در پی افتتاح سد «ایلیسو» در ترکیه صورت گرفت
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه برخی شائبه‌ها و شایعات در خصوص خشک شدن رودخانه ارس با افتتاح سد «ایلیسو» وجود دارد به‌ گونه‌ای مطرح شده که با افتتاح سد، رودخانه‌ها خشک خواهند شد، افزود: هر سدی که در کشورهای همسایه احداث می‌شود باید حق و حقوق کشورهای همسایه خود و مشترک در رودخانه را رعایت کند.
کد خبر: ۴۵۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 04 July 2017
محمداسماعیل سعیدی امروز در گفت‌وگو با فارس در خصوص مشکلات پیش آمده برای ایران با افتتاح سد «ایلیسو» در ترکیه اظهار کرد: طبق قوانین بین‌المللی حق‌آبه برای هر کشور که رودخانه و دریای مشترک دارد، محفوظ است و با توجه به 2 سر منشاء اصلی رودخانه ارس از ترکیه و ایران رعایت حق‌آبه برای هر کشور الزامی است.

وی با بیان اینکه برخی شائبه‌ها و شایعات در خصوص خشک شدن رودخانه ارس با افتتاح سد «ایلیسو» وجود دارد، به‌گونه‌ای مطرح شده که با افتتاح سد، رودخانه‌ها خشک خواهند شد، افزود: هر سدی که در کشورهای همسایه احداث می‌شود، باید حق و حقوق کشورهای همسایه خود و مشترک در رودخانه را رعایت کند و ترکیه نیز شامل این است که ابتدا باید حق‌آبه ایران را در نظر گیرد و سپس اقدام به ساخت و یا افتتاح سد کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آب تبریز از ارس تامین نمی‌شود و بعضاً مطالبی در خصوص اینکه سد «ایلیسو» باعث نابودی تبریز خواهد شد به‌گوش می‌رسد، گفت: متاسفانه در اطلاع‌رسانی طرح انتقال آب ارس شبهاتی از قبیل اینکه این انتقال برای احیاء دریاچه ارومیه است، ایجاد شد که چنین موضوعی صحت ندارد و اصلاً طرحی با عنوان طرح انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه به صورت مستقیم وجود ندارد.

وی افزود: در برخی رسانه‌ها عنوان شده که انتقال آب ارس به صورت مستقیم به دریاچه ارومیه خواهد بود؛ در حالی که هدف از انتقال آب ارس برای پوشش بخشی از آب کشاورزی و صنعتی دشت شبستر، تبریز و برخی از اراضی مرند پیش‌بینی شده است که به صورت غیرمستقیم به احیاء دریاچه ارومیه کمک می‌کند و اصلاً طرح مستقیم انتقال آب از ارس به ارومیه را نداریم.

سعیدی اذعان داشت: آب شرب تبریز از زرینه‌رود و چاه‌های دامنه سهند تامین می‌شود که با انتقال آب از ارس، آب چاه‌های دامنه سهند محافظت خواهند شد که در این راستا فاز دوم زرینه‌رود نیز در حال احداث است.

وی با تاکید دوباره بر اینکه حق‌آبه هر کشور طبق قوانین رعایت می‌شود و هیچ کشوری حق تعرض به این حق را ندارد، گفت: نباید اجازه نشر برخی اکاذیب برای تشویش اذهان عمومی را داد و البته وزارت امور خارجه و وزارت نیرو نیز به این مسائل حساس شوند تا خدایی ناکرده کشور همسایه‌ای مانند ترکیه سرخود و بدون تدابیر لازم در خصوص رعایت حق‌آبه ایران،  هرکاری که خواست انجام دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با بی‌توجهی کشور همسایه‌ای مانند افغانستان و بی‌دقتی مسؤولان کشوری، افغانستان سد هیرمند را ساخت و سیستان و بلوچستان را به وضعیت خشکسالی کشاند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :