بررسی روزنامه های اصفهان در روز سه شنبه
تابناک: روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون خاموشی های اصفهان در تابستان اصفهان پرداختند.
کد خبر: ۴۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ 09 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائلی همچون خاموشی های اصفهان در تابستان اصفهان پرداختند.



http://www.nesfejahan.net/cms4/upload/photo/p1/1.jpg

 روزنامه نصف جهان
در گزارشی از ثبت رکوردهای جدید در مصرف برق وخاموشي هاي گسترده ای که در راه است پرداخت و نوشت: در آستانه تابستان، ثبت رکوردهای جدید مصرف برق در حالی مدیران وزارت نیرو را شوکه کرده که پیش بینی می‌شود با ادامه این جهش مصرف به‌زودی شاهد آغاز خاموشی های گسترده برق در سطح کشور باشیم.  به گزارش مهر، ظرفیت تولید برق ایران از مرز ۷۳ هزار مگاوات عبور کرده است اما با وجود این ظرفیت سازی برای تولید برق، در آستانه فصل تابستان زنگ خطر جدی خاموشی ها در استان های مختلف کشور به صدا درآمده است. برای پیک مصرف برق تابستان سال جاری کسر حدود سه هزار مگاواتی تولید برق مسجل شده است و با کاهش ذخیره آب در نیروگاه های برقآبی قطعاً تراز تولید و مصرف برق کشور منفی تر از تابستان سال قبل خواهد بود، با این وجود جهش بهاری مصرف برق، مدیران وزارت نیرو را در آستانه تابستان شوکه کرده است.

از سوی دیگر پیک مصرف برق درحالي هفته جاری از رقم ۴۶ هزار مگاوات گذشت كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

براساس بررسي‌هاي انجام گرفته در توانیر درحالي كه ميزان مصرف در پيك در مدت مشابه خرداد ماه سال گذشته 34 هزار و 958 مگاوات بوده است، اين رقم در سال جاري به 46 هزار و556 مگاوات رسيده است كه افزايش بي سابقه 11 هزار و 598 مگاواتي را نسبت به سال گذشته نشان مي دهد.

تحليل اين ارقام نشان مي دهد در لحظه پيك چند روز آخر (ساعت ۱۴و۴۴ دقيقه)، صنايع تنها سه هزار و ۷۲۶ مگاوات مصرف داشته اند و ساير بخش هاي مصرفي، سهم بسيار بيشتري را در وقوع پيك ديروز به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر با توجه به وقوع پيك مصرف در ساعت هاي بعد از ظهر، مصرف برق مشتركان خانگي، عمومي، تجاري و ساير مصارف بيشترين تأثير را در ثبت ارقام بالا براي پيك مصرف دارند.

تجزیه و تحلیل آماری ميزان مصرف صنايع در روزهاي پيك نشان مي دهد كه اين بخش در ساعت هاي مياني روز و لحظات وقوع پيك، همواره حدود چهار هزار مگاوات مصرف داشته است و سهم كمتري را در ثبت ارقام بالاي مصرف در ساعت هاي پيك از آن خود مي كند.

اين درحالي است كه در ساعت هاي پيك كه چندسالي است به ساعت 11 تا 16 منتقل شده است، بخش هاي عمومي، تجاري و كشاورزي اوج فعاليت خود را مي گذارنند و بخش خانگي نيز همواره با يك نوسان اندك، مصرف ثابتي را از آن خود مي كند.

در همین حال پيش بيني‌ها براي پيك امسال حكايت از افزايش شديد مصرف دارد به طوري‌كه اگر سال گذشته پيك مصرف حدود ۴۸ هزار و۶۰۰ بود، امسال اما آمارها و برآوردها حکایت از احتمال رسيدن اين رقم به بيش از ۵۱ هزار مگاوات دارد.

به اعتقاد کارشناسان سازمان هواشناسی هنوز جبهه های گرما و سوزان تابستانی وارد کشور نشده است اما افزایش تدریجی دمای هوا پیک مصرف برق را در طول چند روز گذشته تاکنون با جهش قابل توجه مصرف روبه رو کرده است.

با این وجود مدیران و مسئولان صنعت برق ایران در حالی خود را برای ۲۰ روز پر مصرف برق تابستان آماده می کردند که با ورود به نیمه دوم خرداد به نظر می رسد مشترکان خانگی امسال قصد دارند رکوردهای مصرف برق را با وجود افزایش قیمت این حامل انرژی ارتقا دهند.

■ ■ ■

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: میزان مصرف در ساعات اوج بار در استان به هزار و 500 مگاوات ساعت رسیده که این رقم تا عدد هزار و 600 مگاوات ظرفیت دارد و اگر بیشتر از این شود، نیازمند مدیریت بحران خواهیم شد.

مهدی ثقفی در گفتگو با ایرنا با تأکید بر اینکه تمام تلاش شرکت توزیع برق در مدیریت مصرف بر عدم خاموشی است، افزود: وزارت نیرو در سال 94 همچون سال های گذشته طرح های تشویقی ارائه کرده است که در صورت استقبال از اجرای این طرح ها از سوی صنایع و کشاورزان، در تابستان سال جاری با کمبود برق مواجه نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه در مصرف بهینه و صحیح انرژی ارزشمند برق، نقش مردم نیز اهمیت دارد از مردم خواست حتی المقدور در ساعات اوج بار از ساعت11 تا 15 مصرف برق خود را کاهش دهند و از وسایل برقی غیر ضرور و سرمایشی در این ساعات کمتر استفاده کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح تعطیلات تابستانی صنایع در هفت سال گذشته اظهار کرد: صنایع در صورتی که بتوانند حداقل پنج روز دیماند مصرفی خود را کاهش دهند و کمتر برق مصرف کنند معادل این میزان صرفه جویی به نرخ انرژی در ساعات اوج بار به آنها پاداش پرداخت می شود.

وی گفت: همچنین از 15 خرداد تا 15 شهریور طرح ذخیره عملیات صنایع اجرا می شود و براین اساس با 10 درصد کاهش مصرف و 40 ساعت حداکثر همکاری، صنایع می توانند به ازای هر هزار کیلو وات برق صرفه جویی شده از 18 میلیون تومان پاداش به صورت بستانکاری در قبوض برق خود بهره مند شوند.

ثقفی با اشاره به طرح خرید برق از دیزل ژنراتور صنایع گفت: از ساعت 11 تا 15  اگر صنایع با دیزل خود برق تولید کنند هزینه سوخت این دیزل در صورت مصرف گازوئیل هر کیلو وات ساعت برق 440 ریال و در صورت گازسوز بودن هر کیلو وات ساعت برق 715 ریال به آنها پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: همچنین بخاطر استهلاک دیزل ژنراتور این صنایع، برق تولید شده را می توانند خودشان مصرف کنند و هزینه آن با نرخ ساعات کم باری محاسبه می شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به اینکه این شرکت بیش از هفت هزار مشترک کشاورز دارد، گفت: کشاورزان و دامداران اگر در ساعات 11 تا 15 موتور چاه آب را روشن نکنند، هزینه برق کل دوره ای که این کار را انجام دهند، برای آنها رایگان خواهد بود.
http://www.isfahanziba.ir/sites/default/files/styles/newspaper_original/public/newspaper/1394/03/18/image/1.jpg?itok=-MJ0O4ad
http://www.esfahanemrooz.ir/pdf/pic/2403-L-1.jpg
http://www.zayanderoud.com/PaperPhotos/1394/3/19/1/1.jpg
http://www.isfahanziba.ir/sites/default/files/styles/newspaper_original/public/newspaper/1394/03/18/image/1.jpg?itok=-MJ0O4ad
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :