به محیط زیست رحم کنید
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی: شمار سلاح های شکاری موجود در سطح این استان حتی از تعداد پرندگان نیز بیشتر است.
کد خبر: ۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴ 13 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،پرویز آراسته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست در گفت و گوی خبری گفت: هم مرز بودن این استان با کشورهای عراق و ترکیه موجب شده تا همه ساله به صورت قاچاق شمار زیادی سلاح های شکاری غیرمجاز وارد آذربایجان غربی شود.به همین دلیل سلاح های مجاز و غیرمجاز شکاری در دسترس مردم استان بسیار زیاد است،تعداد سلاحهایی که هیچگونه سنخیتی با جمعیت حیات وحش استان ندارند.

آراسته یادآوری کرد: هم اکنون ممنوعیت هرگونه شکار نه تنها در استان بلکه در سطح کشور وجود دارد و پروانه شکاری نیز در سال جاری صادر نشده است.اما با وجود ممنوعیت شکار در زیستگاههای آذربایجان غربی هر روز شمار زیادی از شکارچیان غیرمجاز در سطح زیستگاهها و تالابهای این استان شناسایی و دستگیر می شوند.

آراسته با بیان اینکه اقدامات کنترلی در سطح استان تشدید شده و با متخلفان بدون هیچ اغماضی برخورد می شود گفت: در سال جاری بیش از 180 نفر شکارچی و صیاد غیرمجاز در سطح استان شناسایی و دستگیر شده اند که از این افراد بیش از 70 قبضه انواع سلاح های شکاری مجاز و غیرمجاز و دو قبضه اسلحه جنگی کلاشینکف و برنو کشف و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه مسوولان و مردم باید تلاش کنند که به هیچ بهانه ای به حریم تالابها تجاوز نشود یادآوری کرد: در این استان 30 تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که از این تعداد شش تالاب به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

وی گفت: این تالابها با چشم انداز زیبا و طبیعی خود در زمان حاضر متنوع ترین گونه های جانوری از جمله انواع پرندگان آبزی و غیرآبزی را در دامان خود پرورش می دهد و در فصول مختلف سال از جمله مهم ترین تالابهای استان برای زمستان گذرانی و تخمگذاری دهها هزار قطعه انواع پرندگان بومی و مهاجر به حساب می آید.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: حفاظت و صیانت از این تالابها و دیگر زیستگاه های وحوش در استان بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست از این رو همه باید این اداره کل را در این زمینه یاری رسانند.

آذربایجان غربی دارای چندین منطقه حفاظت شده و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست است که زیستگاه گونه های مختلفی از چهارپایان، پستانداران، پرندگان و انواع مختلف جانوران آبزی و کنار آبزی هستند.

علاوه بر پرندگان بومی استان سالانه هزاران پرنده مهاجر نیز از سایر نقاط وارد زیستگاههای استان می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار