کد خبر: ۴۸۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳ 20 August 2017
سخنگوی منتخبان شورای پنجم شهر اهواز آخرین وضعیت روند انتخاب شهردار اهواز را تشریح کرد. 
  
جاسم موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: تاکنون مصاحبه و ارزیابی هشت گزینه بر اساس شاخص‌ها و فرایند پیش‌بینی شده به پایان رسیده است. فقط  مصاحبه از یک گزینه دیگر باقی مانده که عصر امروز انجام می‌شود و پس از آن وارد مراحل بعدی می‌شویم. این 9 گزینه شامل هشت گزینه بومی و یک گزینه غیربومی هستند. 
  
وی ادامه داد: تاکنون از آقایان مهدی جمالی‌نژاد شهردار فعلی اصفهان، سیدعلی بحرینی‌مقدم معاون اقتصادی استانداری خوزستان، محمد صفری معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز، سیدکریم حسینی معاون اسبق استانداری خوستان، محمودرضا شیرازی شهردار اسبق آبادان، محمدعلی داویی‌فر شهردار اسبق دزفول،  محسن وطن خواه معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز و علیرضا عالی‌پور سرپرست شهرداری منطقه دو اهواز مصاحبه شده و فرآیند ارزیابی و مصاحبه این 8 نفر به پایان رسیده است. 
  
سخنگوی منتخبان شورای پنجم شهر اهواز افزود: مصاحبه از یک گزینه باقی مانده است که فعلا نمی‌توان از این فرد نام برد. امروز مصاحبه از این گزینه بومی نیز انجام و شورا طی امروز و فردا وارد فرآیند مشورت، بررسی گزینه‌ها و نتایج مصاحبه‌ها می‌شود و در مرحله اول براساس شاخص‌های موجود از این نه نفر چهار گزینه اصلی معرفی خواهند شد. پس از آن از میان این چهار گزینه، شهردار اهواز را معرفی خواهیم کرد. 
  
موسی‌پور تصریح کرد: در مجموع آقای جمالی‌نژاد به عنوان یک گزینه در کنار سایر گزینه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و گزینه قطعی شورا نیست اما مذاکرات با آقای جمالی‌نژاد همچنان ادامه دارد. در تلاش هستیم و امیدواریم قبل از آغاز به کار رسمی شورای پنجم شهر اهواز یعنی روز سه‌شنبه هفته جاری، بتوانیم شهردار اهواز را معرفی کنیم. 
  
وی بیان کرد: معتقدم با توجه به اهمیت فراوان کلانشهر اهواز و حجم عقب‌ماندگی این کلانشهر در اکثر شاخص‌ها، نسبت به مدیریت شهرداری اهواز باید نگاه ملی داشت. در این راستا از چهره‌های ملی متعددی خواهش کردیم تا دعوت ما را برای قرارگرفتن در فرآیند انتخاب شهردار بپذیرند که متاسفانه در این زمینه به دلایل مختلفی توفیق چندانی نداشتیم. 
  
سخنگوی منتخبان شورای پنجم شهر اهواز ادامه داد: نکته جالب و قابل توجه برای من در این مدت این است که یکی از علل مخالفت این افراد و چهر‌ه‌های ملی با دعوت شورای پنجم، چهره خشنی است که از کلانشهر اهواز با مسائلی نظیر آلوده‌ترین و گرمترین شهر کشور و ... ارائه شده است. به ویژه آن‌که شرط ما این بود که شهردار پروازی نمی‌پذیریم و سکونت در اهواز برای شهردار ضروری است. 
  
وی بیان کرد: مرتضی سقاییان‌نژاد شهردار فعلی قم و دارای سابقه 13 ساله شهرداری اصفهان، علی نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی، علیرضا نوین شهردار سابق تبریز، سیدصولت مرتضوی شهردار فعلی مشهد و علی ترکاشوند شهردار فعلی کرج و ... برخی گزینه‌های غیر بومی بودند که دعوت ما را نپذیرفتند. 
  
موسی پور گفت:در عصر پست مدرن، خوزستانی يا خوزستانی نبودن امتياز محسوب نمی‌شود. معتقدم نفت و گاز سرمايه اصلی خوزستان نيست بلكه فرزندان خوزستان سرمايه اصلی این استان محسوب می‌شوند و شايد بتوان از ميان نخبگان خوزستانی چندين كابينه ارائه داد. 
  
وی افزود: هرچند گزینه بومی هم دلسوزی بیشتری دارد و هم شناخت بیشتر از کوچه پس کوچه‌های شهر دارد، اما فضای جناحی، تعصبات منفی و احیانا فشار باندهای زر و زور و تزویر هم آفت گزینه بومی است. متاسفانه نگاه‌های بیمارگونه جناحی و منفعت گرایانه رمق را از اهواز گرفته است. نباید فراموش شود که ما هم اهوازی و نگران شهر هستیم و این مسائل موجب شده است با احتیاط بیشتری در مورد انتخاب شهردار گام برداریم. 
  
موسی پور اظهار کرد: گزینه‌هایی که در این روز‌ها در رسانه‌ها نام‌ برده می‌شوند، افرادی هستند که توسط یک یا چند نفر از اعضای شورا جهت ارائه برنامه دعوت شدند و یا شخصا برای قرارگیری در فرآیند ارزیابی اظهار تمایل کردند. داشتن سابقه‌های مدیریتی کلان از جمله شهردار یک کلانشهر یا معاونت شهرداری کلانشهرها، استاندار یا معاونت استانداری و سطوح بالاتر جز فیلترهای اولیه بود. 
  
سخنگوی منتخبان شورای پنجم شهر اهواز تصریح کرد:خوشبختانه در این دوره، شورای پنجم بررسی گزینه‌ها را بر اساس شاخص‌ها و روند ارزیابی پیش‌بینی شده و همچنین برنامه‌های ارائه شده از سوی گزینه‌ها، انجام می‌دهد و آن لابی‌ها و فشارهای خارج از مجموعه به شورا در چنین روندی جایی ندارد. روندی که شورا پنجم برای انتخاب شهردار تعیین کرده است، احتمال سوء استفاده‌ها، لابی‌گری‌ها، ‌زدوبندها و نشست‌های غیررسمی و شبانه را خیلی کم می‌کند. 
  
وی بیان کرد: متأسفانه برخی از رسانه‌ها با نظرسازی و هجمه‌های تبلیغاتی می‌خواهند این روند را تحت تأثیر قرار دهند. در حالیکه این کار از اخلاق حرفه‌ای به دور است و درست نیست. از رسانه‌ها خواهشمندیم ما را در ایجاد فضای منطقی و عقلانی برای انتخاب شهردار یاری کنند. احیانا با فضاسازی منفی و نظرسازی‌های ساختگی مسیر انتخاب شهردار منحرف نشود. 
  
موسی پور گفت: منتخبان شورای پنجم به صورت اساسی سه موضوع قدرت مدیریتی، برنامه‌محوری و پاکدستی را در فرایند مصاحبه‌ها و تحقیقات از گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری اهواز دنبال می‌کنند. در بحث تخصص شهردار انتخابی نیز با توجه به این‌که حوزه‌های مختلفی نظیر حمل و نقل، ترافیک، شهرسازی، مسائل فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و ... در حوزه وظایف شهرداری قرار دارد، آنچه که مدنظر ما است، در واقع مدیریت استراتژیکی است که شهردار باید برتمام این حوزه‌ها داشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار