کد خبر: ۴۶۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷ 31 July 2017
چهل و چهارمین کافه نقد یکشنبه شب در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، در این برنامه فیلم «دایره» محصول 2017 آمریکا به نمایش در آمد و پس از آن محمدرضا اصنافی و سید محمد حسینی آن را به نقد کشیدند.

سید محمد حسینی در ابتدا اظهار کرد: فیلم دایره موضوعی در خصوص رسانه دارد و به آینده رسانه‌ها و جهان می‌پردازد، 10 سال پیش حرفی از تکنولوژی امروز زده می‌شد که امروز در دستان ما وجود دارد و شاید بتوان برای آینده نیز صحبت‌هایی کرد که به راحتی دست‌یافتنی باشد.

وی افزود: این فیلم خیلی قوی نیست، فیلم نمایش ترومن فیلمی بسیار قدرتمند در مورد رسانه است، از ساخت فیلم شبکه ساختن فیلم در مورد رسانه آغاز شده و جدی گرفته شد؛ شاید موضوع فیلم‌ها همان موضوع قدیمی است که در کتاب‌های قدیمی که جهان آینده را پیش‌بینی می‌کردند، باشد.

این منتقد سینما گفت: اتفاق جدی‌تری که در فضای امروز می‌افتد تغییر نگرش افراد به حکومت‌هاست، هر چه دیتاها بزرگ‌تر باشد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، مثل موضوعی که در فیلم مطرح می‌شود و به دموکراسی کشورها اشاره دارد موضوع مهمی است که در دنیا به آن پرداخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آن‌قدر انسان و جامعه را وابسته به دیتا می‌کنند و آن‌قدر آن را تکرار می‌کنند تا جامعه به این باور برسد که این داده صحیح است؛ در دوره‌ای انسان‌ها محیطی داشتند مثل کرسی و مسیر محبت بینشان به‌ واسطه چهره به چهره بودن رد و بدل می‌شد، پس از مدتی این دایره دور کرسی تبدیل به نیم دایره‌ای رو به تلویزیون شد و تلویزیون حرف‌زننده شد و بقیه گوش کردند، اتفاق بعدی در روزگار ما این است که دایره باز هم تشکیل شده اما پشت به هم می‌نشینیم.

حسینی عنوان کرد: سواد رسانه‌ای و بحث‌های میان رشته‌ای که امروز به رشته‌های دانشگاهی در سراسر دنیا تبدیل شده است شاید بتواند جوابگوی مسیر درست آینده تکنولوژی برای ما باشد.

* ساختار نه چندان خوب فیلم

محمدرضا اصنافی نیز اظهار کرد: این فیلم از نظر ساختار فیلم متوسط اروپایی بود اما از لحاظ فنی به بحث اینترنت اشیا، بحث داده‌های حاصل از این ابزارها و به بحث حریم خصوصی می‌پردازد، یک موضوعی در مورد آینده در این فیلم ذکر شده که در زندگی امروز نیز دست یافتنی است.

وی افزود: همین الآن که در حال صحبت هستیم در کشور سنگاپور همه افراد بیمه خدمات درمانی دارند که به کارت اعتباری‌شان متصل است، به این دلیل که مشتری بیمه، زمانی که به سوپر مارکت مراجعه می‌کند کالاهایی خرید می‌کند که برای سلامتی‌شان مضر است به همین دلیل کالاهای خریداری شده بررسی شده و به واسطه آن هزینه بیشتری برای بیمه‌اش پرداخت می‌کند چرا که به صورت اختیاری سلامتی‌اش را به خطر می‌اندازد، برنامه بعدی این کشور اتصال تلفن همراه به این بیمه است و در مورد سال‌های آینده نیز برنامه‌های دقیق‌تری دارد.

این پژوهشگر ارتباطات و آینده‌پژوهی گفت: منطقی که در فیلم مطرح می‌شود همین منطق امروز تکنولوژی است، عرصه داده‌های عظیم به وسیله داده‌های متصل بازاری است که الآن در دنیا وجود دارد؛ موضوع مهم این است که در مسیر حرکت به سمت آینده ابزار و داده‌هایی که ابزار تولید می‌کنند از سطح تکنیک به سطح تاکتیک می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال همان‌طور که در فیلم به آن اشاره شد سنسوری در بدن شخص می‌فرستند تا تنظیم‌کننده و تشخیص‌دهنده شرایط بدنی انسان باشد و اطلاعات کامل سلامت شخص را به دست آورد.

* جایگاه ایران در تکنولوژی روز

اصنافی عنوان کرد: ما کشوری هستیم که در بحث فناوری‌های ارتباطی جایگاه نسبتاً خوبی داریم، این موضوع موجب شد تا به طور مثال در انتخابات ریاست جمهوری یک روز مانده به انتخابات از طریق هوش مصنوعی و فقط از طریق تحلیل اطلاعات کانال‌های عمومی تلگرام نتیجه انتخابات را با 3 دهم درصد خطا پیش‌بینی کردند.

وی بیان داشت: امروز به جای هزینه بسیار پایش سلامت از طریق جستجوی اینترنتی مردم در مناطق مختلف، می‌توان مشکلات سلامت آن‌ها را متوجه شد؛ به همین شکل بقیه موضوعات نیز قابل بررسی است؛ با به دست آوردن این اطلاعات می‌توان نظام‌های سیاسی یک کشور را متحول کرد، شناخت حاکمیت‌ها و معنی دموکراسی از طریق بیگ دیتا در حال عوض شدن است.

این پژوهشگر ارتباطات و آینده‌پژوهی عنوان کرد: تصور کنید به جای پدر و مادر اطراف ما را موبایل و ابزار تکنولوژی بگیرد دیگر دنیا را با اطراف خود یعنی از طریق تکنولوژی خواهیم شناخت، وقتی از بالا نگاه کنیم متوجه می‌شویم یک نسل ما فهم و درک اجتماعی‌اش را از جای دیگری گرفته است، این موجب می‌شود تا در سال‌های بعد نسل به هیچ وجه حرف‌های نسل قبل را نفهمد.

* جذابیت، دل‌بستگی، وابستگی و نهایتاً اجبار

وی تصریح کرد: جذابیت، دل‌بستگی، وابستگی و نهایتاً اجبار نرم کاری است که امروز رسانه‌ها انجام می‌دهند تا شخص را تحت کنترل خود نگه دارند، ابتدا مقاومت می‌کنیم که این حریم خصوصی ماست اما آن‌قدر به شما سرویس می‌دهند تا آن فناوری را بپذیرد؛ وقتی فناوری شما را احاطه می‌کند مجبور می‌شوید مرز حریم خصوصی خود را باز کنید.

اصنافی گفت: جنگ آینده جنگ استارتاپی است، پیش‌رانی که اقتصاد آینده دنیا را می‌سازد بر اساس داده است، جنگ آینده جنگ بر اساس داده است باید در آینده به جای خاک داده‌هایتان را حفظ کنید و ابزارش هم تانک نیست این است که سرورهایت در خود کشور باشد و تحت حفاظت قرار گیرد.

به گزارش فارس نویسندگی و کارگردانی فیلم «دایره» را جیمز پانسولت بر عهده داشته و بازیگران اصلی این فیلم دو نفر از مشهورترین بازیگران دنیا یعنی تام هنکس و اما واتسون هستند، البته بازیگران دیگری مثل کارن گیلان، جان بویگا، بیل پاکستون و پتن اسوالت نیز در فیلم ایفای نقش می‌کنند.

این فیلم روایتگر یک دختر جوان ‌(اما واتسون) بود که به شغلی رؤیایی در یک شرکت قدرتمند تکنولوژی به نام دایره دست یافت و به زودی خودش را در یک وضعیت خطرناک در مسأله حریم خصوصی، آزادی و نظارت دید؛ وی متوجه شد که تصمیمات و اعمال او در این منصب چه تأثیری بر دوستانش، خانواده و آینده بشریت خواهد داشت.

تماشاگران کافه نقد در هفته آینده به تماشای فیلم «رگ خواب» با بازی لیلا حاتمی در پردیس سینمایی چهارباغ خواهند نشست، با توجه به اکران همزمان این فیلم در سینماهای کشور علاقه‌مندان به حضور در جلسه آینده کافه نقد باید به صورت اینترنتی بلیت حضور در پردیس سینما چهارباغ را تهیه کنند، فیلم رگ خواب هفته آینده پس از اکران با حضور سید محمد حسینی پژوهشگر و منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار