چند لحظه عینک سیاست را بردارید؛
بر این اساس نشنیدن صدای مردم در خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، همدان و... و توجیه رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس با آنچه ناکارامدی فراکسیون امید عنوان می شود تنها نگاهی غیرواقع بینانه و بدور از مطالبات اجتماعی و مدنی مردم ارزیابی می شود
کد خبر: ۴۸۲۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 22 August 2017
در روزهای اخیر و پس از اعلام رای عدم اعتماد به حبیب الله بیطرف گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت نیرو، برخی از فعالان سیاسی بدون در نظر گرفتن دغدغه های مردم بویژه در جنوب غرب کشور و استان های زاگرس نشین در زمینه مسائل مربوط به آب، موضوع عدم رای اعتماد به بیطرف را صرفا از زاویه مسائل سیاسی و جناحی و فراکسیونی تحلیل می کنند و بعضا به مواخذه فراکسیون امید در این زمینه می پردازند. 

متاسفانه این بخش از فعالان سیاسی چنان از بدنه اجتماعی در استانها و شهرستانها فاصله دارند که گویی نمایندگان مجلس صرفا می بایست از زاویه دید آنها به رای اعتماد نگاه کنند و وقعی به موکلان خود در حوزه های انتخابیه نگذارند. این افراد بگونه ای نظر می دهند که انگار در برج عاج نشسته و از مصائب و رنج های مردم خوزستان بی اطلاعند. 

بیطرف خوب یا بد، در اذهان برخی استانهای جنوب و جنوب غرب کشور به نمادی از الگوی بد و جانبدارانه مدیریت آب تبدیل شد و مصاحبه چندسال قبل وی درباره طرح های انتقال آب و دفاع ضعیف او در جلسه رای اعتماد نیز به این انگاره دامن زد، آنهم پس از دو دهه اعتراضات مستمر و کشمکش های دامنه دار بر سر طرح های انتقال آب. 

فضا بگونه ای شد که هر نماینده ای در این استانها بویژه در خوزستان، از رای دادن به او سخن می گفت پایان عمر سیاسی خود را جلوی چشمانش احتمال می داد. چنانکه یکی دو نماینده خوزستان هم که در حمایت از بیطرف مصاحبه کرده بودند پش از اعتراض های مردمی، مجبور به تکذیب و انکار مصاحبه خود شدند.

همگان می دانند کمپین های محیط زیستی و فعالان مدنی در حفظ منابع آبی و اکوسیستم های طبیعی تاثیر بسیار زیادی بر نظر و رای نمایندگان مجلس داشته است و حتی در برخی استانها مانند خوزستان و چهارمحال و بختیاری (حتی فعالان سیاسیِ حامی دولت و اصلاح طلبان در این استانها) نیز موافق رای اعتماد به بیطرف نبودند.

بر این اساس نشنیدن صدای مردم در خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، همدان و... و توجیه رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس با آنچه ناکارامدی فراکسیون امید عنوان می شود تنها نگاهی غیرواقع بینانه و بدور از مطالبات اجتماعی و مدنی مردم ارزیابی می شود.

از طرف دیگر جای این پرسش باقی است که آیا مطالبات اصلاح طلبان از دولت روحانی غیرسیاسی و در حوزه مسائل مربوط به وزارت نیرو بوده است که این همه رای آوردن یا نیاوردن بیطرف محلِ بحث و مناقشه سیاسی بشود؟

نکته دیگر اینکه آیا فراکسیون های مجلس، سیاست های کلی مدنظر خود مثلا در حوزه های مرتبط با وزارت نیرو مثل سدسازی، محیط زیست، منابع آبی، طرح های انتقال آب و... را مورد بررسی، تحلیل و تصمیم گیری قرار داده بودند که بر اساس آن به تفاهم و یا تصمیمی برای رای اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت نیرو رسیده باشند؟ آیا در این تصمیم گیری ها نباید نظرات و دغدغه های مردم حوزه های انتخابیه اعضای فراکسیون ها نیز مورد توجه قرار گرفته و لحاظ  شود؟

در پایان توصیه می کنیم فعالان و تحلیل گران سیاسیِ پایتخت نشین، در بیان دیدگاهها و تحلیل های خود، افکار عمومی و نگرش مردم را نیز لحاظ کنند، اگر اصلاح طلبان چنین کنند متوجه خواهند شد رای اعتماد مجلس به بیطرف و وزیر شدن او می توانست تا چه اندازه به وجهه اصلاح طلبان و دولت روحانی در نزد مردم خوزستان و برخی دیگر از استانها لطمه بزند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
سد گتوند در دوره رفسنجانی امکان سنجی شد و در دوره خاتمی اجرا . حالا چوبش را بیطرف می خورد یعنی بقیه هیچ کاره بودند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار