مشاور معاون صنایع دستی کشور:
تابناک: مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: ایران رتبه نخست تنوع صنایع دستی در دنیا را دارد.
کد خبر: ۴۶۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵ 11 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، امید شیوا ظهر امروز در همایش دستان ماندگار که به مناسبت تجلیل از هنرمندان صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: صنایع دستی یک کالای افسونگر و هویت‌ساز است و راز مانایی این صنعت را باید در فرهنگی بودن آن جست‌وجو کرد.

وی با اشاره به دوران اشکانیان و ساسانیان گفت: در آن دوره بیشترین درآمدزایی پادشاهان از محل تبادل کالاهای صنایع دستی از راه ابریشم بود.

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه کرد: در دوره اسلامی نیز اقتصاد جوامع محلی و روستایی از محل فروش صنایع دستی تامین می‌شد.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ تنوع رشته‌های صنایع دستی حرف نخست را در دنیا می‌زند، گفت: ایران از لحاظ اقتصادی در رتبه 30 جهان جای گرفته است.

شیوا با اشاره به از دست رفتن جایگاه صنایع دستی در زندگی روزانه مردم اظهار کرد: صنایع دستی در گذر زمان از یک کالای کاربردی به یک حس نوستالژیک تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما در معاونت صنایع دستی کشور به دنبال این هستیم که این حس نوستالژیک را به واقعیت تبدیل کنیم.

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه صنایع دستی یک کالای فرهنگی است، تاکید کرد: نباید به صنایع دستی تنها از حیث اقتصادی بودن نگاه کرد.

وی صادرات صنایع دستی را صادرات هویت و فرهنگ ایرانی دانست و اضافه کرد: یکی از علایق گردشگران خرید کالای مختص مقاصد گردشگری است و توسعه گردشگری بدون توجه به صنایع دستی ممکن نیست.

به گزارش فارس، در این مراسم از استاد هوشنگ جزی‌زاده، مرتضی جعفری، ایران حدادگر، علی خوشنویس زاده، رجبعلی راعی، غفار سردابی، محمدباقر سهیلی، غلامرضا صادقی فرد، اکبر صامتی، علی ظریفی، عباس عباداللهی، فتحعلی قشقایی فر، صالح قنبری، کمال مسائلی، رسول معتمدی، علیرضا میرجمال، علی والیان و زینت یزدخواستی به عنوان هنرمندان برتر صنایع دستی استان اصفهان تجلیل و قدردانی شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار