هفته جهانی شیردهی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ شروع شد و همه ساله از دهم ‌ تا شانزدهم مرداد به‌ عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است
کد خبر: ۴۷۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹ 01 August 2017
.مسوول برنامه نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز فارس ، گفت: ۷۶ و ۴دهم درصد نوزادان زیر شش ماه در فارس فقط از شیراز مادر تغذیه می کنند و امید است با آموزش بیشتر، تعداد مادران بیشتری علاقه مند به شیر دهی نوزادان خود شوند.
ثریا زحمتکش افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ایجاد انگیزه به مادران باردار قبل از تولد نوزاد آموزش های لازم را از طریق برگزاری کلاس های آموزشی ارائه می دهد تا با بالابردان اعتماد به نفس در مادران و آگاه کردن آنها از ویژگی های شیر مادر ، آنها را به شیردهی به نوزادان خود تشویق کرد.
وی افزود: بیشتر مادران قادر به شیردهی موفق هستند و سلامت مادر، فعالیت و استراحت متعادل و مناسب ، نداشتن اضطراب و تشویش ، تغذیه کافی و درمان زود و به موقع بیماریها و عفونتهای احتمالی هم می توانند در شیردهی موفق ، مؤثر باشند.
زحمتکش با بیان اینکه شیر مادر از بیماری سندروم خطرناک مرگ ناگهانی نوزاد وابتلا به مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند افزود: مصرف این شیر به علت داشتن کلسیم و فسفر سبب تقویت فراوان استخوان‌ها، رشد طبیعی همه اندام بدن ‌و تقویت عملکرد ریه‌های نوزاد می شود.
ثریا زحمتکش گفت: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، در ششش ماه نخست تولد نوزاد درصورت امکان و خشک نشدن شیر مادر تنها باید با شیر مادر کودک را تغذیه کرد و تا سن دو ‌سالگی توصیه می‌شود به‌ عنوان یک خوراک تکمیلی به نوزاد ، شیر مادر هم داده شود.
مسوول برنامه نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مادران در مدت شیردهی از گرفتن رژیم غذایی با هدف کاهش وزن خودداری و از پنج گروه اصلی مواد غذایی یعنی غلات ، سبزیجات، پروتئین ها، قندها و چربیها استفاده کنند.
وی افزود: شیر دادن به نوزاد تاثیر زیادی در روند کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن مادران شیر ده دارد.
زحمتکش بیان کرد: همه مادران به شرط اینکه شیر دهی را به صورت صحیح و بلافاصله پس از تولد کودک آغاز کنند ، شیر کافی برای تغذیه کودکانشان دارند و شیر دادن مادر به کودک در ساعات اولیه تولد موجب کاهش مرگ و میر سالانه یک میلیون نوزاد در دنیا می شود.
هفته جهانی شیردهی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ شروع شد و همه ساله از دهم ‌ تا شانزدهم مرداد به‌ عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار