مسعود بارزانی علیرغم مخالف کشورهای منطقه و گروه ها و احزاب سیاسی کرد اقدام به برگزاری همه پرسی کرد.
کد خبر: ۵۰۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸ 09 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»، اخیراً بارزانی با اسامه نجیفی و ایاد علاوی معاونان حیدرالعبادی توافق کرده که مذاکره را از سر بگیرد و نشست‌هایی بین گروه‌های اصلی سیاسی عراقی برگزار کند و از آن طرف فورا تحریم‌ها از اقلیم کردستان عراق برداشته شود.

 در همین راستا خبرنگار الف، گفتگویی با یکی از کارشناسان مسایل بین المللی داشته است که بدین شرح است:

 مهدی مطهرنیا، کارشناس مسایل بین المللی و منطقه ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد همه پرسی اقلیم کردستان و توافق بین بارزانی و دو معاون رئیس‌جمهوری عراق برای حل بحران کردستان گفت: همه پرسی کردستان به واقع شکل‌گیری یک جهت‌گیری کنش و لایه‌های گوناگون تهدید و تحلیل است، بدین معنا که ما شاهد علت‌های گوناگونی رای گیری از نظر تحلیلی هستیم. قسمت بنیادین ریشه در آگاهی و دانایی مردم دارد و به بیان بهتر باتوجه به فرآیندجهانی شدنی در واقع می توان گفت درهم تنیدیگی زمان و مکان شده شدن و من جهانی شدن را به مثابه گوی شیشه‌ای می دانم.

وی تصریح کرد: دانایی ملت ها موجب یک دوره نو مدرنیته و فضای بروز و ظهور فزاینده در میان اقلیت‌های قومی و مذهبی است باید قبول کنیم که جهان امروز باتوجه توده‌های مردم در چارچوب گسترش تبادل اطلاعاتی تبعات خود را به همراه دارد و نشانه‌های آن را در در آوردگاههای سیاسی مشاهده می کنیم. جهانی شدن فرآیند طبیعی است و جهانی گرایی مدیریت بهره برداری از فرآیند جهانی شدن که در مسیر اهداف تعریف شده کنش گران و بازیگران اصلی نظام بین المللی و نظم منطقه ای است.

 این کارشناس مسایل بین المللی ادامه داد: از این رو باید استفاده از اقوام و توقعات فزاینده اقلیت‌های متفاوت که در جغرافیایی‌های مدنظر قدرت های بزرگ در دو سطح بین المللی و منطقه ای را از نظر دور نداشت. اقلیم کردستان و انتخابات اخیر اسم رمزی برای تجزیه جغرافیای تعریف شده در این منطقه می باشد.

وی تاکید کرد: عامل دیگری که باید به آن توجه داشت اقلیم کردستان و جایگاه آن در جغرافیای عراق است، بدین معنا که کردها نگران آینده دولت مرکزی در عراق و احیای یک رژیم اقتدارگرا در بغداد هستند، به گونه ای که در آینده باردیگر کردستان عراق در دوران های گذشته و با تعریف استقلال نسبی به وجود آمده با خطر روبرو شود. لذا با طرح استقلال کردستان در پی تحکیم جایگاه خود در عراق هستند. بدین ترتیب کردستان در این نگرش به جایگاه کردستان در گستره دولت ملی عراق در آینده باز می گردد.

مهطرنیا یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار را بارزانی دانست و ادامه داد: بارزانی و جایگاه وی به عنوان یک رهبر تاریخی برای کسب استقلال کردها در کردستان عراق و  منطقه مهم است، بارزانی با مرگ طالبانی و عدم وجود احزاب قدرتمند در حد حزب متبوع او در پی استفاده از فرصت ملی برای ایجاد فضای مثبت  در جهت بالا بردن جایگاه خود در مجموعه منطقه کردنشین و افزایش نقش بازیگری خویش است تا بتواند به عنوان  یک کنش گر در منطقه وارد عمل شود.

وی در مورد رایزنی های بارزانی با سایر کشورها و دولت عراق تاکید کرد: بارزانی در تلاش است تا با انجام مذاکرات و استفاده از قدرت حاصله ناشی از رفراندوم اخیر در مذاکرات و رایزنی‌هایی که انجام میدهد، زمینه های گرفتن امتیازات بیشتر برای اقلیم کردستان و همچنین شخص خود و حزب متبوعش را فراهم کند.

این کارشناس بین المللی خاطرنشان کرد: همه پرسی به راحتی لغو نخواهد شد چراکه باید امتیازاتی ناشی از این همه پرسی برای مجموعه کردنشین عراق به ارمغان آورده شود، در غیر این صورت آنچه که به دست آمده به جای فضای مثبت برای او و حزبش بار منفی خواهد داشت، از این جهت رفراندوم انجام شده است و اکنون باید به گونه ای عمل کند که بتواند برای رفراندوم موجود برای آینده عراق و عراق آینده امتیازاتی کسب کند. این معنا بیش از اینکه در چارچوب منطقه ای باشد، در چارچوب ملی  مطرح است. چراکه او برای دستیابی به این امتیازات و بازنگری در آینده عراق باید با دولت عراق، با دو منطقه کردنشیان با ایران و ترکیه وارد رایزنی های عملیاتی شود اما آنچه که در منطقه میگذرد تحت تاثیر قدرت های فرا منطقه است.

مطهرنیا تاکید کرد: در سطح بین المللی آمریکا، روسیه،چین و قدرت منطقه ای مثل رژیم اسرائیل و دیگر بازیگران رقیب مثل ایران و ترکیه در منطقه تلاش می کنند تا موضوع اقلیم و عراق را به نفع خود حل کنند و در اینجاست که بارزانی خواهد توانست بازی دو طرفه انجام دهد، علاوه بر آن نباید فراموش کنیم در وضعیت کنونی منطقه کنترل ایران بعد از فروپاشی داعش، دردستور کار جدی قرار گرفته است و وجود بحران کردستان عراق می تواند در آینده یک بهانه معنادار در این زمینه داشته باشد.

 
 
//الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار