کد خبر: ۴۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 17 June 2015
مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران با بیان اینکه ۶۰ کیلومتر خطوط هوایی برق تهران به زیر زمین منتقل شد، گفت: اقدامی برای واردات کابل برق نکرده‌ایم اما با مجوزی که دریافت کرده‌ایم سرمایه گذاران خارجی برای تولید کابل وارد ایران می‌شوند.

سید زمان حسینی در حاشیه بازدید خبرنگاران از خط 400 کیلوولت وردآورد- سیاه‌بیشه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه این شرکت اقدام به واردات کابل فشار قوی به کشور کرده، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: اینگونه بیان کرده‌اند که برق منطقه‌ای تهران 2 هزار کیلومتر کابل 63 کیلوولت وارد کشور کرده است و این باعث می‌شود که تولید داخل به مخاطره بیافتد بنابراین این موضوع را تکذیب می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در کشور با یک سری محدودیت‌هایی مواجه هستیم و ناچار هستیم که از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یا از سیاست‌های اصل 44 که همانا استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مختلف است استفاده کنیم.

حسینی تاکید کرد: بنابراین سرمایه‌‌گذاران خارجی که می‌خواهند برای سرمایه‌گذاری وارد کشور شوند لازم است تجهیزات بیاورند، بنابراین با توافقنامه اولیه‌ای که با آنها داشته‌ایم آنان را مجاب کردیم در صورتی این کار می تواند انجام شود که از پتانسیل داخلی کشور استفاده شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران تصریح کرد:هفته گذشته نامه‌ای از طریق وزارت نیرو به وزارت امور اقتصادی و دارایی‌ نوشتیم که مجوز این کار را به ما بدهند تا  این طرح را آغاز کنیم.

حسینی اضافه کرد: در حقیقت ما از توان مالی سرمایه‌گذاران خارجی که می‌خواهد در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند در مناطقی که پتانسیل توان تولید دارند استفاده می کنیم و به هیچ وجه اقدام به واردات کابل در دستور کار ما نیست.

وی ادامه داد:ضمن اینکه ما کابل 230 کیلوولت را در داخل کشور ساختیم و حمایت کردیم یعنی تمام کابل‌های 230 و 63 کیلوولت را از داخل کشور تامین کردیم.

حسینی در پاسخ به این سئوال که اعلام می کنید که می خواهید سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور شوند و سرمایه گذاری کنند آیا توان آن در داخل نیست که می خواهید سرمایه گذار خارجی وارد کشور شود،گفت: توان داخلی تولید این کابل ها را داریم اما منابع مالی هم در این میان دخیل است چرا که از توان مالی سرمایه‌گذاران خارجی می‌خواهیم استفاده کنیم و هر کجا که می‌توانند تجهیزات وارد کشور کنند و اقدام به تولید کنند.

وی افزود: در توافقات اولیه هم اینطور عنوان شده که سرمایه گذاران خارجی از توان تولید داخلی استفاده کنند و افرادی که می‌خواهند کابل بسازند باید متریال و مواد این کابل را از خارج وارد کنند و در داخل اقدام به تولید کابل کنند پس واردات کابل به هیچ وجه در برنامه ما نیست.

*60 کیلومتر خطوط هوایی برق در تهران به زیر زمین منتقل شد

حسینی در پاسخ به این سئوال که آیا رفتن خطوط هوایی برق در تهران به زیر زمین ادامه خواهد داشت ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که در تهران از لحاظ معماری و سایر موارد وجود دارد دیگر خطوط هوایی برق احداث نمی‌کنیم و در تلاش هستیم این خطوط به زیر زمین منتقل شود.

وی افزود:در حال حاضر 10 پروژه 230 کیلوولت و 63 کیلوولت احداث کردیم و خطوط قدیمی در تهران را به زیر زمین برده‌ایم که جمع آن حدود 60 کیلومتر است.

*خط 400 کیلوولت وردآورد - سیاه بیشه تا 45 روز دیگر وارد مدار می شود

حسینی در خصوص وارد مدار شدن خط 400 کیلوولت وردآورد - سیاه بیشه گفت:این خط انرژی برق از سد سیاه بیشه را به شبکه سراسری وصل می‌کند بنابراین لازم بود که از طریق 3 خط انتقال 400 کیلو ولت این کار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه سد سیاه‌بیشه از طریق 2 خط که یکی وارد شبکه برق مازندران و یکی وارد شبکه برق استان تهران می‌شود، گفت: براساس مطالعات انجام شده لازم بود که انرژی برق از نیروگاه سیاه بیشه به تهران هم منتقل شود.

وی ادامه داد:این خط 400 کیلوولت وردآورد- سیاه بیشه در حال حاضر 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرف 45 روز آینده وارد شبکه سراسری برق می شود.

به گفته وی، تا کنون بالغ بر 55 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است که در نوع خود این خط بی‌نظیر است.

وی تاکید کرد:این خط در زمان پیک باعث می‌شود انرژی که از نیروگاه سیاه بیشه تولید می‌شود به شبکه سراسری برق وارد شود ضمن اینکه این خطوط علاوه بر وظیفه انتقال برق کار پایداری شبکه را انجام می‌دهد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار