کد خبر: ۴۵۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳ 08 July 2017
 چندی پیش کمپین «میان رودان» برای مطالبه حقابه رودهای دجله و فرات و اعتراض به سدسازی‌های ترکیه در بالادست این دو رودخانه تشکیل شد و بیش از یکصدهزار نفر این کمپین را امضا کردند.

سفیر ترکیه در ایران در واکنش به این کمپین می‌گوید: داده‌های ما نشان می‌دهد که سدهایی که ترکیه بر دجله و فرات ساخته هیچ اثر منفی بر محیط زیست کشورهای پایین دست یعنی عراق و سوریه ندارد.

رضا خاقان تکین می‌افزاید: این سدها به مدیریت آب کمک می‌کنند به نحوی که در دوره‌های کم‌بارش پیش از این وقتی بارانی نمی‌بارید آبی هم به این کشورها نمی‌رسید و دچار خشکسالی می‌شدند و این مساله آثار زیانبار محیط زیستی داشت، اما با احداث این سدها ما ابزار لازم برای مدیریت آب را داریم و می‌توانیم حتی در شرایط خشکسالی آب را رهاسازی کنیم و آب کافی به کشورهای پایین دست بفرستیم تا آن را برای نیازهای خودشان استفاده کنند.

وی عنوان می‌کند: 10 درصد از آب دجله و فرات از ایران و 40 درصد از عراق سرچشمه می‌گیرد و ایران با سدسازی‌های گسترده مانع از ورود آب به این دو رود شده است.

سفیر ترکیه در ایران بیان می‌کند: ساده است که یک کشور را نقد کنیم اما به سیاست‌های آبی خودتان هم نگاه کنید. ما نمی‌خواهیم هیچ کشوری در معرض تهدید فاجعه باشد، بنابراین آماده گفتگو با ایران هستیم.

وی می‌گوید: آب بسیار ارزشمند است و همه می‌دانند امروز یک بطری آب از یک بشکه نفت گران‌تر است و ملت‌ها تأکید دارند که آب حق ما است، حالا که آب از نفت هم گران‌تر است پس چرا نفت را با هم شریک نمی‌شویم؟ این حرف دقیقاً منطق مشابهی دارد. ما نباید به مساله با چنین رویکردی نگاه کنیم، نگاه ما باید بر علائق مشترک باشد. باید بپذیریم خودمان هم اشتباهاتی داشته‌ایم ومثلا ایران حجم زیادی از آب را از خوزستان به اصفهان برای اهداف صنعتی منتقل کرده و این موضوع خوزستان را خشک کرده است. این واقعیتی است که شما باید بپذیرید.

رهیاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار