مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: دانش والدین در حوزه اعتیاد کم است.
کد خبر: ۴۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵ 15 June 2015
به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، محمودرضا هاشم‌ورزی شامگاه یک‌شنبه در گردهمایی آموزشی یک‌روزه پیشگیری از مواد مخدر که با همکاری بنیاد شهید استان مازندران، ستاد مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل بهزیستی در دانشکده فنی نوشیروانی بابل برگزار شد، با اشاره به اینکه براساس آمار سال 89 و 90 بیش از دو درصد جمعیت 15 تا 65 سال کشور درگیر اعتیاد هستند، اظهار کرد: در یک سال اخیر 11 درصد جمعیت کشور (8 میلیون نفر) حداقل یک بار مصرف مواد را تجربه کردند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه براساس آمار مرکز ملی اعتیاد چهار درصد جمعیت کشور ما معتاد هستند، تصریح کرد: در کشور 3.5 میلیون نفر مصرف‌کننده تفننی داریم که این میزان براساس آمارهای غیررسمی هفت تا 10 درصد هم گزارش شده است.

هاشم‌ورزی خاطرنشان کرد: 55 درصد والدین بعد از پنج سال متوجه اعتیاد فرزند خود شده و در ابتدا تغییرات احساسی و عملکردی فرزند خود را تشخیص نمی‌دهند.

وی از پایین بودن دانش اعتیاد مدیران و عدم دغدغه لازم آنها در این حوزه انتقاد کرد و گفت: دانش والدین در حوزه اعتیاد مناسب نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه براساس آمار، گرایش روزافزون دختران کشور ما به مواد اعتیادآور مثل قلیان و الکل به پسران نزدیک شده است، اظهار کرد: حدود 91 درصد معتادان جامعه ما مردان و 9 درصد خانم‌ها هستند که این آمار نسبت به دو سال قبل چهار برابر شده است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سن اعتیاد جامعه به زیر 13 سالگی رسیده است، گفت: بیشتر معتادان سنین 15 تا 26 سالگی، ابتدا با سیگار شروع کردند.

وی با اشاره به اینکه 62 درصد معتادان متاهل و 52 درصد معتادان جامعه شاغل هستند، یادآور شد: والدینی که اطلاعات کافی درباره مواد اعتیادآور و الکل دارند، فرزندان‌شان کمتر به این سمت گرایش پیدا می‌کنند.

هاشم‌ورزی با بیان اینکه چگونگی رفتار والدین با فرزندان در شکل‌گیری شخصیت آنها بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند کودک را مسئولیت‌پذیر و مقاوم در برابر پیشنهادات نامناسب گروه هم‌سن و سال بار آورد، ادامه داد: 60 درصد نوجوانان و جوانان در اثر فشار گروه هم‌سن و سال به سمت اعتیاد رفتند.

این مسئول با اشاره به اینکه 75 درصد افراد بازمانده از تحصیل دچار اعتیاد و ناهنجاری هستند، افزود: در جامعه ما فضا برای تخلیه هیجانات و فشارهای روانی کافی نیست.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه مازندران در زمینه شیوع مواد اعتیادآور، روان‌گردان‌ها، الکل، ایدز و طلاق وضعیت خوبی ندارد، گفت: وجود مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین در شهرهای استان نیز یک معضل عمده است، چراکه این مکان‌ها مرکز ترویج مواد مخدر است.

وی مصرف سیگار و قلیان را دروازه ورود به عرصه اعتیاد اعلام کرد و بیان داشت: سنت‌سراها و قلیان‌سراها مکان ناامنی برای فرزندان ماست، چراکه در آنجا به اسم تنباکو میوه‌ای فرزندان ما را معتاد به ماده مخدر شیشه می‌کنند.

هاشم‌ورزی با اشاره به اینکه در کشور 10 میلیون سیگاری داریم که 15 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، بیان کرد: در راستای مبارزه با مواد روان‌گردان در دو سال گذشته 276 نفر دستگیر و 400 کارگاه تولید شیشه و کراک در استان منهدم شد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه استفاده از مواد از خوردن به سمت تزریق تغییر کرده است، ادامه داد: براساس آمار رسمی 35 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور داریم که براساس آمار غیررسمی 90 هزار نفر نیز گزارش شده است.

این مسئول با اعلام اینکه آمار طلاق واقعی در مازندران 20 درصد است اما آمار طلاق روانی سه برابر طلاق واقعی است، خاطرنشان کرد: 65 درصد زندانیان کشور به نوعی به مواد و قاچاق مواد مخدر وابسته هستند.

هاشم‌ورزی با اعلام اینکه امروزه مواد اعتیادآور و الکل در مراکز علمی و خوابگاه‌های ما ورود پیدا کرده است، افزود: باید بپذیریم که ساختار زندگی تغییر کرده و دوران جوانی ما با دوران فعلی فرق کرده است.

وی در پایان گفت: در فضای خانه نرم استفاده از کلمات منفی به مثبت 12 به یک، در مدارس و فضای آموزشی 18 به یک بوده و این آمار در فضای اداری یک فاجعه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار