اطلاعیه اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری؛
تابناک چهارمحال وبختیاری- طرح هم‌زمان واکسیناسیون رایگان تب برفکی و لامپی‌اسکین در جمعیت گاو و گوساله از 12 بهمن‌ماه جاری آغاز و به مدت 30 روز تا اواسط اسفند‌ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۵۵۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ 31 January 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- بر اساس اطلاعیه اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری؛ طرح واکسیناسیون هم‌زمان تب برفکی و لامپی‌اسکین در جمعیت گاو و گوساله از روز پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه جاری توسط اکیپ‌های مایه‌کوبی بخش دولتی به صورت رایگان در سراسر استان اجرا می‌شود و به مدت 30 روز ادامه دارد، در این طرح پیش‌بینی می‌شود تعداد 70 هزار رأس گاو و گوساله واکسینه شود.
در اجرای این طرح رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای به شرح زیر توصیه می‌شود:
1- نحوه تجویز واکسن تب برفکی به صورت عضلانی و واکسن لامپی‌اسکین به‌صورت زیر جلدی است که هم‌زمان در دو طرف گردن تزریق می‌شود و دام باید کاملاً مقید باشد، لذا قبلاً نرده یا راهرو مایه‌کوبی مناسبی برای مقید کردن دام‌ها تهیه شود.
2- توصیه می‌شود 2 روز قبل از واکسیناسیون از مکمل‌های ویتامینه به میزان 50 گرم به ازای هر رأس گاو به خوراک اضافه شود تا میزان افت شیر متعاقب واکسیناسیون به حداقل برسد.
3- در زمان شیوع و وجود بیماری در منطقه در ورودی دامداری محلی جهت تعویض لباس و چکمه افرادی که قصد ورود یا خروج از دامداری دارند در نظر گرفته شود.(مأمورین تلقیح مصنوعی، اکیپ‌های مایه‌کوبی و دامپزشک باید از لباس مخصوص همان دامداری یا از لباس یکبار مصرف استفاده کنند.)
4- جهت اطلاع از زمان دقیق واکسیناسیون دامداری و یا روستای خود، با ادارات دامپزشکی شهرستان تماس گرفته و به کلیه دامداران و افرادی که در همسایگی شما دام نگهداری می‌کنند اطلاع دهید، تا در زمان مشخص شده کلیه دام‌های آن منطقه تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.
5- حداقل زمان فاصله با واکسیناسیون قبلی تب برفکی 2 ماه و با سایر واکسن‌ها حداقل 7 روز رعایت شود؛ به گوساله‌هایی که برای اولین‌بار واکسینه شده‌اند باید 21 روز بعد، واکسن یادآور (راپل ) تجویز شود.
6- از خرید و فروش و حمل و نقل گاو در طول طرح خودداری کرده و از ورود افراد، به‌ویژه کسانی که با اماکن خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها و سایر دامداری‌ها ارتباط دارند به داخل محوطه دامداری جلوگیری شود.
7- حتی‌الامکان از ورود وسایل نقلیه به داخل دامداری خودداری شود، در موارد ضروری از قبیل خودرو حمل شیر و آذوقه، پس از ضد عفونی دقیق اجازه ورود داده شود.
8- در صورت بروز بیماری ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم، سریعاً موضوع به ادارات دامپزشکی شهرستان و یا دامپزشکی استان ( 33337056 ) اطلاع داده و ضمن رعایت اصول بهداشتی، نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری اقدام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار