معاون بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی علاوه بر سهم 55 درصدی در جابجایی کالاهای نفتی و غیرنفتی کشور، نقش عمده ای در ترانزیت پنبه دارد؛ به طوریکه طی سه ماهه نخست سال جاری، بیش از ۱۰۰ هزار تن عدل پنبه تولیدی کشورهای آسیای میانه از طریق این بندر به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی ترانریت شده است.
کد خبر: ۴۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴ 17 June 2015
به گزارش تابناک - جزیره، محمد علی اصل سعیدی پور افزود: برای ساخت ایستگاه تخلیه واگن های ریلی پنبه، 15 هکتار محوطه‌سازی و 6 کیلو‌متر ریل‌گذاری انجام شده و خطوط ریلی فرسوده نیز به طول 5 کیلومتر بازسازی شده است.
 
این مقام مسئول اضافه می کند: با تکمیل این ایستگاه ریلی ظرفیت ترانزیت پنبه به 800 هزار تن در سال افزایش یافته است.
 
به گفته سعیدی پور، 4 شرکت خصوصی در این بندر در محدوده ای به وسعت 40 هکتار در زمینه ترانزیت پنبه فعالیت دارند و شرکت های جدید نیز می توانند با بسترسازی و ساخت خطوط تخلیه ایمن در این بندر فعالیت کنند.
 
معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از برخی آمار و ارقام در این رابطه سخن به میان می آورد و می گوید: طی سه ماهه نخست سال جاری، بیش از ۱۰۰ هزار تن عدل پنبه تولیدی کشورهای آسیای میانه از طریق این بندر به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی ترانریت شده است .
 
به گفته وی، این میزان ترانزیت پنبه 20 میلیون دلار درآمدزایی و 200 نفر اشتغال زایی به دنبال داشته است.
 
وی نصب هیدرانت های زیرزمینی آتش نشانی، خط کشی و پالت گذاری محل های نگهداری، گذاشتن دکل های نگهبانی، مانیتورینگ ترمینال با استفاده از دوربین های مدار بسته را از جمله اقداماتی عنوان می کند که به منظور ارتقاء ایمنی حمل  و نقل این کالا قابل اشتغال عملیاتی شده است.
 
از سوی دیگر، مدیرکل راه آهن هرمزگان نیز با استناد به تجزیه و تحلیل های آماری اعلام می کند: امسال حجم واگن های پنبه 2 برابر شده است که ارائه تخفیفات پلکانی و ثابت بودن تعرفه از دلایل این افزایش است.
 
پور فخری افزود: هم اکنون زمان تردد قطار از سرخس به بندرعباس نیز از 5 روز به 3 روز کاهش یافته است.

انتقال پنبه تولیدی کشورهای مشترک‌المنافع و بعضا تولیدات داخلی پنبه توسط خطوط ریلی و زمینی به بنادر مذکور بخشی از این زنجیره حمل و نقل بین المللی کالا در کریدور شمال - جنوب محسوب می شود و هر ساله در صورت توسعه فعالیت های مربوط به آن، می‌تواند سود کلانی را عاید کشور کند.
 
مسئولان بندر شهید رجایی با توجه به این امر مهم که بی‌گمان می‌تواند سبب توسعه حوزه‌های اشتغال‌زا و ارزآور برای کشور شود، طی سال های اخیر با فراهم سازی زیرساخت‌ها قصد دارند تا در زمینه ترانزیت پنبه، نقش آفرینی پررنگ تری داشته باشند.
 
این در حالی است که سالانه حدود 13 میلیون عدل (واحد شمارش بسته‌های پنبه در حمل و نقل) در دنیا تولید می‌شود و مسئولان بندر شهید رجایی قصد دارند سهم ایران از این تجارت بین المللی به ویژه در بخش حمل و نقلی آن را افزایش دهند.
 
بندر شهید رجایی در مرکز راهگذر شمال – جنوب یکی از 9 راهگذر ترانزیت بین المللی در دنیا واقع شده است. توسعه شبکه ریلی در این بندر گامی اساسی و زیربنایی در حمل و نقل و جابجایی کالاهایی همانند پنبه محسوب می شود؛ از سوی دیگر، توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با تخلیه و بارگیری این محموله ها نیز در این بندر به طور جد مورد توجه قرار دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار