد چرا كه معمولاً در چنيني سوانحي، هیچ کدام از بیمارستان‌های یزد توانایی پذیرش تعداد زیاد مجروح به وي‍ژه حادثه‌ديدگان از ناحيه ضربه مغزی را نخواهند داشت.

به همين دليل نيز از مدیران ارشد استان به خصوص بنیادهای خیریّه و مردمی و نیز نیکوکاران یزدی که همیشه پیشگام امور ساخت بیمارستان و خرید تجهیزات پزشکی بوده‌اند، انتظار می‌رود در این مورد حیاتی و خاص، چاره ای بیندیشند .

دكتر «علي دهقان» معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد با اشاره به تعداد تخت‌هاي موجود آي.‌سي. يو در استان، تصريح مي‌كند: در حال حاضر تعداد 96 تخت فعال ويژه آي.سي.يو در بيمارستان‌هاي دولتي و 42 تخت فعال نيز در بيمارستان‌هاي خصوصي يزد آماده به كار هستند.

وي با تاييد اين كه تعداد تخت‌هاي آي.سی.یو موجود پاسخگوي نياز تمام بيماران نيست، مي‌گويد: به ميزان 30 درصد كه تخت‌هاي موجود كه معادل 40 تخت وي‍ژه است براي استان تخت نياز است.

دهقان اظهار مي‌كند: البته بعد از اجراي طرح تحول سلامت افزايش تعداد تخت‌هاي وي‍ژه در استان اتفاق افتاده است به نحوي كه تعداد دو تخت وي‍ژه در بيمارستان ميبد، 9 تخت در بيمارستان شهيد بهشتي تفت، سه تخت در بيمارستان ولي عصر(عج) بافق و هشت تخت نيز در بيمارستان شهيد صدوقي يزد بعد از اجراي طرح تحول راه‌اندازي شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان نيز خاطرنشان مي‌كند: در حال حاضر نيز پيگيري ايجاد 11 تخت وي‍ژه خون و انكولوژي( C.C.U ) در بيمارستان شهيد صدوقي هستيم ولي براي افزايش تخت‌ها به حد استاندارد با توجه به مشكل در تامين اعتبارات دولتي نيازمند حمايت خيرين و نيكوكاران بخش سلامت استان هستيم.

يادآور مي‌شود؛ واحد مراقبت‌های ویژه یا آی.سی.یو( I.C.U )، بخشی از بیمارستان است که مخصوص مراقبت از افراد دچار بیماری‌ها یا جراحات شدید یا تهدید کننده‌ي حیات است که نیاز به نظارت دقیق و مداوم و حمایت به وسیله‌ي تجهیزات و داروهای اختصاصی دارند تا کارکردهای طبیعی بدن از اين طريق حفظ شود.

بخش مراقبت‌های ویژه همچنین مکانی است که بیماران عمل شده پس از ریکاوری به آنجا منتقل شده و بعد با دستور پزشک به بخش منتقل می‌شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار