تلاش های موفق برای جهانی شدن یکی از کهن ترین شهرهای جهان؛
اهمیت ثبت جهانی شوش بحدی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور، آبروی کشور را در گرو تحقق آن عنوان می کردند و حالا مسئولان میراث فرهنگی خوزستان موفق شده اند تلاش هایشان را تا نهایی شدن پرونده ایران برای ثبت جهانی به سرانجام برسانند
کد خبر: ۵۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 24 June 2015

شوش؛ تنها سهمیه ثبت جهانی ایران در یونسکوتنها سهمیه سالانه ایران برای ثبت جهانی آثار تاریخی، به محوطه باستانی شهر تاریخی شوش در خوزستان اختصاص داده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در گفتگو با تابناک خوزستان با اشاره به پیگیری ها و اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی شوش گفت:با تخصیص تنها سهمیه سالانه ثبت جهانی آثار تاریخی کشور به استان خوزستان محوطه باستانی شهر قدیم شوش تا 10 روز آینده ثبت جهانی می شود.

به گزارش تابناک خوزستان، از چند ماه قبل که افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان از عزم خود و همکارانش برای ثبت جهانی سومین اثر مهم تاریخی خوزستان در یونسکو خبر داده بود تا کنون، اقدامات زیادی برای جلب نظر کارشناسان یونسکو انجام شد و همزمان رایزنی هایی در این زمینه صورت گرفت.

اوایل سال گذشته کارگروهی برای فراهم سازی زمینه ثبت جهانی شوش در اداره کل میراث فرهنگی تشکیل شد و با برگزاری جلسات دوره ای و منظم، روند اقداماتی که در جلب نظر ارزیابان یونسکو موثر بوده است پیگیری می شد.

برای ثبت جهانی شوش، ایران می بایست این محوطه تاریخی را به استانداردهای بین المللی ثبت جهانی می رساند و اینک آنگونه که مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان خبر می دهد پرونده ایران برای تصویب در روزهای آینده بر روی میز یونسکو قرار گرفته است.

بگفته وی برای ثبت جهانی شوش تهیه یک بسته فرهنگی تاریخی خوب کار دشواری به نظر می رسید که با حمایت انجمن ها و اصحاب رسانه کار شروع شد که خوشبختانه این تلاش به ثمر رسید.

حیدری گفت: پس از ثبت جهانی شوش برای اینکه این شهرستان مقصد گردشگری شود دو برنامه شامل حفاظت و معرفی این شهرستان اجرا خواهد شد.

اهمیت ثبت جهانی شوش بحدی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور، آبروی کشور را در گرو تحقق آن عنوان می کردند و حالا مسئولان میراث فرهنگی خوزستان موفق شده اند تلاش هایشان را تا نهایی شدن پرونده ایران برای ثبت جهانی به سرانجام برسانند.

هر کشور در هر سال می تواند تنها یک اثر را به عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.
 
محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جا مانده است.شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می‌رفت.
 
لایه‌نگاری‌های باستان‌شناسی در تپه‌شاهی شوش وجود 15 شهر تاریخی را ثبت کرد که حاکی از تمدن و شهرنشینی عیلامیان بود. هر یک از این لایه‌ها یک یا چند دوره تاریخی را مشخص می‌کنند که لایه‌های پانزدهم تا نهم مربوط به دوران‌های مختلف عیلامی است؛ لایه هشتم مربوط به دوره هخامنشیان است و لایه هفتم به زمان سلوکیان می‌رسد. لایه ششم و پنجم این شهر متعلق به اشکانیان است و لایه چهارم تمدن ساسانیان را در این شهر ثابت می‌کند و در نهایت لایه های سوم و دوم و اول به دوران اسلامی می‌رسد؛ تپه آکروپل نیز که قلعه شوش روی آن بنا شده است، دارای 27 لایه باستان شناسی است.
 
استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.

محوطه باستانی شوش با پیشینه هفت هزار سال و آثار ارزشمندی از دوره های مختلف تاریخ به عنوان کهن شهر ایران و بهشت باستان شناسی نامزد ایران جهت ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو در سال 2015 میلادی است.

در محوطه باستانی 400 هکتاری شوش آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ وجود دارد.

شوش یکی از معروف ترین شهرهای تاریخی و کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است. 

شوش با وجود آثار باستانی منحصر بفرد و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه در تمام ایام سال پذیرای جهانگردان خارجی است.

با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش در یونسکو، اسم، موقعیت و مشخصات محوطه باستانی شوش در هفت هزار سایت گردشگری جهان قابل مشاهده می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار