نشست «کتاب‌خوان» با حضور شاعران در محل سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر ایلام برگزار گردید.
کد خبر: ۵۱۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 24 October 2017
به گزارش تابناک ایلام؛سومین نشست «کتاب‌خوان» اختصاصی ،ویژه شاعران استان ایلام با معرفی 6کتاب در محل سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر ایلام برگزار شد.
 
6 کتاب منتشر شده در این مراسم به شرح زیر است:

شه‌هید ئه‌سر نوشته حبیب اله بخشوده/ ارائه توسط: حبیب اله بخشوده
کتاب شهید ئه سر مجموعه ای  از شعر های کردی و فارسی شاعران ایلامی را در برمی گیرد که با موضوع قیام کربلا ، عاشورا و امام حسین «ع »و یاران شهیدش سروده شده است .این کتاب با همت «حبیب‌الله بخشوده» گردآوری و توسط انتشارات زانا و با سرمایه گذاری حوزه هنری منتشر شده است.

حبیب‌الله بخشوده ،گردآورنده‌ی مجموعه‌ی «شه‌هید ئه‌سر» با تأکید بر اینکه شعر گفتن برای ائمه یک افتخار بزرگ است، گفت: این کتاب در دو بخش فارسی و کردی تشکیل‌شده و حاصل زحمت پیشکسوتان و متاخران به دنیای شعر و شاعری است.

 وی ادامه داد: شعر عاشورایی در ایلام در شرایط کنونی موفق‌ترین و مترقی‌ترین دوره‌ی خود را به زبان‌های فارسی و کردی می‌گذراند و خوشبختانه این موضوع مورد استقبال اغلب شاعران پیشکسوت و جوان قرار گرفته است. بخش کردی این کتاب محصول سوگواره‌ی «شین» در طول ۵ سال گذشته است و شعر ۴۰ نفر از شاعران استان در این کتاب آمده است. این مجموعه منبع خوبی برای مداحان و شاعران است و امیدواریم مورد استفاده آنها واقع شود.

امضاء: زیرخاک، محفوظ نوشته یوسف رستمی/ ارائه توسط: یوسف رستمی
مجموعه شعر " امضاء زیر خاک ، محفوظ " مجموعه ای از اشعار سپید یوسف رستمی است که  شامل 39 قطعه شعر است و در 72 صفحه و تیراژ 1000 جلد توسط نشر داستانسرا درتابستان 1387 منتشر شده است . یوسف رستمی که از شاعران سرشناس کشور و رییس انجمنهای مختلف ادبی بوده است هم اکنون رییس انجمن شعروادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام می باشد و دومین مجموعه شعر او با عنوان " چند عینک ، فلسفه ببافم ؟! " توسط نشر " مایا " زیر چاپ است .

یاس های پرشکسته نوشته عباس صیدی/ ارائه توسط: عباس صیدی  
مجموعه رباعی یاس پر شکسته  که دربیان مصیبت های بغرنج حضرت فاطمه زهرا(س) توسط دکتر عباس صیدی توسط موسسه ی فرهنگی ونشر برگ آذین ایلام منتشر شده است. این مجموعه شعر، به مادر گل ها حضرت فاطمه ی صدیقه (س)تقدیم شده است.اغلب رباعی های این کتاب با الهام از احادیث و روایت های آن حضرت و پدر گرامیشان حضرت محمد مصطفی (ص) می باشد واز آن جا که شعر  آیینی به ستودن فضیلت ها، عظمت هاو سوز و سوگ ومرثیه ی اهل بیت علیهم السلام می پردازد دارای منزلت بالایی است.

این مجموعه شعر درحوزه ی شعرفاطمی که یکی از زیر مجموعه های ادبیات آیینی است قرار می گیرد.

چاو نوشته سمیه مهری/ ارائه توسط: سمیه مهری
مجموعه شعر «چاو» به زبان کردی است، سروده سمیه مهری شاعر جوان ایلامی که توسط انتشارات زانا ‏ در سال 1394در 80صفحه منتشر شده است. این کتاب شامل اشعار اجتماعی ،عاشقانه و آیینی در قالب های مختلف شعری ازجمله  دوبیتی، رباعی، مثنوی و غزل سروده شده است.

انسان در آئینه نوشته علی اکرم خانه ای/ ارائه توسط: علی اکرم خانه ای
انسان در آینه، برگزیده شعر جوان دومین جشنواره شعر فجر استان ایلام است و عنوان کتابی است از علی اکرم خانه ای که در 85 صفحه و شمارگان 2000نسخه توسط انتشارات فصل پنجم در سال 1387 به چاپ رسیده است و شامل ۳۰ غزل، ۱۱رباعی و ۳دوبیتی می باشد. موضوع اصلی این کتاب شعر فارسی است. ترکیبات، تشبیهات و صور خیال در این مجموعه قابل تأمل می باشد.

صارم نوشته نورالدین نورالهی/ ارائه توسط: نورالدین نورالهی
این کتاب خاطرات شهید صارم طهماسبی است با خاطره نگاری نورالدین نورالهی که توسط انتشارات پیام آزادگان در 299صفحه در سال 96 منتشر شده است. در شرح پشت جلد کتاب آمده است: سردارشهید صارم طهماسبی سال ۱۳۳۶ در روستای سراب‌باغ شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام دیده به جهان گشود. او سال‌ها قبل از انقلاب پس از آشنایی با شهیدان محمدمنتظری و علی‌اندرزگو وارد مبارزات سیاسی علیه رژیم ستمشاهی شد که نتیجه این مبارزات شناسایی و دستگیری او توسط ساواک ایلام بود. در سال ۱۳۵۲ همراه با چند نفر از همراهان و مبارزان انقلابی به لبنان سفر کرد و به مدت پنج سال، ضمن فراگیری فنون و آموزش‌های رزمی و پارتیزانی و زندگی در شرایط بسیار سخت، در کنار مجاهدان و مبارزان جنبش امل لبنان علیه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی جنگید و توسط مأموران ارتش صهیونیست به‌شدت مجروح شد که آثار به‌ جای مانده از جراحات آن زمان در پای چپ این مجاهدنستوه تا پایان عمر باقی ماند. طهماسبی در آستانه پیروزی انقلاب‌اسلامی وارد ایران شد و در یک مرکز چریکی به صورت مخفیانه به ساخت بمب‌های دستی و آموزش و هدایت تظاهرکنندگان ضدحکومت‌ شاه پرداخت. پس از سرنگونی رژیم پهلوی و برپایی نظام مقدس جمهوری‌اسلامی ایران به دستور و همراه شهید محمدمنتظری با یک فروند هواپیمایی نظامی برای تکمیل مأموریت‌ها و فراگیری آموزش‌های پیشرفته دوباره راهی لبنان و شهرهای (صور، صیدا، نبتیه و جرج‌البراجنه) شد. شهیدصارم پس از گذشت یک سال‌ونیم به کشور بازگشت و باهماهنگی و دستور شهید مصطفی‌چمران در جبهه میانی جنگ تحمیلی به صف نبرد علیه متجاوزان بعثی پیوست. او در سیزدهم آبان ماه سال ۱۳۶۳ هنگام مأموریت، شناسایی شد و در منطقه «سرخر» شهر مهران، از سوی گروه معروف به «گوش‌برها» به اسارت درآمد. سرانجام سردار شجاع جبهه‌های نبرد و اسارت، صارم‌طهماسبی در ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۴ در سن۵۸ سالگی ندای حق را لبیک گفت و به جمع همرزمان شهیدش پیوست.

شایان ذکر است دراین مراسم با اهداء لوح تقدیر و هدایایی توسط مراد جلیلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام به ارائه دهندگان، پایان یافت./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار