مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به انتخاب قاهان به عنوان روستای هدف توسعه گردشگری از به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای توسعه این روستا خبر داد.
کد خبر: ۴۷۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 13 August 2017
به گزارش تابناک قم، عیسی رضایی با اشاره به سیاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ترویج بوم گردی در گردشگری، اظهار کرد: در راستای این سیاست هر استان روستاهایی را به عنوان نقاط هدف توسعه گردشگری با معیارهای بوم گردی معرفی می‌کنند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم روستای قاهان در بخش خلجستان بعد از انجام مطالعات تخصصی ظرف مدت چند سال به عنوان روستای هدف گردشگری استان قم معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۳ روستا در سطح کشور با تفاهمنامه‌ای که وزارت کشور با سازمان میراث فرهنگی منعقد کرد انتخاب شدند، تصریح کرد: روستای قاهان نیز در استان قم در فاز اول به عنوان اولین روستا انتخاب شده اما محدودیتی در این زمینه نداریم و با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌توانیم تعداد این روستاها را افزایش دهیم.

رضایی، روستاهای کاندید هدف توسعه گردشگری در استان قم را نام برد و افزود: روستاهای فردو، انجیله، قلعه چم، بنابر، دستگرد، محمدآباد کاج، طینوج، وشنوه و قاهان روستاهای کاندید انتخاب روستای هدف گردشگری بودند که در ‌نهایت روستای قاهان با توجه به معیارهای فرهنگی گردشگری به وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم به معرفی روستای قاهان پرداخت و گفت: این روستا از توابع بخش خلجستان است در ۸۱ کیلومتری شهر قم واقع شده و با دارا بودن آب و هوایی ییلاقی و بهره‌مندی از دره‌ای با طول ۳۰ کیلومتر جاذبه طبیعی منحصر به فردی در منطقه ایجاد کرده است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

وجود حدود ۲۰ قنات در قاهان

وی افزود: در این دهستان حدود ۲۰ قنات وجود دارد که آب روستا به وسیله آن تأمین می‌شود و به دلیل آب و هوای معتدل و دارا بودن جاذبه‌های طبیعی از جمله باغ‌های بسیار زیبا، رودخانه، چشمه و سایر جاذبه‌های طبیعی ظرفیت‌های بسیار بارزی برای جذب گردشگر دارد.

رضایی با اشاره به فواید توسعه گردشگری روستایی، اظهار کرد: با توجه به رشد و توسعه روستاها در صنعت گردشگری می‌توان تا حد زیادی از مهاجرت جوانان از روستا جلوگیری کرد و حتی در برخی مواقع رواج گردشگری می‌تواند به مهاجرت معکوس منجر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با تأکید بر اهمیت دارا بودن معیارهای توسعه روستایی در روستاهای هدف گردشگری در سراسر کشود، تصریح کرد: رونق و توسعه اشتغال از جمله ضرورت‌هایی است که روستای هدف گردشگری باید از آن بهره‌مند شود.

رضایی ایجاد اشتغال و از بین رفتن بیکاری در این روستاها را از اولویت‌های توسعه نام برد و تأکید کرد: به موازارت این مسئله اگر در زمینه اشتغال مشکل روستا حل شده بود برای ایجاد سایر زیرساخت‌ها از جمله نیاز به سرویس بهداشتی، نمازخانه وفضای سبز تلاش می‌شود تا جایی که روستا به یک محیط کامل و مناسب گردشگری بدل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم توسعه روستاهای هدف گردشگری را یک کار بین دستگاهی برشمرد و افزود: در این امر همه دستگاه‌های ذی ربط از جمله استانداری‌ها، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های خدماتی از جمله برق، گاز و آب از سوی وزارت کشور موظف شده‌اند که امکانات خود را برای توسعه روستاها به کار بگیرند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار