مدیر کل استاندارد یزد خبر داد؛
مدیر کل استاندارد استان یزد از اجراي طرح بازرسی ویژه از بازار استان به مناسبت ماه مبارك رمضان و با حضور بازرسان و نمونه‌برداران اين اداره كل خبر داد.
کد خبر: ۵۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 30 June 2015
به گزارش تابناک یزد محمد حسین ماجدی اردکانی" در حاشيه بازديد و نمونه ‌برداري از چند واحد عرضه مواد غذايي در بازار يزد، در اين رابطه افزود: البته در طول سال نیز بازرسان و کارشناسان تحت پوشش اداره کل در قالب طرح طاها(طرح اجرای هماهنگ استاندارد سازی) در سطح بازار استان مشغول بازرسی و نمونه‌برداری هستند ، ولی در ماه مبارک رمضان به دلیل حساسیت مصرف کالاها خصوصاً در حوزه صنایع غذایی، این طرح به صورت ویژه و ضربتی انجام مي‏‏شود تا از رسیدن موادغذایی  سالم، بهداشتی و با کیفیت به دست شهروندان روزه‌دار استان اطمینان حاصل شود.

وی ادامه داد: طبق ماده 9 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران مصوب بهمن 1371، هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی، اجباری اعلام شود، پس از انقضای مهلت‌های مقرر، تولید، تمرکز، توزیع و فروش این گونه کالاها با کیفیت پایین‌تر از استاندارد مربوطه یا بدون علامت استاندارد ایران، ممنوع خواهد بود و با متخلفان در اين رابطه برابر قانون رفتار خواهد شد.

وي افزود: بر همین اساس نيز یکی از محورهای عمده طرح ویژه بازرسی رمضان اجراي اين ماده قانوني است تا از وجود احتمالی کالاهای مشمول استاندارد اجباری بدون علامت استاندارد یا موارد جعل كننده علامت استاندارد ایران در بازار خودداري شود.

مدیرکل اداره استاندارد گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون از طریق بازرسی و نمونه‌برداری‌های صورت گرفته، 64 قلم کالا با نشان‌های مختلف که عمدتاً مربوط به تولیدات خارج استان یزد بوده و دارای علامت استاندارد ایران نبوده یا متاسفانه مرتکب جعل نشان استاندارد شده‌اند، شناسايي شده است که البته این موارد در حال رسیدگی قانوني و سیر مراحل اداری و کارشناسی هستند.

ماجدی اردکانی اظهار كرد: براساس ماده 19 ضوابط اجرایی استانداردهای اجباری و تشویقی و طرز بکار بستن علائم آنها( موضوع بند 7 ماده 20)، هرگاه در مورد فراورده‌های مشمول استاندارد اجباری، نتایج حاصله از آزمایش‌های انجام شده با مشخصات مربوط تطبیق نکند، سازمان مراتب را به تولیدکننده، وارد‌کننده، نگهدارنده کالا، انجام دهنده خدمات یا گمرک مربوطه، حسب مورد ابلاغ خواهد كرد.

وی افزود: در صورتی که سازمان يا موسسه استاندارد تشخیص دهد كه جمع‌آوری فرآورده‌های خارج از استاندارد یا توقف ارائه خدمات ضروری است، گزارش کار را به طور محرمانه در کمیسیونی مرکب از مدیر کل، کارشناس صنعت مربوطه و کارشناس حقوقی، طرح و دستور شروع اقدامات اولیه قانونی جهت جمع‌آوری و توقیف فراورده‌های خارج از استاندارد صادر می‌كند.

وي خاطرنشان كرد: لازم به ذکر است كه در مورد خلاف‌هایی که تاکنون در سطح استان یزد صورت گرفته، اطلاع‌رسانی لازم به مردم عزیز خواهد شد .

مدیر کل استاندارد یزد در پایان نيز گفت: بازرسان اصلی در اين رابطه خود مردم فهیم و شریف استان هستند چرا كه آنها می‌توانند به محض مشاهده هرگونه مورد مشکوک یا حتی به منظور کسب اطلاع از استاندارد بودن كالاهاي عرضه شده در بازار، عدد 10رقمی زیر علامت استاندارد ایران را به شماره  1517 1000 پیامک كنند تا پس از چند لحظه از طریق پاسخ دریافتی از صحت نشان استاندارد ایران، مشخصات سازنده، کالا و تاریخ تولید آن كالا اطمینان حاصل كنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار