دو رشته مورد علاقه بانوان قمي با تفكرات جديد در انديشه بازگشت به دوران اوج گذشته و ايجاد فرصتي براي بروز استعداد و توانمندي دختران مستعد فوتباليست و فوتساليست قم است.
کد خبر: ۴۷۰۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 01 August 2017
به گزارش تابناک قم، مدت زیادی است که خاطرات شیرین حضور پرقدرت تیم فوتبال بانوان ماهان تندیس قم در لیگ دسته اول فوتبال بانوان باشگاه‌های کشور و همچنین درخشش دختران و بانوان فوتسالیست قم در مسابقات کشوری و عضویت آنها در تیم ملی به فراموشی سپرده شده است.

عدم اعتماد به دختران و بانوان فوتبالیست و فوتسالیست قم، بی‌توجهی به توانایی و قابلیت‌های آنها با گره زدن به بافت فرهنگی و مذهبی قم و فراهم نبودن امکانات و فضای اختصاصی این دو رشته موجب شده، تا در چند سال اخیر فوتبال و فوتسال بانوان قم کاملا مغفول بماند.

صعود بانوان فوتبالیست قم به لیگ برتر ایران

در سال 1392 بود که تیم فوتبال بانوان ماهان‌تندیس برای نخستین بار به نمایندگی از قم در مسابقات لیگ دسته اول فوتبال بانوان باشگاه‌های کشور به میدان رفت، تیمی که کادر فنی آن و جمع زیادی از بازیکنان آن بومی و از مربیان و استعدادهای فوتبال بانوان قم بودند.

این تیم در جدال با حریفان حاضر در لیگ دسته اول آن سال موفق به کسب مجوز صعود به رقابت‌های لیگ برتر فوتبال زنان ایران شد اما در شرایطی که بانوان قمی هنوز شیرینی این صعود را نچشیده بودند، عدم حضور در مراسم قرعه‌کشی مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان باشگاه‌های کشور، قمی‌ها را نسبت به برچیده شدن بساط این تیم مطمئن کرد.

در آن سال دختران و بانوان علاقمند به فوتبال در قم منتظر بودند تیم فوتبال بانوان ماهان تندیس به عنوان نایب‌قهرمان بازی‌های لیگ دسته اول فوتبال بانوان ایران با حضور در مسابقات لیگ برتر قدرت فوتبال زنان قم را به نمایش بگذارد اما آنها خبر نداشتند که تمام تلاش‌شان برای رسیدن به این اعتبار بیهوده بوده است و مسوولان قم هیچ توجهی به آنها ندارند و باید به کار خود در همین مقطع پایان بدهند.

حضور دختران مستعد قم در تیم‌های ملی فوتبال

این در حالی است که به اعتبار این اتفاق مهم یعنی درخشش تیم فوتبال بانوان ماهان‌تندیس قم در لیگ دسته اول سال 92 و صعود به لیگ برتر، دختران و بانوان فوتبالیست قم به تیم ملی ایران دعوت شدند و حتی قبل از آن نمایندگان فوتبال قم در تیم‌های ملی اعزامی ایران به رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان عضویت داشتند و قم در این رشته در مسیر پیشرفت بود.

تیم فوتبال بانوان ماهان تندیس در آن سال با مربیگری آمنه رسولی که از مربیان بومی فوتبال استان قم محسوب می‌شود در بازی‌های لیگ دسته اول فوتبال بانوان باشگاه‌های کشور از سد رقبای خود عبور کرده و برای نخستین‌بار افتخاری ارزشمند را در کارنامه فوتسال و ورزش بانوان قم به ثبت رساند.

تغییرات در بخش بانوان فوتبال قم

این در حالی است که بانوان علاقمند زیادی با فعالیت در بخش بانوان هیأت‌ فوتبال استان قم برای رشد و توسعه فوتبال و فوتسال دختران و بانوان این استان زحمت کشیده‌اند، به طوری که با درخشش دختران فوتبالیست قم در تیم‌های ملی فوتبال دختران نوجوان و جوان کشورمان همراه بود و به اعزام آنها به مسابقات فوتبال قهرمانی زنان آسیا نیز منجر شد و قم در سال‌های پایانی دهه 1380 و اوایل دهه 1390 درخشش خوبی داشت.

بعد از چند سال وقفه در روند پیشرفت فوتبال و فوتسال بانوان قم و به دنبال برگزاری مجمع انتخابات ریاست هیأت‌ فوتبال استان قم، تغییراتی در بخش بانوان هیأت‌ فوتبال این استان به وجود آمد و با روی کار آمدن خانم آمنه رسولی که سال‌ها در این دو رشته برای بخش زنان قم تلاش کرده، گویا تحولات مثبتی در راه است.

برگزاری فوتسال قهرمانی بانوان قم با رقابت 8 تیم

رسولی و همکارانش در بخش بانوان هیأت‌ فوتبال استان قم در نخستین سال فعالیت هیأت‌ جدید فوتبال قم برای برگزاری مسابقات فوتسال قهرمانی بانوان باشگاه‌های استان قم برنامه‌ریزی کردند، رقابت‌هایی که با کم‌کاری بخش بانوان هیأت‌ فوتبال در چند سال اخیر یا برگزار نمی‌شد یا برگزاری آن مقطعی و کم‌اثر بود.

در این رقابت‌ها تیم‌های پارسا (الف)، ماندگار، پارسا (ب) و مریم (ج) در گروه نخست مرحله مقدماتی به میدان رفتند و در گروه دوم مقدماتی تیم‌های مریم (الف)، فهیم، مریم (ب) و یادگاری نیز به شکل دوره‌‌ای با یکدیگر به رقابت پرداختند و سرانجام با با برگزاری دیدارهای مرحله نهایی، تیم‌های فوتسال پارسا (الف) و مریم (الف) به مسابقه پایانی راه یافتند و رقابت فینال با برتری دو بر یک تیم پارسا (الف) و قهرمانی این تیم همراه بود، ضمن اینکه در بازی رده‌بندی تیم فوتسال فهیم با برتری پنج بر دو برابر ماندگار به مقام سوم این رقابت‌ها دست یافت.

رسولی: فوتسال بانوان قم تمام شده بود

نایب‌رئیس بانوان هیأت‌ فوتبال استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، از تلاش برای احیای فوتسال بانوان قم و حضور موفق تیم‌های قم در مسابقات کشوری خبر داد و افزود: از روزی که مسوولیت نایب رئیسی هیأت‌ فوتبال استان قم را بر عهده گرفته‌ام، هدفم این است که تحول جدیدی در فوتسال بانوان ایجاد کنیم، همچنین به دور از حاشیه باشیم تا این رشته و دختران و بانوان فوتسالیست قم به جایگاه واقعی خود برسند.

آمنه رسولی ادامه داد: با حمایت‌های امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان و هیأت‌ فوتبال استان قم توانستیم مسابقات فوتسال بانوان باشگاه‌های قم را با حضور تعداد هشت تیم، از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبولی برگزار کنیم، کیفیت رقابت‌ها خوشبختانه بالا بود و استعدادهای خوبی در این رقابت‌ها شناسایی کردیم.

نایب‌رئیس بانوان هیأت‌ فوتبال استان قم اضافه کرد: تیم‌ها شرکت کننده در این دوره از مسابقات تلاش زیادی انجام دادند تا بازی‌ها با کیفیت باشد، چند بازیکن غیر بومی نیز در ترکیب تیم‌ها بودند که سطح رقابت‌ها را خیلی بالاتر بردند و انگیزه بازیکنان نیز خیلی بالاتر از گذشته بود.

کیفیت پائین مکان برگزاری فوتسال بانوان قم

وی مکان برگزاری بازی‌ها و کیفیت آن را مطلوب ندانست و در این رابطه عنوان کرد: وضعیت سالن شهید رضائیان قم برای برگزاری این مسابقات زیاد خوب نبود، چون سالن بسیار گرم بود اما به دلیل مسیر خوبی که داشت با نظر من و دبیر هیأت‌ فوتبال این سالن را برای مسابقات در نظر گرفتیم.

رسولی ابراز کرد: قضاوت بازی‌ها با توجه به نظارت دقیق کادر داوری ما با حضور منصوره مشرفی‌پور یکی از داوران با تجربه و مطرح این رشته، در سطح بالایی صورت گرفت و برای نخستین‌بار به لطف پیگیری‌های آقای چراغیان مسوول کمیته داوران، لباس‌های داوران هم‌رنگ و در سطح داوری مسابقات کشوری بود.

اعزام تیم بانوان قم به لیگ دسته اول کشور

وی افزود: هدف ما این است که بهترین‌ بازیکنان مسابقات فوتسال بانوان باشگاه‌های قم را انتخاب و در قالب تیم منتخب قم به بازی‌های لیگ دسته اول کشور اعزام کنیم، همچنین به امید خدا در نظر داریم مسابقات بیشتری برگزار کنیم چون فوتسال بانوان قم تمام شده بود.

نایب‌رئیس بانوان هیأت‌ فوتبال استان قم تاکید کرد: سعی من بر این است که هم فوتبال و هم فوتسال بانوان مانند گذشته برپا شود و توان بالای بانوان قم به گوش تمام کشور برسد که باز استان قم در تمام مسابقات کشوری حضور دارد و مانند یک مدعی به مصاف تیم‌های سایر استان‌ها برویم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت مربیان این رشته در قم نیز باید بگویم که اکثر مربیان ما قدیمی هستند ولی تیمی که قهرمان شد با یک مربی جوان به نام خانم محمدزاده موفق به کسب رتبه نخست فوتسال بانوان باشگاه‌های قم شد و از این بابت خیلی خوشحالم و حتما حمایت نیز خواهیم کرد.

راه‌اندازی تیم پیشکسوتان بانوان قم

رسولی یاد آور شد: همچنین در نظر داریم تیم پیشکسوتان بانوان قم را نیز راه‌اندازی کنیم تا این تیم به مربیگری خانم باباخانی یکی از مربیان بزرگ و قدیمی فوتبال بانوان استان در مناسبت‌های مختلف که مسابقاتی برنامه‌ریزی می‌شود به میدان برود.

وی ابراز کرد: برای بالا بردن سطح تیم‌ها و سطح داوران، تقاضای من از اداره کل ورزش و جوانان استان قم و همچنین هیأت‌ فوتبال قم این است که مانند گذشته از این رشته در بخش بانوان به صورت ویژه حمایت کنند تا بانوان قمی قابلیت‌های بالای خود را در این رشته به نمایش بگذارند.

نایب‌رئیس بانوان هیأت‌ فوتبال استان قم در پایان اظهار کرد: من یک نفر از جامعه فوتبال و فوتسال بانوان هستم، درد دل جامعه ورزش، تمام مربیان و ورزشکاران این رشته را درک می‌کنم و هدفم این است که ان‌شاءالله  بتوانم در این راستا به نحو احسن سطح فوتسال بانوان قم را مانند گذشته بالا ببریم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار