به گفته معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان39 نقطه لغزشی در سطح استان شناسایی شد.
کد خبر: ۴۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱ 11 June 2015

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از شناسایی 39 نقطه لغزشی در سطح استان خبر داد.

به گزارش ایسنا ؛ "سعید رسولی" ، با بیان اینکه این تعداد نقاط لغزشی از سال 89 تاکنون شناسایی شده است، اظهار کرد: سست شدن بستر خاک به علت شخم زدن غلط توسط کشاورزان و استفاده نامناسب از اراضی و نفوذناپذیری لایه‌های زیرین از عوامل ایجاد لغزش در اراضی مذکور است به طوریکه وقتی آب در این توده‌ها جمع شده و در اثر وزن ایجادی زمین یکجا ریزش کرده و لغزشی می‌شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه نقاط لغزشی حساس موجود در سطح استان زیاد خطرناک نیستند و سطح محدودی دارند به طوریکه این نقاط بیشتر در نقاط جنوبی استان و شهرستان‌های نهاوند و ملایر مشاهده شده است.

رسولی یادآور شد: برای پایدارسازی اراضی لغزشی موجود در استان یکی از نقاط مورد مطالعه قرار گرفته و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده و در صورتی‌که اعتباری برای مهار این نقاط تخصیص یابد اقدامات لازم انجام خواهد شد.

رسولی ادامه داد: بحث وجود نقاط لغزشی در شهرستان نهاوند حساس‌تر و سطح آن بیشتر است بنابراین اقدام به مطالعه این نقاط برای مهارسازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه روش‌های مختلفی همچون عملیات بیولوژیک و سازه‌ای برای مهارسازی این نقاط درنظر گرفته می‌شود، افزود: انتخاب این روش بستگی به موقعیت توده لغزشی دارد.

وی با بیان اینکه نقاط لغزشی بیشتر در دامنه‌های با شیب‌های ملایم قرار دارند، تصریح کرد: نقاط لغزشی موجود در شهرستان همدان زیاد حاد نیستند و قابل اغماضند.

رسولی خاطرنشان کرد: همچنان بر روی شناسایی و تکمیل نقاط لغزشی کار می‌شود اما باید پرسش‌نامه‌های خاصی پر شود که با تعداد محدود نیروی کار زمانبر است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار