همزمان با نشست توسعه اشتغال در استانداری اردبیل رخ داد؛
بیش از 80 نفر از کارگران معترض کارخانه ذوب‌آهن اردبیل با تجمع در مقابل استانداری اردبیل، خواستار پرداخت حقوق معوقه 18 ماهه خود شدند.
کد خبر: ۴۵۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸ 01 July 2017

به گزارش تابناک اردبیل، کارگران معترض کارخانه ذوب‌آهن اردبیل صبح امروز با تجمع مقابل استانداری اردبیل، با سر دادن شعار "ای رهبر فرزانه حمایت، حمایت" و" الله اکبر" و "عزا عزاست امروز، کارگر ذوب‌آهن رو به فناست امروز" خواستار پرداخت حقوق معوقه 18 ماهه خود شدند.

 

27 بهمن ماه سال 95 بود که استاندار اردبیل در واکنش به خواسته کارگران معترض ذوب آهن در مقابل ساختمان استانداری، در اظهارنظری عجیب با بیان اینکه کارخانه ذوب‌آهن اردبیل یک شرکت خصوصی بوده خواستار مراجعه کارگران به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شکایت از کارفرما برای احقاق حقوقشان شد! که  تجمع و پیگیری‌های پیاپی آنان در مقابل اداره کل کار استان نیز بی پاسخ ماند.

 
 نهم خرداد ماه سال 96 بار دیگر کارگران اخراجی کارخانه ذوب‌آهن اردبیل با تجمع در مقابل دفتر امام جمعه این شهر خواستار دریافت معوقات چندین ماهه خود شدند که آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در دیدار با کارگران این کارخانه ذوب‌آهن، با انتقاد از سوء تدبیر مسئولان استانی در رسیدگی به مشکلات این کارگران، احقاق حقوق کارگران را از حقوق مسلم آنها عنوان کرد.
 
 
 
در آخرین بررسی علنی وضعیت این واحد تولیدی در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت، استاندار اردبیل در جمع اصحاب رسانه تصریح کرد: ذوب‌آهن اردبیل ۲۳۰ نفر پرسنل برای دو بخش نورد و ذوب دارد که بخش ذوب هر چند از ابتدا راه‌اندازی نشده اما برای آن کارگر جذب کرده‌اند.

وی افزود: سال گذشته به مالک عنوان شد که وقتی قادر به اداره این مجموعه نیست، واحد تولیدی اجاره داده شود که در نهایت مستأجر گیلانی مشغول به کار شد و سال ۹۵ فعالیت مطلوبی نیز داشته است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه به دلیل مازاد نیرو، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کسری از سوی مستأجر عنوان شد و از مالک درخواست پرداخت آن را دارد، ادامه داد: در ابتدا مالک حاضر به پرداخت این مبلغ نشده است.

خدابخش تصریح کرد: در حال حاضر مستأجر ۸۰ نفر را تعدیل نیرو کرده و معتقد است این تعداد مازاد هستند و معترضین نیز از بین این گروه هستند که برای دریافت بیمه بیکاری و حق‌وحقوق خود اعتراض دارند.

وی افزود: چکی دریافت شده که قرار است حق‌وحقوق کارگران خرد، خرد پرداخت شود.

نظارت‌ها بر فعالیت واحد تولیدی مطلوب نیست

در عین حال دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در خصوص وضعیت پرونده ذوب‌آهن اردبیل گفت: ۸۳ کارگر برای سه میلیارد تومان مطالبات خود معترض هستند و عمده این مطالبات حقوق معوق است.

ناصر عتباتی تأکید کرد: این در حالی است که به مدت ۱۸ ماه کارگران در محل کار حضور نداشته‌اند اما اداره کار و تأمین اجتماعی این افراد را در لیست کارگر آورده است.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های متولی تنظیم‌کننده رابطه کارگر و کارفرما متذکر شد: برخی ادارات برای اینکه زیر سؤال نروند و آمار لیست کارگر اخراجی افزایش نیابد چنین اقدامی را مرتکب شده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل افزود: نظارت لازم از زمان شروع به کار کارخانه نبوده و هر چند مستأجر گیلانی چابک سازی کرده است اما تنها تزریق پنج میلیارد تومان به این واحد تولیدی می‌توانست آن را سرپا کرده و مانع از بروز این مشکلات شود.

وی با ابراز گله‌مندی از اینکه برخی ادارات حتی برای بیمه بیکاری کارگران معترض نیز اقدامی مرتکب نشده‌اند، اضافه کرد: لازم است نهادهای متولی نگاه ویژه‌ای به وضعیت این واحد تولیدی داشته باشند.

پیگیری‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد

مشکلات ادامه دار واحد تولیدی ذوب‌آهن اردبیل موجب شده نمایندگان استان نیز قول پیگیری رفع مشکلات را مطرح کنند.

بطوریکه صدیف بدری یکی از نمایندگان خواستار رفع این مشکلات شده و بارها تأکید کرده است که مشکلات ذوب‌آهنی‌ها رفع نشده است.

اعتراضات سریالی کارگران ذوب‌آهن در وضعیتی است که در استان جلسات متعددی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی برگزار می‌شود.

جلساتی که مدعی تثبیت شغل در واحدهای رو به تعطیل است. اما وضعیت کارگران بیکار شده ذوب‌آهن همچنان مبهم و پادرهواست و به نظر می‌رسد کسی متولی آسیب‌های وارده به خانواده تحت پوشش این گروه نیست.

تجمع کارگان ذوب آهن اردبیل مقابل استانداری این شهر، همزمان با نشست توسعه اشتغال در بستر دولت الکترونیک با حضور استاندار اردبیل و معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات کشور در محل استانداری این شهر صورت گرفت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
کارگران محترم و زحمت کش ، به این زودیها منتظر حل مشکلتان نباشید زیرا اکثر هموطنانتان به دولتی مجددا رای داده اند که با بی تدببری ، رکود اقتصادی و تعطیلی دهها واحد تولیدی مثل ذوب اهن را بدنبال آورده است .!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار