مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد:
جلسه کمیته ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام استان با دستور کار تبیین جایگاه کمیته ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام استان، بررسی عوامل موثر بر کیفیت شیر خام و تشکیل کار گروه های تخصصی در حوزه های مختلف تولید، حمل و نقل، فرآوری و عرضه شیر برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 16 June 2015
به گزارش تابناک یزد،اولین جلسه کمیته ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام استان با ریاست مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و با حضور مدیر کل اداره دامپزشکی استان ، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار یزد و جمعی از دستگاه های مجری در این زمینه در محل سالن شهيد موحدين استانداري تشکیل شد.
در این جلسه" مجید جوادیان زاده" مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به اصل سفید مانی در علم مردم شناسی گفت: مردم ایران عمدتا مواد غذایی را که رنگ روشن دارند را مقدس دانسته و نسبت به آن نگاهی اعتقادی دارند.
وی در ادامه اظهار داشت: از آنجایی که تولید و مصرف کالايی استرتژیک همچون شیر جزء شاخص های توسعه به حساب آمده است چنین استنباط می شود که آموزه های دینی و اسلامی ما ریشه های عمیقی در این زمینه داشته است.
" جوادیان زاده " عنوان کرد: ما باید یک نگاه جامع گرایانه نسبت به این کالای استراتژیک داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات موجود در این راستا را مرتفع سازیم.
وی با اشاره به سندها و طرح های تدوین شده در این زمینه از قبیل طرح اقتصادی کردن شیر و طرح سالم سازی گفت: با توجه به تنوعی که وجود دارد و نیز به علت عدم آشنایی برخی از دستگاه ها ازاین موضوع باید در داخل این کمیته کارگروه های از جمله کار گروه نظارت و ساماندهی دامداری ها به ریاست سازمان جهاد کشاورزی، کار گروه نظارت بر جمع آوری شیر و خودروهای حمل شیر خام به ریاست اداره دامپزشکی، کار گروه کار خانجات فرآورده های لبنی به ریاست معاونت غذا و دارو و نیز کار گروه عرضه فرآورده های لبنی به ریاست معاونت بهداشتی مجامع صنفی تشکیل شود که از طریق آن بتوان به یک همگرایی دست یافت.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به اینکه از طریق این کار گروه ها می توان به نتایج موثر در زمینه ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام دست یابیم گفت: باید در این کار گروه ها بحث های کاربری صورت گیرد.
وی در سخنان خود از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان خواست تا همکاری های لازم در جهت انجام آزمایشات میکروبی با سازمانهای مربوطه داشته باشد.
" جوادیان زاده" خاطر نشان کرد: باید فرهنگ سازی، آموزش و ترویج در کل زنجیره تولید، توزیع، فرآوری و عرضه شیر خام با مشارکت ارگان های ذيربط صورت گیرد و نقش و جایگاه شیر را در سبد غذایی خانوار مستحکم تر کرد .
وی ادامه داد: ما نباید اجازه دهیم تا برنامه غذایی مردم با غذاهای نامناسب از جمله فست فود ها پر شود بلکه باید با فرهنگ سازی شیر به عنوان یک غذای سالم دربرنامه غذایی مردم جامعه ما جایگاه مهمی پیدا نماید.
مدیر کل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در پایان سخنان خود با تاکید بر تقش و تاثیر گذاری تبلیغات محیطی در زمینه فرهنگ سازی در مصرف شیر و ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام از شهرداری استان به عنوان متولی تبلیغات محیطی خواست تا در این زمینه وارد شود و تبلیغات محیطی مناسب را در سطح شهر ایجاد نماید.
شیر یک عنصر کلیدی در سلامت و تغذیه انسان است
در این جلسه نیز " حداد زاده" مدیر کل اداره دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: کمیته ارتقاء کیفیت شیر خام به عنوان کمیته ساماندهی شیر در استان ها در سطح کشورتشکیل شده است که مبنای آن نامه ای است که از طرف اداره کل دامپزشکی کشور در اسفند ماه سال 93 به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است.
وی افزود: شیر با توجه به اینکه با تامین پروتئین و ویتامین هایي می تواند نقش تاثیر گذار در سلامت انسان داشته باشد از اهمیت غذایی بالایی برخوردار است.
" حداد زاده" عنوان کرد: مصرف شیر به دلیل آنکه یک عنصر کلیدی در سلامت و تغذیه انسان است به عنوان یک شاخص توسعه در کشورها به حساب می آیدکه بر این اساس کشورها سعی می کنند تا سرانه مصرف این کالا را بالا ببرند.
وی در ادامه گفت: سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته بین 300 تا 500 کیلو گرم می باشد که متاسفانه در کشورما بعد از طرح هدفمندی یارانه ها 22 درصد کاهش مصرف شیر داشته ایم و سرانه مصرف شیر در کشور ما به 85 کیلوگرم می رسد.
مدیر کل اداره دامپزشکی استان یزد خاطر نشان کرد: اگر ما به شیر به عنوان سرور نوشیدنی ها توجه نکنیم در آینده هزینه های گزافی را باید در زمینه درمان پرداخت نماییم.
وی اظهار داشت: در بین 800 نوع بیماری که انسان با آن روبرو است بالای 40 درصد آن از طریق دام به انسان منتقل می شود که 40 نوع از آن مستقیما از طریق شیر به انسان منتقل می شود که خود می تواند مسیر و کانالی برای ورود انواع و اقسام بیماریها که مهمترین آن تب مالت است باشد.
" حداد زاده" عنوان کرد: هر چه کیفیت شیر را بالا ببریم در صنایع لبنی محصولات بهتری را خواهیم داشت و در نهایت سلامت بیشتری را برای مردم جامعه فراهم می کنیم.
وی در پایان سخنان خود گفت: با توجه به اینکه بار میکروبی که در شیر ایجاد می شود ناشی از خطاهای انسانی است باید دامداران ما در این زمینه آموزش های لازم را ببینند چون یک خطاي دامدار، عامل ورود بار میکروبی در شیر است، بنابراین باید مراکز حمل و نقل شیر نیز ساماندهی شود.
گفتنی است که در ادامه جلسه هر یک از اعضا کمیته نقطه نظرات خود را در خصوص ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام استان ارائه نمودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار