در کنار مشکلاتي که از طريق فروش محصول، معيشت نخل‌داران را تحت تاثير قرار داده است، مشکلات بي‌آبي نيز تهديدي جدي براي نخل‌ها و همچنين اقتصاد و معيشت خانواده‌ها محسوب مي‌شود.
کد خبر: ۵۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ 29 June 2015
تابناک بوشهر: کمبود منابع آبي باعث شده تا کشاورزان دشتستاني نگران‌تر از قبل به سرنوشت نخلستان‌هاي خود نگاه کنند و نگران از بين رفتن نخل‌هاي خود باشند. به گزارش مهر، از هر منطقه‌اي که پاي به شهرستان دشتستان بگذاريم، بايد از بين انبوه نخيلات عبور کنيم؛ نخل‌هايي که به عنوان شناسنامه اين شهرستان شناخته مي‌شوند و در همين رابطه لقب نگين سبز استان بوشهر را به دشتستان نسبت داده‌اند. در شهرستان دشتستان بيش از چهار ميليون اصله نخل وجود دارد که سالانه حدود 120 هزار تن خرما در اين شهرستان توليد مي‌شود و به عنوان يکي از قطب‌هاي توليد خرماي کشور محسوب مي‌شود.

فعاليت در عرصه نخل و خرما به عنوان يکي از مهمترين مشاغل در دشتستان است و معيشت بسياري از خانواده‌هاي دشتستاني به صورت مستقيم يا غير مستقيم به نخل و خرما وابسته است. کشاورزان و نخل‌داران يک سال تمام زحمت مي‌کشند تا در اواخر شهريورماه محصولات خود را برداشت کنند و هزينه يک سال زندگي خانواده را تامين کنند که حضور دلالان در عرصه خريد و فروش خرما، باعث مي‌شود تا کشاورزان سود کمي را از فروش محصول خود دريافت کنند. در کنار مشکلاتي که از طريق فروش محصول، معيشت نخل‌داران را تحت تاثير قرار داده است، مشکلات بي‌آبي نيز تهديدي جدي براي نخل‌ها و همچنين اقتصاد و معيشت خانواده‌ها محسوب مي‌شود. در سال‌هاي اخير ميزان آبدهي به نخيلات روند رو به کاهش داشته است و اين موضوع نگراني نخلداران را نسبت به تامين آب نگران کرده است و خطر نابودي را بيخ گوش نخيلات قرار داده است. يکي از نخلداران دشتستاني در گفتگو با مهر اظهار داشت: اگر نگاهي به وضعيت آبياري در سال‌هاي دور داشته باشيم، سالانه بيش از شش نوبت آبياري براي نخل‌داران فراهم مي‌شد و هيچ مشکلي در زمينه آبياري نخيلات نداشتيم.

غلام حيات با ابراز نگراني از آينده نخل‌هاي خود، ادامه داد: امسال تاکنون تنها يک نوبت آبياري داشته‌ايم و هر چند درخواست‌هاي بسيار زيادي براي نوبت دوم آبياري داشته‌ايم ولي هنوز خبري از آب نيست. وي اضافه کرد: متاسفانه مديريت مناسبي را در زمينه استفاده از منابع آبي شاهد نيستيم و اين موضوع باعث مي‌شود تا زمان يک دوره آبياري افزايش يابد و در هر دوره آبياري نيز به خوبي از آب استفاده نشود. يکي ديگر از نخلداران نيز به مهر گفت: کمبود آب و عدم آبياري مناسب نخيلات باعث شده است تا ميزان خرماي توليدي نخيلات هم از نظر کميت و هم از نظر کيفيت با افت روبرو شود.

باقر عباسي ادامه داد: نخل‌ها تنها دارايي ما است و زندگي ما از اين طريق تامين مي‌شود؛ در صورتي که آبياري مناسبي نداشته باشيم، محصول مناسبي نخواهيم داشت و اين موضوع معيشت ما را تهديد مي‌کند. نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي نيز به خبرنگار مهر گفت: دشتستان به عنوان قطب کشاورزي استان بوشهر محسوب مي‌شود و افرادي زيادي در اين شهرستان به کشاورزي مشغول هستند و بايد براي رفع مشکلات کشاورزان تلاش ويژه‌اي صورت بگيرد. حجت‌الاسلام سيد‌مهدي موسوي‌نژاد به توليد حجم بالاي خرما در دشتستان اشاره کرد و افزود: مشکلات کشاورزان دشتستان در سالمي‌ي اخير همواره در حال افزايش است و اين مشکلات، معيشت کشاورزان را تهديد مي‌کند. وي يکي از مهمترين مشکلات کشاورزان دشتستان را مربوط به آب دانست و اضافه کرد: مشکلات کمبود آب جدي است و نياز است که مديريت صحيحي در زمينه استفاده از آب صورت بگيرد. نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: نشست‌هاي متعددي را براي رفع مشکلات کشاورزان در بخش آب داشته‌ايم و اين موضوع را در سطح وزارت‌خانه پيگيري مي‌کنيم و اميدواريم شاهد عبور از اين بحران‌ها باشيم.


مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي بوشهر نيز به مهر گفت: ميزان بارندگي‌ها در سال‌هاي اخير با کاهش روبرو بوده است و اين موضوع باعث شده تا شاهد خشکسالي‌هاي پياپي در استان باشيم و منابع آبي استان محدود شود. شاهپور رجائي به وضعيت آبگيري سد رئيسعلي دلواري در دشتستان اشاره کرد و ادامه داد: ميزان آبگيري اين سد از 263 ميليون متر مکعب در سال قبل به 112 ميليون متر مکعب در سال جاري کاهش يافته است. وي با بيان اينکه توسعه و کشت نخيلات جديد در استان بوشهر و بويژه شهرستان دشتستان ممنوع است، افزود: روند توسعه نخيلات با توجه به اين کم‌آبي بايد متوقف شود و همچنين نسبت به جايگزيني نخيلات کم‌مصرف و پربازده اقدام شود. مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي بوشهر با اشاره به اينکه بحران آب در نقاط مختلف استان قابل مشاهده است، اضافه کرد: منابع آب استان به علت کاهش بارندگي و استمرار خشکسالي در وضعيت بحراني است و صرفه جويي و مصرف بهينه تنها راه برون رفت از اين مشکل است.

رجايي بر لزوم استفاده از شيوه‌هاي نوين آبياري تاکيد کرد و اظهار داشت: از همه ظرفيت‌ها براي تامين آب مورد نياز نخل‌داران دشتستان استفاده خواهيم کرد و آب مورد نياز نخيلات تامين مي‌شود. نخل‌داران سال‌ها براي رشد نخل‌ها و ثمردهي آن تلاش مي‌کنند و نخل‌ها نيز همپاي صاحبشان رشد مي‌کنند و قد مي‌کشند؛ نخل جايگاه ويژه در بين مردم دشتستان دارد و بسياري از نخل‌داران، نخل را مانند فرزند خود مي‌دانند و نابودي نخل‌ها ضايعه بزرگي براي آنها است. کمبود منابع آبي امري بديهي است ولي با مديريت صحيح منابع آبي مي‌توان بسياري از مشکلات آبياري نخيلات را کاهش داد تا نگراني‌ها بابت نابودي نخيلات کاهش يابد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار