از«گندم» تا «نان»؛
یک فعال اقتصادي بخش خصوصي در گفت و گو با موج با بيان معضلات و نابساماني هاي فرايند برداشت، جمع آوري، ذخيره و نگهداري گندم، قوت غالب مردم بيان کرد: پس از خودکفايي ايران در توليد گندم نياز به ذخيره سازي آن مطابق با استانداردهاي جهاني به شدت احساس مي شد. به اين ترتيب اقداماتي در راستاي حمايت از بخش خصوصي براي ساخت ذخاير استاندارد گندم درسال 86 در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۵۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳ 25 June 2015
به گزارش تابناک یزدعادل کريمي،بازرس انجمن سيلوداران ايران اظهار کرد: پس از استقبال بخش خصوصي و امضاي توافق نامه هايي چندين طرح ساخت ذخاير استاندارد در نقاط مختلف کشور کليد خورد.
در اين راستا دولت موظف بود يارانه هايي را براي حمايت از اين طرح تخصيص دهد. متاسفانه نه تنها اين وعده عملي نشد بلکه بانک عامل- بانک تجارت- بازپرداخت تسهيلات اين بخش را با سود 29 درصد حساب مي کند در صورتي که توافق قبلي 12 درصد بوده است.
به گفته وي؛ مشکلات به اينجا ختم نمي شود و دليل ناراحتي فعالان اين بخش بيشتر عدم ذخيره استاندارد گندم کشور است.
به گفته کريمي با وجود ذخاير استاندارد گندم در کشور، توزيع و روند ذخيره سازي آن به هيچ وجه استادارد نيست. در واقع گفته مي شود که کارخانه هاي آرد يا تعاوني هاي خير مجاز در نواحي مختلف کشور اقدام به ذخيره نامناسب گندم مي کنند که اين امر منجر به فاسد شدن زود هنگام گندم و به طبع کيفيت نامطلوب نان مي شود.
وي در ادامه افزود: در صورتي که طبق استانداردهاي جهاني، غلات بايد در فضاهايي که دما، رطوبت و کليه شرايط کنترل شده باشد نگهداري شوند تا کيفيت آرد و در نتيجه نان مطلوب باشد نه اين که نان نامطلوب در دراز مدت باعث بيماري هاي گوارشي مصرف کننده شود.
احسان کريمي مشاور حقوقي انجمن در ادامه افزود بارها به نهادهاي مرتبط از جمله شرکت مادر تخصصي بازرگاني ايران تذکرات و شکاياتي را از اين وضعيت ارائه داده ايم اما با وجود پي گيري هاي متوالي متاسفانه تا کنون به پاسخي منطقي دست نيافته ايم. وي مچنين افزود مشکل چرخه دريافت و ذخيره سازي و نگهداري بهينه گندم در وضعيتي است که چند دستگاه مرتبط بايد به فکر چاره اي اساسي براي آن باشند و مانع از سودجويي ها و منافع شخصي برخي افراد شوند.
اين فعال اقتصادي در پايان بيان کرد: عدم هماهنگي بين دستگاه هاي دولتي، بي توجهي به اجراي مديريتي کارآمد و منافع شخصي برخي افراد واسطه باعث شده است تاهزينه هاي گزافي هر ساله با بي تدبيري مسوولان بر مردمي تحميل شود که از بي کيفيتي قوت قالبشان رنج مي برند در صورتي که در سرزميني زندگي مي کنند که امکان توليد و نگهداري گندم به بهترين شکل وجود دارد.
اخبار مرتبط
گزارش تصويري مرتبط
ارسال نظرات
نام و نام خانوادگی:
متن ارسالي:
 
- See more at: http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1658629#sthash.U74CTEM9.dpuf
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار