کد خبر: ۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۷ 22 January 2015
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه می‌توان از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات پسماند استفاده کرد، گفت: صنایع آلاینده باید یک درصد از عوارض فروش خود را به شهرداری‌ها اختصاص دهند.
 
به گزارش فارس، سعید متصدی زرندی در همایش راهبردی ملی مدیریت پسماندهای عادی در استان‌های شمالی کشور در محل مرکز توسعه و تکنولوژی هراز تصریح کرد: ساماندهی پسماندها مختص یک نهاد و مجموعه نیست و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه حل مشکل محیط زیست با مشارکت همه‌جانبه همه دستگاه‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: نمی‌توان با برنامه‌ای برای یک دستگاه خاص گفت که تمامی آلودگی‌های جامعه رفع شود.

متصدی با تاکید بر اینکه از اواسط سال گذشته برای رفع معضل زباله استان‌های شمالی وارد کار شدیم، افزود: در این برنامه تلاش کردیم دستگاه‌های مرتبط را به یکدیگر ارتباط دهیم که نتیجه‌اش تشکیل این نشست شده است.

وی با اعلام اینکه این نشست ارزشمندترین حرکتی است که باید برای حل معضل زباله در این استان‌ها می‌تواند برگزار شود، اظهار کرد: سیاست‌های پسماند باید با بهره‌گیری از همه فرصت‌ها تدوین شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید از ظرفیت فعال شوراها در این زمینه استفاده کنیم، گفت: توانمندسازی و بسترسازی برای افزایش نقش بخش خصوصی در مدیریت اجرایی پسماندها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی افزایش هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی را از دیگر راهکارهای رفع این معضل نام برد و یادآور شد: اطلاع‌رسانی و آموزش از دیگر مباحث مهم در این زمینه به شمار می‌رود.

متصدی با اشاره به باید پیام خود را به مردم برسانیم، عنوان کرد: به عنوان مثال هنوز نتوانستیم فرهنگ کاهش استفاده از نایلون‌ها و پلاستیک‌ها را به مردم انتقال دهیم در حالی که حداقل 100 سال برای تجزیه این زباله‌ها زمان لازم است.

وی با اعلام اینکه باید بدانیم چه چیزی را تحویل آیندگان می‌دهیم، افزود: در مصوبه‌ای به دولت پیشنهاد شده ‌که هر شهری برنامه مدیریت پسماند شهر خود را داشته باشد و مقامات شهری نیز آن را تصویب کنند در کنار آن که این شهرها از مدیریت پسماند جامع میان استان‌ها نیز برخوردار شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه برای مدیریت پسماند می‌توان از صندوق توسعه ملی نیز بهره‌ برد، گفت: 10 درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌تواند در حوزه محیط زیست هزینه شود که 15 درصد این اعتبارات ریالی و شش درصد این اعتبارات نیز ریالی است.

متصدی با تاکید بر اینکه بسیاری از صنایع آلاینده در کشور جز باید یک درصد عوارض فروش خود را به حساب شهرداری‌ها واریز کنند، تصریح کرد: می‌توان از این محل برای مدیریت پسماند در شهرها استفاده کرد.

وی در پایان گفت: سازمان محیط زیست خود را مکلف می‌داند پسماندهای شهرهای ساحلی را با مشارکت همه دستگاه‌ها سامان دهد.
برچسب ها: محیط زیست ، مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار