رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین بر رعایت نکات بهداشتی در خصوص جلوگیری از بروز بیماریهای تنفسی طیور به مرغداران تاکید کرد.
کد خبر: ۵۱۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 31 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین،عیسی غیاث یزدی افزود: رعایت نکات بهداشتی تاثیر برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار ضروری است.
وی اظهارکرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم، بی توجهی به نکات بهداشتی در نگهداری طیور صنعتی و بومی روستایی و همچنین رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی می تواند موجب شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شود.
این مسئول تصریح کرد: بیماری آنفلوآنزا بیماری ویروسی تنفسی است که از طریق آلودگی به ترشحات حاوی ویروس مربوط به انسان و یا حیوان گسترش می یابد.
به گفته وی ویروس عامل بیماری در طول سالیان متمادی از طریق تغییر ماهیت قادر به ادامه حیات در جانداران مختلف اعم از گوزن ، خوک، گربه و حتی وال دریایی شده است و این تغییر ماهیت حتی در گونه ویروسی که تنها در یک نوع موجود زنده ایجاد بیماری می کند نیز رخ داده است.
این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر واکسنی برای مقابله با سویه جدید این بیماری تولید نشده است بنابراین جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری یکی از اهداف اصلی دامپزشکی است.
وی با اشاره به اینکه همکاری مناسب صاحبان مشاغل مرتبط با طیور نتایج موفقیت آمیزی را در پی داشته است، از عموم مردم خواست با رعایت هرچه بیشتر توصیه های بهداشتی دامپزشکی که منتج به ارتقای سطح سلامت افراد جامعه می شود، اداره دامپزشکی را در جهت رسیدن به اهداف خود در این زمینه یاری کنند.
وی از شهروندان و پرورش دهندگان طیور خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی طیور مراتب را از طریق سامانه تلفنی 1512به دامپزشکی اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار