تابناک: مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: در تاریخ سابقه داشته که انگلیسی‌ها اجازه دهند حرکت‌های نمایشی صورت گرفته و وانمود شود که ‌شاه چهره‌ای «ملی» و «ضد غربی» است.
کد خبر: ۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶ 16 February 2015
عباس سلیمی نمین دقایقی پیش در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان، با اشاره به پخش مستند "انقلاب 57" در شبکه‌های خارجی و جزئیات این مستند اظهار داشت: آمریکایی‌ها همزمان با افزایش قیمت نفت، با یک شکست خفت‌بار در ویتنام مواجه شدند و سیاست آمریکا بعد از این شکست، در مواجهه با دیگر دولت‌ها، دکترین نیکسون شد. براساس این دکترین، لازم نیست که شما در نقاط مختلف جهان حضور فیزیکی و نظامی پیدا کنید و وظیفه پاسداری از منافع خود را به برخی ژاندارم در نقاط مختلف جهان واگذار می‌کنید.

وی با اشاره به افزایش قیمت نفت در دهه 50 تصریح کرد: ایران قبل از کودتای 28 مرداد، کمک‌هایی را از آمریکا دریافت کرده بود و آمریکا با افزایش 5 برابری قیمت نفت، تصمیم داشت که هزینه آن را کشورهای رقیب آمریکا همچون چین، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی پرداخت کنند، بنابراین سیاست به گونه‌ای تدوین شد که کشورهای رقیب آمریکا زیر فشار قرار گیرند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره بخش‌های دیگر این مستند بیان کرد: در قسمت‌هایی از این مستند، شاه یک ژشت استقلال طلبانه می‌گیرد و می‌گوید که حتی حاضر است روبه‌روی آمریکا بایستد، در حالی که این تصاویر مربوط به زمان افزایش قیمت نفت نبوده و به صورت جعلی در مستند قرار گرفته است.

وی با اشاره به برخی ژست‌های مصنوعی ضدغربی شاه خاطرنشان کرد: عمدتاً بعد از کودتای 28 مرداد، در گزارش‌هایی که توسط برخی رسانه‌ها از ایران تهیه می‌شد، به شاه اجازه می‌دادند که ژستی ضدغربی بگیرد تا اهل فکر و شهرنشینان ایرانی در برابر ادعاهایی که گفته می‌شد شاه ایران دست‌نشانده کودتای 28 مرداد است، دچار تشویش ذهن و اشتباه شود.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه بعد از جدایی بحرین از ایران، ‌با مقامات متفقین مذاکره شد تا با یک حرکت نظامی ابوموسی را از انگلیس پس گیرند، اظهار داشت: آن‌ها به دنبال این بودند که با یک فریب سیاسی، چهره‌ای ضد غربی از شاه به دنیا ارائه شود، بنابراین در تاریخ سابقه داشته که انگلیسی‌ها اجازه دهند حرکت‌های نمایشی صورت گیرد و وانمود شود که شاه چهره‌ای ملی و ضد غربی است.

وی خاطرنشان کرد: شاه در سوئیس یک کاخ داشت در حالی که این مستند نشان می‌دهد شاه به هتل سورتا می‌رود و اگر یک نگاه دقیق‌تر به این ماجرا داشته باشید، متوجه می‌شوید که شبکه "من و تو" در این بخش، در تطهیر چهره پهلوی اشتباه می‌کند و شما متوجه می‌شوید که هر دو طرف شاه و همسر شاه، دچار مشکلات اخلاقی هستند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به ادعای شبکه "من و تو" درباره پیشرفت ایران در دهه 50 بیان کرد: اقتصاد دارای ارکان مختلفی است. لازمه اینکه بگوئیم ما در حال پیشرفت اقتصادی هستیم و به یک کشور پیشرفته تبدیل می‌شویم، این است که زیرساخت‌های اقتصادی مستحکمی داشته باشیم، در صورتی که در آن زمان، مردم ایران مانند عهد عتیق زندگی می‌کردند و وضعیت جاده‌ها و روستاها فاجعه‌آمیز بود.

وی افزود: علیخانی وزیر وقت اقتصاد در آن زمان گفته بود که من به هویدا گفتم مگر شما دولت شهرها هستید که به روستاها توجهی ندارید که هویدا در جواب او گفته بود دولت ما دولت شهرها است چراکه اگر قرار باشد انقلابی صورت پذیرد، از شهرها خواهد بود و ما باید به شهرها توجه داشته باشیم.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: در کتاب شاهد زمانه از کاظم بدیعی‌ آمده که در سال 55 دبیرستان‌های تهران چند شیفته بوده این بدان معناست که بچه‌های دبیرستان هرکدام روزانه 2.5 ساعت درس می‌خوانده‌اند و حال این سئوال مطرح است که آیا با این نیروی انسانی می‌توانستیم متخصصی تربیت کنیم؟ بنابراین کشور از هرگونه نیروی انسانی، زیرساخت‌های اقتصادی، کشاورزی و جاده‌ها و روستاهای آباد تهی شده بود و هیچ راهی برای پیشرفت کشور وجود نداشت.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به بخش‌هایی از مستند مبنی بر اینکه امام خمینی(ره) پیشنهاد بختیار برای ملاقات با وی را رد می‌کند، خاطرنشان کرد: بختیار با کمک نهضت آزادی به رهبری ابراهیم یزدی یک فریب را دنبال می‌کند تا امام را حذف کند و درصدد این بود که با استعفا از مقام نخست وزیری شاه، به نخست وزیری امام(ره) منصوب شود که امام(ره) پیش از آن اعلام کرده بود من با هیچ مقام پهلوی ملاقات نمی‌کنم. با این سیاست امام(ره) بختیار موفق به پایان‌رساندن سیاست خود نشد چراکه امام(ره) پهلوی را به رسمیت نمی‌شناخت.

سلیمی نمین با بیان اینکه در سال 57 رژیم به دنبال کودتا بود که از ساعت 9 شب بیستم بهمن کلید خورد، اظهار داشت: آن‌ها به دنبال این بودند که کودتا در 21 بهمن صورت گیرد و امام خمینی(ره) بیانیه دادند که مردم تن به حکومت نظامی ندهند و در نتیجه این حرکت هم با شکست روبه‌رو شد.

وی با اشاره به یکی از تناقضات سخنرانی شاه در این مستند تصریح کرد: در بخشی از این مستند آمده که شاه اذعان می‌کند "من نمی‌دانم چرا مردم معترض وضعیت فعلی هستند" ولی در جای دیگر شاه را نشان می‌دهد که در حال قرائت یک نطق است و در آن نطق می‌گوید "من پیام شما ملت را شنیدم و با فسادها و تخلفات مبارزه می‌کنم" که این خود یک تناقض در اظهارات شاه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار