عدم همخوانی آموزشگاه‌های آزاد موسیقی با جمعیت و سطح فرهنگی همدان و نبود حمایت‌ مالی مسئولان فرهنگی راه نفس کشیدن این آموزشگاهها را بسته است.
کد خبر: ۵۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 28 June 2015
ادامه حیات آموزشگاه‌های آزاد موسیقی همدان در گرو حمایت‌ مالی مسئولان فرهنگی و نظارت هر چه بیش‌تر اداره فرهنگ و ارشاد در برخورد با مراکز غیرمجاز و غیررسمی موسیقی است.

به گزارش فارس ، در شرایطی که بحث اشتغال به عنوان یکی از مشکلات عمده جامعه نمایان و سیاست‌های دولت نیز بر ترویج فعالیت بخش خصوصی به عنوان تکیه‌گاهی برای حل این معضل مطرح شده است به نظر می‌رسد موفقیت این بخش به ویژه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیازمند توجه ویژه مسئولان از جمله اعمال حمایت‌های مالی مناسب به آنان است.

آموزشگاه‌های آزاد موسیقی را می‌توان به عنوان یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های هنری نام برد که در همدان نیز فعال بوده و علاقمندان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است.

این آموزشگاه‌ها علاوه بر ترویج موسیقی اصیل ایرانی و جلوگیری از هدر رفتن استعدادهای جوانان استان، می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد شغل و به کارگیری اساتید و فارغ‌التحصیلان این رشته هنری داشته باشد.

در همین راستا مسئول یکی از آموزشگاه‌های موسیقی همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در همدان شاید هیچ بخش خصوصی و حتی کارخانه‌ای به اندازه آموزشگاه‌های موسیقی ایجاد شغل متناسب با علاقه متقاضیان نکرده باشد.

جواد مرادیان که در آموزشگاه خود برای بیش از 23 نفر از اساتید و مدرسین موسیقی ایجاد شغل کرده، گفت: مواردی داشتیم که حتی مدرس موسیقی ما بعد از جذب توسط آموزشگاه با توجه به اینکه هم از نظر مالی تا حدودی تأمین بوده و هم کار مورد علاقه خود را انجام می‌داده از شغل قبلی دست کشیده و فقط به تدریس موسیقی پرداخته است.

وی مهم‌ترین مشکل امروز آموزشگاه‌های آزاد موسیقی همدان را عدم حمایت‌ مادی و معنوی از طرف مسئولان عنوان کرد و افزود: تمام آموزشگاه‌های همدان برای رسیدن به اهداف خود تلاش مضاعف دارند اما حمایتی از طرف مسئولان متوجه آنها نمی‌شود.

تعطیلی تعدادی از آموزشگاه‌های قدیمی به خاطر مشکلات مالی

مرادیان با بیان اینکه حتی تعدادی از آموزشگاه‌های قدیمی همدان به خاطر مشکلات مالی تعطیل شده‌اند، ادامه داد: مکان‌ بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی استیجاری است که با توجه به افزایش نرخ اجاره در همدان برخی از مدیران این آموزشگاه‌ها توان پرداخت آن را نداشته و یا هر سال مجبور به نقل مکان و جابجایی می‌شوند.

وی این جابجایی‌ها را از لحاظ تبلیغات و پذیرش هنرجو برای آموزشگاه زیان‌بار قلمداد کرد و اعطای وام‌های مناسب با بهره کم برای خرید مکان آموزشگاه و یا همکاری دستگاه‌ها به منظور واگذاری مکان‌های بلااستفاده در شهر برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری را از راهکارهای خروج از این بحران دانست.

این مدیر آموزشگاه موسیقی که به عنوان کارآفرین برتر سال 87 نیز معرفی شده، با انتقاد از سیاست‌های غیرحرفه‌ای اداره ارشاد در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی گفت: در حالی که بسیاری از واحدهای اقتصادی و خدماتی از جمله سوپرمارکت‌ها بدون منعی اقدام به افتتاح شعبات متعدد در سطح شهر می‌کنند اما مسئولان فرهنگی ما مانع از ایجاد شعبه دوم یک آموزشگاه موسیقی می‌شوند.

وی با اشاره به راه‌اندازی رشته موسیقی در دانشگاه هنر همدان اظهار کرد: اگر بخش خصوصی برای ترویج کار خود اقدام به تاسیس شعبه نکند و یا با عدم حمایت مسئولان، سایر آموزشگاه‌های ما هم تعطیل شود آن وقت فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر همدان کجا باید جذب و از توانایی و دانش آنها استفاده شود؟

مسئولان ارشاد دید فرهنگی داشته باشند مشکلات حل می‌شود

مرادیان با تاکید بر اینکه اگر مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد دید فرهنگی داشته باشند خیلی از مشکلات رفع خواهد شد، افزود: مسئولان ما به هنر موسیقی به عنوان نوعی پرکننده ساعات فراغت و سرگرمی نگاه می‌کنند در حالی که موسیقی اصیل غذای روح انسان است.

وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی و اداره ارشاد باید این موارد را بیش از پیش درک و مورد توجه قرار دهند.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی با اشاره به برگزاری کنسرت‌های سال‌های اخیر خود به نفع کودکان بی‌سرپرست و سرطانی گفت: در سال‌های گذشته قانونی بود که افراد هنرمند و فعال این حوزه که امتحان خود را پس داده بودند دیگر درگیر سخت‌گیری‌ اداری برای اجرای کنسرت نشده و به سرعت مجوزهای آنان صادر می‌شد در حالی که الان شرایط کاملاً متفاوت شده و حتی گاهی اوقات درخواست‌ اجراهای ما نیز لغو می‌شود.

وی تأکید کرد: لغو کنسرت هنرمندان بومی همدان به هر علت تا حدودی انگیزه را از سایر گروه‌ها و هنرمندان بومی سلب می‌کند.

هر چقدر درآمد داشته باشیم باید هزینه اجاره کنیم

یکی دیگر از مدیران آموزشگاه آزاد موسیقی در همدان نیز با بیان اینکه مسئله اصلی در مورد آموزشگاه‌های آزاد موسیقی عدم تطابق دخل و خرج آنهاست؛ افزود: بخش اعظمی از درآمد خود را باید صرف هزینه اجاره مکان آموزشگاه کنیم.

رضا جمشیدیان با بیان اینکه هر سال نیز استرس جابجایی و نقل مکان را داریم، گفت: در حال حاضر امکان خرید مکان اصلاً وجود ندارد.

وی ادامه داد: زمانی می‌شد با وام‌های 20 و 30 میلیونی یک واحد خریداری کرد اما با افزایش نرخ مسکن در همدان حداقل الان برای یک واحد 100 متری که بتوان آموزشگاه دایر کرد باید حداقل 70 میلیون تومان وام گرفته و مابقی را خود تامین کنیم.

این هنرمند موسیقی تاکید کرد: با شرایط موجود، به نظرم یا باید آموزشگاه‌های آزاد تعطیل شوند و یا اینکه نهادی آنها را زیر چتر حمایت خود قرار دهد.

فعالیت آموزشگاه‌های غیر مجاز، مشکلی بزرگ

وی افزایش فعالیت آموزشگاه‌ها و مراکز غیرمجاز موسیقی را یکی دیگر از مشکلات آموزشگاه‌های موسیقی شهر همدان دانست و اظهار کرد: این مراکز معمولاً توسط مدرسانی که اسم و رسمی پیدا می‌کنند فعالیت داشته که به سرعت هم هنرجویان خود در آموزشگاه‌ها را جذب این مراکز می‌کنند.

وی گفت: حدود هشت آموزشگاه موسیقی رسمی در همدان داریم اما بیش از دو برابر آن، مراکز غیررسمی و غیرمجازند که بدون هیچ نظارتی با رشد قارچ‌گونه در حال فعالیت هستند.

خدا می‎‌داند در مراکز غیر مجاز موسیقی چه خبر است؟

جمشیدیان افزود: این گونه مراکز چون ضوابط خاصی هم ندارند معمولاً از درآمد خوبی برخوردار بوده و خیلی از موارد نیز در آن رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خدا می‌داند درون این مکان‌های معمولا غیرتجاری و به‌ظاهر خصوصی چه خبر است، اظهار کرد: در این مراکز برخلاف آموزشگاه‌های دارای مجوز نظارتی نیست.

این هنرمند تعرفه‌های این آموزشگاه‌ها را ناچیز دانست و ادامه داد: البته از 15 سال پیش تعرفه آموزشگاه‌های همدان نسبت به استان‌ها و شهرهای اطراف پایین بوده و هر ساله نیز با تناسب خیلی اندکی، افزایش یافته است.

عدم همخوانی آموزشگاه‌های آزاد موسیقی با جمعیت و سطح فرهنگی همدان

یکی از مدرسان آموزشگاه‌های آزاد هنری موسیقی همدان نیز افزایش تعداد این آموزشگاه‌ها را نسبت به جمعیت همدان مناسب ندانست و اضافه کرد: نسبت به سال‌های قبل آموزشگاه‌های همدان بیشتر شده به خصوص مراکز غیرمجاز که با جمعیت و سطح فرهنگی همدان همخوانی ندارد.

رضا عباسی با بیان اینکه آموزشگاه‌های موسیقی در حال حاضر بیش‌تر به سمت آموزش کودکان و سنین پایه می‌روند، گفت: در حوزه آموزش موسیقی نیز علاوه بر نحوه تدریس اساتید که بسیار هم تاثیرگذار است، نظارت و حتی برخورد مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی نیز موثر است.

وی افزود: اوایل، قوانینی وجود داشت که هر فردی نمی‌توانست لقب «استاد» به خود داده و آموزش دهد، اما الان می‌بینیم افراد فاقد سواد موسیقی و تجربه لازم، از طریق ارتباطاتی که دارند در این کار نیز وارد شده و اقدام به تدریس موسیقی می‌کنند.

عباسی ادامه داد: در گذشته آزمون صلاحیت فنی از متقاضیان تدریس موسیقی گرفته می‌شد و موضوعات دیگری همچون صلاحیت اخلاقی فرد نیز مورد توجه ویژه قرار می‌گرفت اما الان چنین اتفاقاتی را شاهد نیستیم.

وی افزایش شهریه‌های آموزشگاه‌ها را نیز در رکود آنها بی‌تاثیر ندانست و تاکید کرد: این افزایش گرچه نسبت به تورم و گرانی موجود در جامعه شیب کمی داشته اما باز در جذب متقاضیان تاثیرگذار بوده است.

این هنرمند برجسته همدانی فعالیت مراکز غیرمجاز موسیقی را یکی دیگر از علل عدم موفقیت آموزشگاه‌های رسمی موسیقی همدان و افت سطح موسیقی این شهر عنوان کرد و گفت: باید فکری برای این مکان‌ها کرد.

وی افزود: مسئولان این مراکز نه تنها اکثراً صلاحیت و توانایی لازم را ندارند که گذشته از مباحث فنی و هنری، فعالیت آنها مسائل حاشیه‌ای فراوانی هم در پی دارد.

آنچه مسلم است ادامه حیات آموزشگاه‌های آزاد موسیقی همدان در گرو توجه ویژه مسئولان و حمایت‌ مالی دستگاه‌های مرتبط و نظارت هر چه بیش‌تر اداره فرهنگ و ارشاد در حوزه برخورد با مراکز غیرمجاز و غیررسمی فعال در این حوزه است.

پیش‌بینی خرید توافقی 19 هزار تن انواع محصول

رئیس اداره تعاون روستایی ملایر گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال خرید توافقی انواع محصولات به 19 هزار تن برسد.

رئیس اداره تعاون روستایی ملایر از پیش‌بینی خرید 30 هزار تن گندم از کشاورزان ملایر به صورت تضمینی خبر داد.

به گزارش فارس؛ مهدی شیرزادی با اشاره به آغاز خرید گندم کشاورزان به صورت تضمینی توسط اداره تعاون روستایی اظهار داشت: خرید تضمینی گندم از سوم تیر ماه جاری آغاز شده است.

وی بیان کرد: با توجه به قیمت اعلام‌شده خرید تضمینی، گندم به قیمت هر کیلو یک‌هزار و 150 تومان با افت دو درصد مفید و دو درصد غیرمفید از کشاورزان خریداری می‌شود.

رئیس تعاون روستایی ملایر با بیان اینکه 14 مرکز برای خرید گندم کشاورزان در این شهرستان در نظر گرفته شده است، گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم هر کیلو 100 تومان نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

وی افزود: تاکنون بیش از یکصد تن گندم در این مراکز از کشاورزان خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم از کشاورزان به 30 هزار تن برسد.

شیرزادی با اشاره به رشد چشمگیر تولید گندم در ملایر نسبت به سال گذشته تصریح کرد: سال قبل گندم تضمینی خریداری شده توسط اتحادیه تعاون روستایی ملایر 10 تن بود که امسال رشدی 200 درصدی دارد.

وی از خرید توافقی یک‌هزار تن جو از کشاورزان ملایر خبر داد و گفت: برداشت جو نیز امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

رئیس تعاون روستایی ملایر به خرید توافقی سایر محصولات توسط این اداره اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از 3 هزار تن انواع محصولات دامی، لبنی و کشاورزی غیر از گندم در ملایر خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر محصول خریداری شده شیر خام بوده است، گفت: دیگر محصولات نیز شامل انواع میوه، حبوبات، گوشت مرغ و گوشت قرمز، جو و ذرت دانه‌ای بوده است.

شیرزادی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال خرید توافقی انواع محصولات به 19 هزار تن برسد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز 13 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و لبنی در ملایر توسط تعاون روستایی خریداری شد که امسال بر اساس پیش‌بینی‌ها این مقدار 6 هزار تن افزایش دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار