اگر چه استان همدان چهره زیبا و سرسبز دارد، اما از نظر منابع آبی شرایط خوبی ندارد.
کد خبر: ۵۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 24 June 2015

 بحران آب در ایران سلسله چالشها و مشکلات ناشی ازکمبود و استفاده نادرست از مهمترین موضوعاتی است که این روزها درکشور به چشم می خورد وآب یك سرمایه ملی است.

به گزارش تابناک همدان ؛ تا بیست سال پیش مهمترین سرمایه ملی كشورها ، انرژی بود اما در آینده ای نه چندان دور آب را با نفت معاوضه خواهند كرد. برای آنكه جایگزینهای نه چندان ارزانی برای نفت وجود دارد ولی برای آب جایگزینی وجود ندارد .

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان به مناسبت هفته صرفهجویی در جمع خبرنگاران حاضر شد .

وی با تأکید بر اینکه استان همدان از نظر وضعیت منابع آبی وضعیت خوبی ندارد، افزود: استان همدان دارای تنش آبی است و باید این واقعیت به گوش مسئولان رسانده شود.

مرتضی عزالدین به دغدغه های استان در حوزه آب اشاره کرد و گفت: باید به آب به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه کنیم و در غیر این صورت و با پایان یافتن منابع آب در دشتهای استان مهاجرت از روستاها به شهرها اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: مدیریت آب نیاز به اصلاح قوانین آب به عنوان یک کالای اقتصادی دارد و باید قیمت و ارزش آن را نسبت به کالاهای دیگر بالاتر ببریم و به عنوان یک کالای بی بدیل به آن نگاه کنیم.

عزالدین در ادامه سخنانش نبود آب را مساوی با نبود زندگی، انرژی، صنعت و تولید دانست و از همه خواست تا در این راه یاریگر حفظ آب باشند.

وی با بیان اینکه در گذشته در فرهنگسازی مصرف آب اقدام چندانی صورت نگرفت، اظهارداشت: در صورت تأمین منابع مالی تعامل با رسانه ها برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی در حوزه آب افزایش خواهد یافت.

عزالدین با اشاره به وجود سه حوزه آبریز کرخه، سپید رود و حوزه دریاچه نمک در استان همدان، خاطرنشان کرد: میانگین نزولات جوی۳۳۰ میلی متر است و در سال آبی گذشته ۳۰۳ میلی متربارش داشتیم که نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش یافته است. و 85 درصد منابع استحصالی آب در استان همدان از منابع زیرزمینی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به اینکه 67 درصد تبخیر آب در استان وجود دارد، ادامه داد: متوسط حجم نزولات سالانه 6 هزار و 388 میلیون متر مکعب است که با توجه به تبخیر انجام شده ظرفیت استان به 2 هزار و 688 میلیون متر مکعب میرسد.

عزالدین با بیان اینکه همه دشتهای استان همدان ممنوعه و دشت کبودراهنگ ممنوعه بحرانی است، خاطرنشان کرد: سالانه در استان همدان 2 هزار و 200 میلیون متر مکعب از آبهای زیر زمینی برداشت صورت میگیرد و سالانه یک متر به صورت عمومی سطح آب کاهش مییابد و در حال حاضر ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری آب داریم.

وی با اشاره به اینکه نباید بیش ازحد ازمنابع تجدید پذیر آب برداشت شود، اظهار داشت: برداشت بالای ۴۰ درصد، دشت ها را دچار تنش آبی می کند که متأسفانه در همدان بیش از ۸۰ درصد برداشت می شود.

عزالدین با بیان اینکه 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، خاطرنشان کرد: ۷ درصد آب در بخش شرب و سه درصد نیز در بخش صنعت به مصرف می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان ا ینکه تغییر الگوی کشت را در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار دهیم، گفت: ۹۰ درصد آب های زیرزمینی توسط کشاورزان برداشت می شود و هیچ مبلغی دریافت نمی شود به طوریکه متأسفانه راندمان آب در این بخش کمتر از30 درصد است لذا باید فکر اساسی در این زمینه داشته باشیم.

عزالدین پرداخت نکردن هیچ بهایی بابت مصرف آب توسط کشاورزان را از جمله دلایل مصرف بالای آب در این حوزه دانست و اعلام کرد که این رویه باعث شده که کشاورزان در میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی با یکدیگر رقابت کنند.

وی صراحتاً اعلام کرد در صورت انجام کشت دوم به ویژه در شهرستان بهار، شرکت آبمنطقهای شاکی خواهد شد، همان طور که در سال گذشته متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

عزالدین با تأکید بر اینکه در حوزههای شرب و صنعت نیز بهره برداری 65 درصد است، ادامه داد: این میزان بهرهبرداریها مورد قبول نیست و باید اقداماتی از جمله تغییر الگوی کشت و دیگر تدابیر درراستای کاهش بهره برداریها صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آبمنطقهای همدان با تأکید بر اینکه نمیتوان برای صنایع پرآب بر مجوز صادر کرد، افزود: به واحدهای صنعتی پیشنهاد میکنیم با خرید چاههای کشاورزی آب مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی همچنین اعلام کرد: یکهزار و 500 چاه غیر مجاز وجود دارد که پس از سال 85 حفر شدند و باید مسدود شوند.

عزالدین ادامه داد: از این تعداد در سال گذشته 650 حلقه را پر کردیم و برای سال جاری نیز انسداد 600 حلقه در دستور کار قرار گرفته و مابقی نیز با صدور حکم قضایی در سال 95 مسدود خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستانهای فامنین، ملایر و اسدآباد همه چاههای دارای حکم قضایی مسدود شده، خاطرنشان کرد: 17 گروه گشت و بازرسی وجود دارد که در 24 ساعت شبانهروز در دشتها حضور دارند و با دستگاههای حفاری غیر مجاز برخورد خواهند کرد وهمدان در انسداد چاه های غیر مجاز رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است.

عزالدین با اشاره به سدهای در حال احداث در استان گفت: آبرسانی از سد تالوار به همدان به عنوان عظیم ترین پروژه غرب کشور با 52 درصد پیشرفت فیزیکی و صرف دو هزار و 150 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل نیازمند سه هزار میلیارد ریال نیاز پولی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان در ادامه افزود: سد کلان ملایر نیز با 32 درصد پیشرفت فیزیکی و با صرف 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده نیازمند 540 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل است.

وی با بیان اینکه آبرسانی از سد سرابی به تویسرکان نیز تاکنون 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ،تصریح کرد: تاکنون 47 میلیارد ریال برای این طرح ها هزینه شده و تکمیل آن نیازمند 360 میلیارد ریال اعتبار دیگر است.

عزالدین با بیان اینکه هم اکنون هفت سد در استان همدان در حال ساخت است، اضافه کرد: سد شنجور نیز با 82 درصد پیشرفت فیزیکی در شهریور ماه سالجاری آبگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایش کیفی آب سد اکباتان به صورت دائمی انجام می شود، یادآورشد: در حال حاضر ورود فاضلاب به سد اکباتان نگران کننده نیست اما در حال پیگیری است.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار