گزارش تابناک تبریز
آمار و ارقام نشان از آن دارد که وضعیت آبی کشور اصلا حال و روز خوبی ندارد و برای حل بحران هایی که از قبل سهم خواهی های ابی در آینده بوجود خواهد آمد کشورهای منطقه نیازمند همکاری های بیشتر و بهتری هستند.
کد خبر: ۴۵۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸ 04 July 2017

1-  چورمان مدیرکل جنوب غربی آسیا وزارت خارجه نماینده ترکیه در همایش مقابله با گرد و غبار در تهران در مورد اتهامات ایران در مورد احتمال خطر ساخت ایلیسو بر سر دجله  توضیح می دهد بر خلاف آن چیزی که گفته می شود،  ما در سد سازی به آب رسانی در منطقه کمک می کنیم و می خواهیم به حالت منظم دربیاید. تلاش کردیم تا نتایج مثبت برای محیط زیست داشته باشد. ما معتقدیم کشورهای منطقه باید افکار عمومی را به سمت نتایج مثبت سوق بدهند.
 
«چورمان» با تاکید بر اینکه با سدسازی جریان آب برای سال ها منظم خواهد شد افزود: مسئله که کشورها باید روی آن تمرکز کنند استفاده صحیح از منابع آبی و خاکی است. سیاست های غلط کشورها در گذشته در خصوص استفاده از منابع آبی باعث شده است تالاب ها خشک شود و امروز اثرات آن را داریم می بینیم. این اثرات زیانبار را نباید به ترکیه ربط داد.
 
«چورمان» در رابطه با اظهارات معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشورمان در گفتگو با خبرگزاری آناتولی که گفته بود که ترکیه تضمین دهد که حق آبه رودخانه های پایین دست و تالاب ها با این سدها از بین نمی رود، گفت: مگر ایران برای ساخت وساز سدهای خود با کسی مشورت کرده و به کسی تضمین داده بود که ما هم این کار را انجام دهیم؟

2-  ساکنان شهر کرکوک عراق با تجمع در پارک قلعه این شهر، نسبت به قطع آب رودخانه زاب کوچک از روز عید فطر از سوی ایران اعتراض کردند.
 
 آب زاب کوچک از ایران سرچشمه می گیرد، از استان سلیمانیه اقلیم کرد عراق عبور کرده و به داخل این کشور روانه می شود. عبدالستار مجید وزیر کشاورزی و منابع آبی اداره اقلیم کرد شمال عراق در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که قطع جریان آب رودخانه زاب کوچک که از استان آذربایجان غربی ایران جاری شده و از راه سلیمانیه به مناطق مرکزی عراق می ریزد، کاملا سیاسی و برای اعمال فشار بر اقلیم است.
 
این در حالی است که دولت مرکزی عراق بدلیل آنچه ساخت سد ایلیسو در ترکیه نام دارد بارها به ترکیه هشدار داده است که امنیت آبی عراق نباید به مخاطره بیفتد.
 
3-  مردم استان های شمال غربی ایران اصرار می کند آب زاب به سرعت و با عمق بیشتری برای احیای دریاچه ارومیه هدایت شود. این در حالی است که بحران آب نه تنها در دریاچه اورمیه بلکه در تلاب های اصفهان و زاینده رود و .. هم بخشی از داتسان روزمره ایرانیان شده است.
 
4-  ایران بدلیل آنچه عدم اختصاص حق آبه این کشور از رودخانه هیرمند از سوی افغانستان است اعتراض دارد. انها زیر  توافقات قبلی خود با ایران زده اند و این مساله سبب شده تا خشکسالی اسفناکی منطقه پر حادثه سیستان و بلوچستان را تهدید کند.
 
این 4  مواجهه که دیگر از سطوح مواجهه ای دیپلماتیک خارج شده و بر سرزبان های توده افتاده است تنها بخشی از مسائل و مشکلاتی است که این مابه حیات سبب شده است.
آمار و ارقام نشان از آن دارد که وضعیت آبی کشور اصلا حال و روز خوبی ندارد و برای حل بحران هایی که از قبل سهم خواهی های ابی در آینده بوجود خواهد آمد کشورهای منطقه نیازمند همکاری های بیشتر و بهتری هستند. حتی اگر در حال جنگ نظامی علیه همدیگر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :