مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری خوزستان:
کد خبر: ۴۵۴۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴ 05 July 2017
مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه 65 تا 70 درصد آب شرب روستاها با کیفیت است، گفت: وجود آب در روستاها به لحاظ کمی در روستاها آب هست اما کم وجود دارد، و بعضا مشاهده شده روستایی بین 3 الی4 ساعت آب دارد.

عبدالله حسینی، ظهر امروز، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات اداره کل روستایی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: چهاردهم تیرماه سالروز تشکیل نهاد مردمی دهیاری‌های کشور بر اساس مصوبه دولت در سال 77 و ابلاغ به وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه در خوزستان یک هزارو 640 دهیار، در قالب 67 بخش و 27 شهرستان  مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: دهیاران بر اساس مصوبه شورای روستای محل  توسط بخشدار کار خود را آغاز می‌کنند.

مدیر کل امور روستایی و شوراها  استانداری خوزستان توضیح داد: تعداد کل روستاهای خوزستان  چهار هزار و 55 روستا با جمعیت یک میلیون و 350 هزار نفر هستند.

حسینی با اشاره به عدم وجود روستا در بخش بندر امام و بخش جولکی آغاجاری تشریح کرد: از مجموع 4هزارو 55 روستا در استان تعداد 2هزار و پنج روستا دارای شورای اسلامی است، که از این تعداد یک هزارو 879 نفر روستا دارای شورای 3نفره و تعداد 126 روستا دارای شورای 5 نفره است.

وی در ادامه توضیح داد: شورای 3 نفره شامل روستاهای با جمعیت یک هزار و 500 نفر است، و شورایهای 5 نفره شامل روستاهای بالای یک هزارو 500 نفر است.

حسینی با اشاره به تعریف روستا مبنی بر برخورداری از تعداد 30 خانوار و یا جمعیت بالغ بر 150 نفر عنوان کرد:  تعداد یک هزارو 640 دهیار  در سطح استان وجود دارد، که مسئولیت خدما‌ت‌رسانی به روستاها را انجام می‌دهند، و تعداد 202 روستای استان جمعیت آنها زیر 20 خانوار است.

وی تاکید کرد: انتخابات در کل روستاها انجام شده است، و انتخابات همه آنها تایید شده و هیچ گونه مشکلی ندارند.

حسنی با اشاره به بحث وجود پسماند در روستا ها استان بیان کرد: در روستاهای شهرهای شمالی استان مانند دزفول، و در روستاهای، ماهشهر و دشت آزادگان از طریق طرح مشارکتی با مشارکت شهرداری و دهیاری های بخش مرکزی اقدام به جمع‌آوری پسماند شده است.

وی افزود: در روستاهای دشت آزادگان یک طرح پسماند اجرایی شد، که به دنبال این طرح  با 70 درصد پیشرفت فیزیکی کل زباله و پسماند روستاهای سوسنگرد جمع آوری شد.

حسینی ادامه داد: در روستاهای شهر دزفول نیز شهرداری محلی را  برای دفن زباله و پسماند به شکل اصولی و بهداشتی مشخص کرد.

وی گفت: در خصوص پسماند دیگر روستاهای استان با توجه به مشاهده زباله و پسماند برخی روستاها در مسیر جاده‌ها این بحث از طریق سازمان محیط زیست و اداره منابع طبیعی در حال پیگیری است تا از طریق در اختیار گذاشتن زمینی در دهیاری‌ها اقدام به جمع آوری زباله کنیم.

حسینی با اشاره به وضعیت آب شرب در روستاها متذکر شد:  در سفر اسفند ماه سال گذشته رئیس جمهور به خوزستان مبلغ اعتبار3 هزار میلیارد تومان به منظور تامین آب شرب اختصاص داده شد، که به موجب این اعتبار کل روستاهای خوزستان  طی یک پروسه سه ساله باید از آب شرب سالم برخوردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه 65 تا 70 درصد آب شرب روستاها با کیفیت است، یادآور شد: وجود آب در روستاها به لحاظ کمی  آب هست اما کم وجود دارد، و بعضا مشاهده شده روستایی تنها بین 3الی 4 ساعت آب دارد.

حسینی با اشاره به بیمه روستاییان توضیح داد:  در بخش بیمه حوادث، یک طرح مشارکتی بین استانداری  با بنیاد برکت منعقد شد، که 50درصد تامین اعتبار با استانداری و 50 درصد دیگر با بنیاد برکت است.

وی تشریح کرد: این بیمه شامل سکه طرح است، شامل طرح یک که با پرداخت 15 هزارتومان از جاب بیمه گذار خسارتی که به آن پرداخت می‌شود 5میلیون تومان است، در طرح دو با پرداخت 30 هزارتومان از جانب بیمه گذار مبلغ 10میلیون تومان خسارت پرداخت می‌شود، و در طرح سه با پرداخت 45هزار تومان از سوی بیمه گذار مبلغ 15 میلیون تومان خسارت پرداخت می‌شود.

حسینی در خصوص صدور اسناد مالکیت برای روستاییان متذکر شد: بنیاد مسکن با هماهنگی اداره شهر سازی برای اسناد روستاییان اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه روستاهای بالای 20 خانوار استان از طرح‌های برخوردار هستند یاد آور شد: در این بخش تعداد2 هزارو 17 روستا از طرح هادی بهره می‌برند و تعداد 160 روستا نیاز به بازنگری دارد.

حسنی در رابطه به میزان ارزش افزوده روستاها اذعان کرد: مبلغ 128 میلیارد تومان از طریق سازمان امور مالیاتی استان مستقیم به حساب دهیاری‌ها  به منظور انجام کارهای عمرانی  و آبادانی روستاها واریز شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد روستایی توضیح داد: تعداد 21 نقطه گردشگری در روستاها از طریق سازمان میراث فرهنگی شناسایی و رصد شد، که مبلغ اعتبار 800میلیون تومان برای 8 نقطه گردشگری روستایی پرداخت شد.

حسنی با بیان اینکه مهاجرت روستاییان از روستاها به دلیل نارضایتی از وضعیت محل زندگی خود نبوده است، یاد آور شد: اغلب مهاجرت‌ها دلیل اقتصادی و یا فرهنگی دارد، که اغلب خانواده‌های روستایی معتقد بودند در شهر شرایط تحصیلی بهتری را می‌توانند برای فرزندان خود فراهم کنند.

مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری خوزستان در پایان  تاکید کرد: از سال 90 تا 95 میزان مهاجرت از روستا به شهر سیر نزولی نه تنها در استان بلکه در کل کشور داشته است، و از 29 درصد در سال 90 به 24 درصد کاهش پیدا کرده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار