با وجود ممنوعیت خروج لاشه‌های گوشت از کشتارگاه سنتی
باوجود ممنوعیت خروج لاشه‌های گوشت از کشتارگاه سنتی ملاثانی بر اساس مصوبه کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های دامی خوزستان برخی لاشه‌های گوشت از ملاثانی وارد اهواز و در قصابی‌های مرکز شهر و برخی محلات دیگر عرضه می‌شود.
کد خبر: ۵۵۹۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ 30 January 2018

باوجود ممنوعیت خروج لاشه‌های گوشت از کشتارگاه سنتی ملاثانی بر اساس مصوبه کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های دامی خوزستان برخی لاشه‌های گوشت از ملاثانی وارد اهواز و در قصابی‌های مرکز شهر و برخی محلات دیگر عرضه می‌شود.

عرضه گوشت کشتارگاه سنتی ملاثانی به شهرهای هم‌جوار و یا توسعه این کشتارگاه بر اساس مصوبه کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های دامی خوزستان به ریاست معاون عمرانی استاندار ممنوع و مسئولیت اجرایی شدن این مصوبه نیز با مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان، فرمانداری باوی و شهردار ملاثانی است که تاکنون اجرایی شدن آن روی زمین‌مانده و دامپزشکی خوزستان به‌عنوان دبیر این کارگروه راهکارهای لازم را برای این تخلف اتخاذ نکرده است.

اکنون این کشتارگاه با ساخت آغل نگهداری گوسفندان درحال‌توسعه است و گوشت‌های آن نیز به‌صورت گسترده در قصابی‌های اهواز عرضه می‌شود.

این در حالی است که ساخت آغل باید بافاصله از شهر باشد اما این کشتارگاه درست در مرکز شهر ملاثانی روبه‌روی پارک در حال ساخت آغل است که می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

به‌طور حتم چنانچه راهکاری برای این تخلفات اتخاذ نشود و چاره‌ای برای جلوگیری از کشتار غیرمجاز و ورود گوشت از سایر کشتارگاه‌های سنتی استان به اهواز در دستور کار مسئولان ذی‌ربط قرار نگیرد نه‌تنها اشتغال و معیشت یک هزار نیروی انسانی در کشتارگاه صنعتی و صنایع جانبی به خطر می‌افتد بلکه سرنوشت سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این کشتارگاه نیز در هاله‌ای از ابهام فرورفته و احتمالاً به سرنوشت سایر صنایع ورشکسته خوزستان دچار شود.

حیدر کاظمی فرماندار باوی نیز باوجود تماس‌های مکرر حاضر به پاسخگویی دراین‌باره نبوده و دامپزشکی را متولی نظارت بر بهداشتی بودن گوشت کشتارگاه و شهردار ملاثانی را نیز مسئول پیگیری این موضوع دانست.

فعال شدن کشتارگاه سنتی ملاثانی با نامه استاندار

محمد حمیدی شهردار ملاثانی نیز در واکنش به عرضه گوشت کشتارگاه سنتی ملاثانی در قصابی‌های اهواز با طرح این سؤال می‌گوید: چنین چیزی نیست آیا این موضوع محرز شده است؟

وی با بیان اینکه به متولیان کشتارگاه سنتی ملاثانی اعلام کردیم گوشت را در شهرهای دیگر عرضه نکنند، گفت: البته اینجا چند قصاب هستند که فقط برای مصرف خودشان گوشت را به اهواز می‌برند و قطعاً اگر مورد مستندی از ورود گوشت این کشتارگاه به قصابی‌های اهواز ارائه شود برخورد لازم را انجام می‌دهیم.

حمیدی عنوان کرد: کشتارگاه سنتی ملاثانی با نامه استاندار بهسازی شده و با توجه به سیاست دولت مبنی بر واگذاری به بخش خصوصی آن را با شرایط خاص از طریق پیمانکاری به مزایده گذاشتیم که برنده نسبت به بهسازی و بهداشتی شدن آن اقدام کرد.

تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از ورود گوشت به اهواز

وی با بیان اینکه قبلاً مسائل بهداشتی در کشتارگاه این شهر رعایت نمی‌شد اما بعد از بهسازی بهداشتی شده است، بیان کرد: قصاب‌های این کشتارگاه در ابتدا بحث خروج گوشت را مطرح کردند که با آن مخالفت شد و پس‌ازآن اعلام کردند که مقداری گوشت را صرفاً برای مصرف شخصی خارج می‌کنند.

حمیدی عنوان کرد: خروج مقدار محدودی گوشت که صرفاً برای مصرف خودشان است در شورای سلامت فرمانداری مصوب و هرگز با انتقال لاشه به‌صورت عمده موافقت نشده است.

لازم‌الاجرا بودن مصوبه ممنوعیت خروج گوشت از کشتارگاه

فرامند هاشمی زاده، رئیس کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های دامی خوزستان اما می‌گوید: بر اساس مصوبه این کارگروه ورود هرگونه لاشه‌ای از کشتارگاه سنتی ملاثانی به شهرهای هم‌جوار ممنوع و در صورت مشاهده عرضه گوشت این کشتارگاه در شهرهای دیگر قطعاً پیگیری لازم را انجام می‌دهیم چراکه مصوبه لازم‌الاجرا است.

و اما دامپزشکی خوزستان

رضا اسدی معاون سلامت دامپزشکی خوزستان با تأکید بر جمع‌آوری کشتارگاه‌های سنتی اما در عمل با تأسیس کشتارگاه سنتی در شهر ملاثانی که کمتر از 30 دقیقه تا کشتارگاه صنعتی اهواز فاصله دارد، این موضوع نقض شده است.

وی همچنین داعیه‌دار توسعه کشتارگاه صنعتی در استان خوزستان و فعالیت آن‌ها به‌صورت منطقه‌ای است درحالی‌که حتی در حمایت از یک کشتارگاه صنعتی اهواز بازمانده‌اند.

دامپزشکی خوزستان کشتارگاه سنتی ملاثانی را بدون در نظر گرفتن بُعد کم مسافت آن تا اهواز فعال کرده و در ادامه نیز گوشت‌های این کشتارگاه باوجود فعال بودن کشتارگاه صنعتی اهواز در قصابی‌های این شهر عرضه می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی خوزستان در خصوص فعالیت کشتارگاه ملاثانی اظهار می‌کند: این کشتارگاه یکی از کشتارگاه‌های سنتی خوزستان است و با توجه به اهمیت بالای احراز سلامت گوشت برای دامپزشکی یک بازرس به‌صورت روزانه و روتین تا آخر کشتار در این کشتارگاه حضور و گوشت‌های تولیدی را مورد بازرسی قرار می‌دهد.

اسدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا باوجود بعد مسافت کم ملاثانی نسبت به اهواز و وجود کشتارگاه صنعتی در این شهر ضرورت راه‌اندازی کشتارگاه سنتی در ملاثانی چیست، گفت: مقوله کشتارگاه‌ها به سالیان گذشته برمی‌گردد و کشتارگاه‌ها از دیرباز در استان خوزستان به این حالت بوده‌اند و شهرستان باوی از سالیان گذشته به شکل مستقل از کشتارگاه دامی برخوردار بوده است.

اسدی با بیان اینکه کارهای خوبی صورت گرفت تا کشتارگاه سنتی اهواز به شکل کشتارگاه مکانیزه امروز درآید، عنوان کرد: با توجه به اینکه هدف نهایی دامپزشکی تولید گوشت سالم و رسیدن آن به مصرف‌کننده است لذا استقرار بازرسان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها به‌منظور تهیه گوشت سالم جزو اولویت‌هایی است که هرگز آن را نادیده نمی‌گیریم.

 

کشتارگاه سنتی ملاثانی در دست غیربومی‌ها

 

وی در رابطه با راه‌اندازی کشتارگاه سنتی در ملاثانی توسط فردی غیربومی گفت: بحث کشتارگاه‌های صنعتی در کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان در حال پیگیری است و به‌صورت مستمر هم تشکیل جلسه می‌دهد.

اسدی بابیان اینکه تأسیس چند کشتارگاه صنعتی در سطح استان از موضوعات مهم مورد پیگیری دامپزشکی استان است، عنوان کرد: دام‌پزشکی به دنبال راه‌اندازی کشتارگاه‌های صنعتی در شهرهای خرمشهر، باغملک و بهبهان است.

وی گفت: چنانچه با توجه به ظرفیت خوزستان چندین کشتارگاه صنعتی در استان ایجاد شود در آن زمان به سمتی حرکت می‌کنیم که کشتارگاه‌های سنتی در سطح کل استان تعطیل و تمامی کشتارهای خوزستان به شکل صنعتی فعالیت کنند.

اسدی در رابطه با الزام نقل‌وانتقال گوشت در سطح استان بیان کرد: اهواز تقریباً یک شهرستان مصرف‌کننده از جهت گوشت است و نه فقط از بهبهان بلکه از سایر استان‌ها به مقدار زیادی به‌صورت روزانه محصولات خام دامی وارد اهواز می‌شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی ناظر بهداشت است و پس از بررسی محصول از نظر بهداشتی در صورت تأیید مجوز نقل‌وانتقال می‌دهد، عنوان کرد: به‌عنوان ناظر بهداشتی نقل‌وانتقال هر کالای مرتبط با دامپزشکی که سلامتش مورد تأیید باشد را خالی از اشکال می‌دانیم.

اسدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا دامپزشکی به‌عنوان دبیر کارگروه کشتارگاه‌های دامی از ورود گوشت از کشتارگاه سنتی به اهواز جلوگیری نمی‌کند، گفت: کمیسیون‌های مربوطه غیر از دامپزشکی مانند تنظیم بازار باید پیگیری کنند و اگر در چنین کمیسیون‌هایی عدم ورود یک محصولی به شهرستان مصوب شود دیگر سازمان‌های مربوطه جلوی ورود آن را گرفته و مجوز لازم برای حمل‌ونقل صادر نمی‌کنند.

وی با رد توزیع گوشت از کشتارگاه سنتی ملاثانی در برخی قصابی‌های سطح شهر اهواز بیان کرد: این مسئله را به شکل مطلق نمی‌پذیرم اما بعضاً از ورود لاشه یا گوشتی از کشتارگاه دیگری (از هر شهرستانی) به اهواز اطلاع دارم.

اسدی افزود: در حقیقت گوشتی که در فروشگاه‌های اهواز عرضه می‌شود صرف‌نظر از اینکه در کدام کشتارگاه تولیدشده را از نظر بهداشتی سالم می‌دانیم و وقتی مُهر دامپزشکی داشته باشد این اطمینان کافی در مصرف‌کننده وجود دارد که گوشت سالم است و این کفایت می‌کند.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی در تماس‌های بعدی اعلام کرد مصوبه (ممنوع بودن خروج گوشت از کشتارگاه ملاثانی) در نامه‌ای خطاب به فرماندار باوی و شهردار ملاثانی ابلاغ‌شده و آن‌ها باید اقدامات لازم را انجام دهند.

با توجه به بهداشتی بودن گوشت‌های کشتارگاه ملاثانی طی این مدت مجوز حمل برای آن‌ها صادر می‌شد ولی با نامه‌ای که چند روز قبل از سوی مدیرکل امور شهری استانداری مبنی بر ممنوع بودن ورود گوشت این کشتارگاه به اهواز برای دامپزشکی ارسال شد دیگر گواهی حمل برای آن‌ها صادر نمی‌شود و با قصابی‌های اهواز در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

این مطالب اعلام‌شده از سوی روابط عمومی دامپزشکی در حالی است که خبرها از ورود 70 رأس لاشه گوسفندی و هفت رأس لاشه گاوی به اهواز و عرضه آن‌ها در قصابی‌های این کلان‌شهر در روز پنجشنبه 21 دی‌ماه حکایت دارد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار