اگرچه این روزها اقبال مردم به موسیقی بیشتر شده است اما وجود سالن‌های غیر استاندارد برای اجرا حکایت دیگر دارد.
کد خبر: ۵۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳ 01 July 2015
برگزاری کنسرت‌های موسیقی متعدد در همدان که در سال جدید با رویکردی تازه و در سالن‌های غیر استاندارد اجرا می‌شوند رضایت مخاطب عام را در پی نداشته است.
به گزارش فارس، اپیدمی برگزاری کنسرت‌های موسیقی متعدد در همدان طی امسال، گذشته از مسائلی همچون افزایش پلکانی نرخ بلیط، با رویکردی تازه و در سالن‎هایی غیر استاندارد از جمله سالن‌های سینما همراه بوده است. امری که نه تنها رضایت مخاطب عام را در پی نداشته بلکه با واکنش‌های متفاوتی در بین اساتید و پیشکسوتان این حوزه نیز مواجه شده است.
در همین رابطه مدیر آموزشگاه موسیقی هزاردستان همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اینکه چرا در سالن‌های سینما کنسرت‌های موسیقی اجرا می‌شود برای بنده قابل فهم نیست.
جواد مرادیان گفت: از نام سالن سینما، کاملاً مشخص است برای چه هدفی تاسیس شده و قطعاً نمی‌تواند با سالن‌های مخصوص اجرای موسیقی رقابت کند.
وی با بیان اینکه باید به مخاطب خود احترام بگذاریم، افزود: اینکه چطور یک گروه می‌تواند در یک بعد از ظهر سه سانس با فاصله‌های زمانی بسیار کم و آن هم در سالن سینمایی که مخصوص اکران فیلم است، اجرا داشته باشد جای سئوال دارد؛ از سوی دیگر به نظر من این وضعیت، توهین به مخاطب و علاقه‌مندان واقعی به موسیقی است.
مدیر آموزشگاه موسیقی هزاردستان همدان با اشاره به اینکه امروز مردم ما دنبال شادی و نشاط هستند، افزود: این کنسرت‌ها که بعضاً با کمترین کیفیت و در اغلب موارد هم به صورت پلی‌بک اجرا می‌شوند، چون هیجان‌انگیز هستند مورد استقبال قرار گرفته و مردم ما با وجود مشکلات اقتصادی حاضرند هزینه‌های گزافی نیز برای آنها پرداخت کنند.
وی افزود: در سال گذشته کنسرت‌های به اصطلاح پاپ که در همدان اجرا شد در مجموع شاید بالای میلیاردها تومان درآمد داشتند و مردم هم برای این موارد خوب هزینه می‌کنند ولی از سایر کنسرت‌های سنتی و بومی هنرمندان ما نه تنها استقبال چندانی نشده بلکه برگزاری آن بعضاً برای گروه‌ها زیان‌آور هم بوده است.
مرادیان بررسی و ریشه‎یابی مشکلات جامعه موسیقی همدان را یکی از امور مهم این حوزه دانست و گفت: باید دنبال این باشیم که چرا کنسرت‌های سنتی و ملی در همدان چندان طرفداری نداشته ولی کنسرت‌های پاپ از چنان اقبالی برخوردارند که حتی چند روز قبل از اجرا، تمام بلیط‌ها به فروش رسیده و گاهی بازار سیاه نیز ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: باید با تشکیل گروه و کمیته‌های تخصصی به آسیب‌شناسی دقیق این موارد پرداخته و نقاط ضعف و نقص‌های موجود شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود.
برگزاری کنسرت در همدان مافیایی شده است
سرپرست گروه موسیقی آوای فاخته همدان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه سالن سینما قدس از لحاظ فنی برای برگزاری کنسرت موسیقی استاندارد و مناسب نیست، اظهار داشت: محل اجرای کنسرت موسیقی یکی از ارکان اصلی و مهم در اجرا بوده که نیازمند شرایط و استانداردهای لازم است.
رضا عباسی گفت: سن این سینما کوچک و کم‌عمق است و چند سال پیش که ما در این سالن کنسرت داشتیم با مشکلات زیادی روبرو بودیم؛ طی سال‌های اخیر هم چندان تغییرات مثبتی نداشته است.
وی با انتقاد از برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ در همدان افزود: موسیقی که امروز ما تحت عنوان پاپ مشاهده می‌کنیم هیچ گونه درون‌مایه و تفکری پشت سر خود ندارد.
این هنرمند جوان همدانی ادامه داد: اغلب موسیقی‌های پاپ امروز، ضعف‌های مفرط فنی از جمله آهنگسازی، تنظیم و اجرا دارند که این نوع موسیقی که در همدان هم زیاد اجرا می‌شود بیشتر در قالب نرم‌افزارهای کامپیوتری ساخته می‌شود.
وی تاکید کرد: این موسیقی چیزی برای آموختن ارائه نمی‌‎دهد و البته متاسفانه مردم ما هم به این نوع موسیقی علاقه داشته و شاید به نوعی ذهن تنبل را دوست دارند.
عباسی برگزاری کنسرت در همدان را مافیایی خواند و افزود: برگزاری کنسرت در همدان مافیایی شده و در اختیار افراد خاصی است که به راحتی هم نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد.
تنها سالن استاندارد همدان از داشتن امکانات لازم محروم است
در همین راستا یکی دیگر از هنرمندان باسابقه موسیقی همدان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه شاید افرادی که قصد برگزاری کنسرت در سالن‌های سینما را دارند چاره‌ای جز این نداشته باشند اظهار داشت: تنها سالن تقریباً استاندارد همدان، سالن بوعلی‌سیناست.
رضا جمشیدیان گفت: در حالی که عنوان می‌شود سالن برای کنسرت‌های آموزشگاه‌ها رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد اما خود بنده سال گذشته حدود 15 میلیون تومان هزینه کردم زیرا این سالن همیشه مشکلاتی چون تصویربرداری، صوت و نیروی حرفه‌ای لازم دارد و هیچ وقت هم برای حل این مسائل تدبیری اندیشیده نشده است.
وی در پایان گفت: همدان داعیه‌دار تولید فرهنگ است اما فقط یک سالن نسبتاً مجهز دارد که همه برنامه‌ها، تمرینات و اجراهای تئاتر و... در آن انجام می‌شود درحالی که از حداقل امکانات و تجهیزات این سالن هم چندان مراقبت صورت نمی‌گیرد.
به گزارش فارس، توجه به خواسته‌های جامعه، علی الخصوص قشر جوان امری مهم بوده که می‌تواند آینده کشور را تضمین کند؛ پس می‌طلبد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله برگزاری کنسرت‌های موسیقی از سوی مسئولان مربوطه دقت بیشتری صورت گیرد تا علاوه بر احترام به علاقه‌مندان، بتوان با جهت‌دهی مناسب به این فعالیت‌ها بیش از پیش در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی اقدام کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار